Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte Envirosafe.

Bilen hade stått såpass så den var kall efter en långtur.
* Vet inte om jag gjorde fel med slangen med första mätningen med avstängd motor visade 65, då var inte burken påskruvad.
* Med motorn och ac igång så visade manometern 10
* Efter en burk kom jag upp i 30 (början av blå fältet)
* Avstängd motor visade nu 35 vilket var förvirrande när det från början visade 65?
Blev kallare men funderar på köpa en till burk så jag närmar mig max.

Hade tänkt köpa stor UV lampa men valde deras kitt för den innehöll gula skyddsglasögon, ville inte chansa ifall glasögonen underlättar att se läckor men anar att så inte var fallet?
av m2c
Med avstängd motor så kommer trycket att jämna ut sig mellan hög och lågsidan. Och det tryck du får kommer att stämma överens med utetemperaturen. (Om det är mycket under så har du nästan ingen gas alls).

Så om du använder http://www.csgnetwork.com/r134apresstempconv.html
Så ser du att 20 grader utetemp = 68 psi. Vilket var vad du hade.

Passa dig väldigt noga att fylla för mycket då du kan få massa tråkiga fel, särskilt när du inte ser högtrycksidans tryck.
Varför vill du fylla mer? Har du inte tillräcklig kyla? Skit i trycken, på lågtryckssidan kommer trycket ligga strax över 0 grader (cirka 30) när systemet funkar. Rätt oavsett gasmängd.
Ifall kupevärmen är rätt, och att acn egentligen inte behöver jobba något större.
- Är det då normalt att den startar och går 2-3sekunder och stänger av... och sen igen... igen... även om systemet har rätt tryck?

Eller ska en ac allt gå längre stunder oavsett om den ska superkyla eller bara underhållskyla lite?

Har testat att vrida ner rattarna till maxkylning och då går pumpen länge. Det är just nu när kupen egentligen är rätt mätvärden som den pulserar ibland vilket hörs när bilen är på tomgång och man sitter inne med stängda dörrar. Undrade först vad som var fel med bilen tills jag insåg det var acpumpen.
Om systemet är överfyllt (för högt tryck) kommer kompressorn starta, och efter ett par sekunder stoppa för att förhindra skador (sitter en trycksensor på högtryckssidan). Det sliter också onödigt på kopplingen, och i värsta fall kan skador på kompressorn uppstå.
Blanda r134 och propan/butan är inte rekommenderat, då gaserna har olika egenskaper och inte expanderar likt vid arbetstemperatur. Det blir helt enkelt fel förhållande mellan mängd gas och tryck i systemet...
av MickeM
Det går inte att avgöra mängden köldmedium med tryck, förrän det är nästan helt tomt, alt åt HE för mycket.
Det ska vägas för att ha ens en susning.

En gasolflaska tappar ju inte trycket eftersom, utan inte förrän den är helt tom, minskar det hastigt.
Köldmediat har samma egenskap. Dvs,samma sak i ett ac-system. Kan vara bara 20% kvar, men trycket finns...

När kompressorn arbetar, kan man få en hint, om man mäter högtryck och lågtryck samtidigt, och dessutom vet exakt hur det skall vara, och hur mycket den kyler just då, osv, men kompressorn bryter inte bara av tryck, utan också av signal från ecc, som vill spara bränsle, om kylan inte behövs fullt ut.
Den måste alltså stå på max kyla för att inte ecc ska lägga sig i.
av m2c
På våra bilar är det fullt normalt att den går ett par sekunder. För att sedan vila sig en liten stund. Ju varmare det är, eller ju mer effekt du begär ut av acn desto längre blir "på perioderna".

Det är dessa korta gångtider som gör att slitage på kopplingen vid magneten så vanligt på v70. Om du fortfarande tvivlar så kan du studera någon komps bil av samma modell med fungerande ac.

Andra bilar som har txv istället för orificetube som vi har på våra slår till en gång, sen går acn med konstant lågtryck.
Medans vi har en lite annan konstruktion.
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]