Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeMa
V70 MY09 har börjat gneka som en gammal järnsäng, jag gissar på bussningarna bak... Det låter rejält illa men hur akut är det att byta? Kan man fortsätta åka runt med det så länge man står ut med ljudet eller måste det fixas direkt? Låter det bara illa eller är det något annat än bussningen som går sönder om man fortsätter köra?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Yaniz
Dä ä la bara te å köra! Inget händer, möjligtvis upplevs fordonet något svajigare i långa kurvor och vid filbyte i hög fart. Men det är sannolikt inget du upplever särskilt mycket, eftersom försämringen kommit smygande successivt och som du omedvetet anpassat dig till. Du kommer dock att märka skillnaden efter det att bussningarna bytts.
av PeMa
Bussningarna ska ju självklart bytas, men nu är det semestertider när det är svårt med passande verkstadstider och det blir ju många mil körda på semesterresor. Men då behöver man inte vara orolig för att något mer går sönder på grund av detta...

av Daniel73
Bilen kommer sannolikt att äta däck men inget som ite går att fixa går sönder.
av matand12
Jag körde min v70 i ca en mån med gummit i bussningen helt borta vilket funkade, men nackdelen är att den spårar som sagt och får parera med ratten.. Lite farligt, men men... Hjulet hålls hyfsat på plats ändå med övriga stag, men bussningen är viktig för att inte övriga delar skall slitas ner om du väntar för länge. Även däcket slits onormalt då det ej rullar rätt inställt.

Rekommenderar att köpa ny bussning på mekonomen (ca 470.-/sida).
Lite bökit att byta då allt måste ner (bromsskiva+ok+abssensor+krängningshämmare+stötdämpare nedre bulten)
men orkar du så sparar du rejäl peng
funkar fint att pressa in ny bussning med vanligt skruvstäd

stor skillnad att köra sen med nya bussningar :-)
av Cox
Nja vet inte om du sparar spec mycket, har bokat in min på Mekonomen nästa vecka. Dom tog 3000 kr för att byta båda sidorna i priset ingår bussningar, inget att jävlas med själv då det inte kostar mer än så.
av PeMa
Hur får man bort plasten som täcker underredet vid högra bussningen? Kan man skruva bort de där "plåtmuttrarna" eller är det engångsgrejer?

av oldtimersmc
finns en fin avdragare/press att köpa från polen för ca 1500kr via ebay så kan du byta på plats, har en men inte använt den än då jag mot bättre vetande köpte mej en 69:a oldsmobile 98 ånyo så jag har lagt 3 mån på att få den i bättre skick...
av Cox
Se där ! Bra mycket roligare än att byta bussningar
Själv vart jag lat när jag fick pris av Mekonomen 3 loppor inte mycket att bråka om
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Trasig pump? Rapsolja?

Kanalerna i paketet är så igensatta a[…]

TS har ju kört ett år,radera och spar […]

Annars säljer blå varuhuset packningspa[…]

Nästa elbil från Volvo?

Dom som gärna vill ha Cross Country får[…]