NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Då var det dags: Första rosten har börjat visa sig. En yta av ca 1x3 cm är angripen på höger framskärm, precis vid stänkskyddet.
Stänkskydden monterades vid leverans, valde till det när bilen var ny. Dock har dessa demonterats en gång av auktoriserad Volvoverkstad vid rep av en smärre frontskada.
Vad tror ni, kommer jag någonstans med detta om jag åker och visar upp bilen? Eller är detta sådant "man får ta", att det är svårt att komma från?
Det känns ganska surt att slanta upp för en ny skärm som ska lackeras och monteras. För inte täcker väl något på helförsäkringen?
Eller ska man sälja och köpa något nytt?

Lite svårt att se på bilden, men bubblorna börjar vid stänkskyddets övre kant och letar sig då ca 1 cm in och 3 cm neråt. Inte mycket men hur kan det ser ut efter ytterligare en vinter...?
IMAG2551.jpg
IMAG2551.jpg (918.07 KiB) Visad 1261 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
StefanN skrev:Det är inget nån annan du kommer få betala.
Okej, är fallet så kommer jag inte göra något åt det utan sikta in mig på ett nybilsköp istället.
Walkmann skrev:På min sitter det genomskinlig tejp där stänklappen ligger emot lacken?!
Då kan det kanske vara så att de missade denna lilla detalj när de plockade på allt igen? Skärmen byttes nämligen då.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Du har väl någon garanti på jobbet, tror dock det bara är ett år? Det ska stå i foldern du fick när du hämtade bilen från frontskadan. Där vill jag minnas att det står allt som gjort samt material som använts, de ska ju självklart sätta denna genomskinliga skyddsplasten vid en reparation om de satt där innan du lämnade in bilen.

I monteringsmanualen för "stänkskydd fram" punkt 4 och 5 framgår det hur skyddsplasten skall monteras, det kan alltså inte missas om man gör ett riktigt jobb som de tydligen inte gjort

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... V50%202011

Det är i så fall försäkringsbolaget om du använt ett sådant som skall driva ärendet i första hand då de var uppdragsgivare för reparationen
Användarvisningsbild
av fjohan82
Micce1980 skrev:Du har väl någon garanti på jobbet, tror dock det bara är ett år? Det ska stå i foldern du fick när du hämtade bilen från frontskadan. Där vill jag minnas att det står allt som gjort samt material som använts, de ska ju självklart sätta denna genomskinliga skyddsplasten vid en reparation om de satt där innan du lämnade in bilen.

I monteringsmanualen för "stänkskydd fram" punkt 4 och 5 framgår det hur skyddsplasten skall monteras, det kan alltså inte missas om man gör ett riktigt jobb som de tydligen inte gjort

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... V50%202011

Det är i så fall försäkringsbolaget om du använt ett sådant som skall driva ärendet i första hand då de var uppdragsgivare för reparationen
Intressant, tack. Reparationen gjordes när bilen fortfarande hade nybilsgaranti. Det är några år sen, men har för mig att jag inte blandade in mitt bolag då, utan att det gick genom Volvo på något sätt.
Skyddsplasten verkar som sagt lysa med sin frånvaro. Inte konstigt att det har gnagt igenom sen dess...
Man kanske skulle ta en sväng förbi verkstaden på måndag, trots allt...
Användarvisningsbild
av fjohan82
Perra83 skrev:Ja det där ska du ta upp med dom som gjorde jobbet.
Jo får nog ta en tur förbi dom på måndag och se vad de har för tankar krig detta...
av dieselputte
Sagt det i andra trådar, det är viktigt att ta bort innerskärmarna på dessa bilar minst vartannat år. Speciellt bak där det samlas en massa skit som binder fukt ovanför skärmkanten. En annan anledning att ta bort innerskärmarna är för att rensa bort sand och småsten som fastnar mellan skärmkanten och innerskärm.

Just vid ditt utsatta ställe sitter det ljuddämpande material i skumgummi som också binder fukt framför dörrarna. Men tycker detta borde vara fuskjobb, lackades skärmen om? Är nog så pass rostig att det kanske lönar sig att leta ny skärm i sama kulör på bildelsbasen.

Jag hittade sådana här stänklappar på en plockskrot när jag sökte en innerskärm , men det satt ingen skyddsplast på bilen jag tog stänklapparna från. Kanske värt att kolla med Volvo om man kan köpa lösa.
Användarvisningsbild
av fjohan82
dieselputte skrev:Sagt det i andra trådar, det är viktigt att ta bort innerskärmarna på dessa bilar minst vartannat år. Speciellt bak där det samlas en massa skit som binder fukt ovanför skärmkanten. En annan anledning att ta bort innerskärmarna är för att rensa bort sand och småsten som fastnar mellan skärmkanten och innerskärm.

Just vid ditt utsatta ställe sitter det ljuddämpande material i skumgummi som också binder fukt framför dörrarna. Men tycker detta borde vara fuskjobb, lackades skärmen om? Är nog så pass rostig att det kanske lönar sig att leta ny skärm i sama kulör på bildelsbasen.

Jag hittade sådana här stänklappar på en plockskrot när jag sökte en innerskärm , men det satt ingen skyddsplast på bilen jag tog stänklapparna från. Kanske värt att kolla med Volvo om man kan köpa lösa.
Jag har aldrig plockat bort innerskärmarna... Sen måste man borra ur poppnitarna som håller stänkskydden. Såhär i efterhand kanske man skulle tagit tag i det...
Skärmen lackerades inte om, om jag minns rätt. Den byttes mot en ny.

Förhoppningsvis läser någon fr&ari[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Det är väl i så fall bara dom som […]

B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ska ju följa trycket i in[…]

Elpriset

2. Högkostnadsskydd på el. Man ska be[…]