Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1090043
Hilmer skrev:På min -96a är det reducerat ljus på nollan, har hittills varit övertygad om att det varit så även på den gamla bilen och på hustruns bil, båda -93or. Men eftersom du säger emot nu så blev jag osäker på om det verkligen är så på de äldre!?
Kanske även beror på vilket ljusvred man har, det finns ju ett par olika!?
Jag får kontrollera det på hustruns vid tillfälle!

Läste i instruktionsboken, där stod inget om reducerat ljus, men likväl har jag det på min... :???:

Reducerat halvljus har jag aldrig hört något om... Hur menar du då, att H1 lamporna bara lyser svagare eller? Standard är ju annars att halvljusen slocknar men positionsljusen är fortfarande på.
Har du kollat så ingen förståsigpåare har varit på och pillat på vredets inställning(den lilla skruven)?
#1090050
Lucif3r skrev:
Reducerat halvljus har jag aldrig hört något om... Hur menar du då, att H1 lamporna bara lyser svagare eller? Standard är ju annars att halvljusen slocknar men positionsljusen är fortfarande på.
Har du kollat så ingen förståsigpåare har varit på och pillat på vredets inställning(den lilla skruven)?
Jag menade att halvljuset lyser med reducerad styrka på "nollan".
Det lilla vredets inställningar reglerar om halvljuset ska lysa även på första och andra läget beroende på vilken marknad bilen rullar.
Om det är endast jag som har reducerad styrka på "nollan" så får jag nog ta och kolla upp ljusvredet så det inte håller på att bränna ihop fullständigt...
#1090062
Hilmer skrev:
Lucif3r skrev:
Reducerat halvljus har jag aldrig hört något om... Hur menar du då, att H1 lamporna bara lyser svagare eller? Standard är ju annars att halvljusen slocknar men positionsljusen är fortfarande på.
Har du kollat så ingen förståsigpåare har varit på och pillat på vredets inställning(den lilla skruven)?
Jag menade att halvljuset lyser med reducerad styrka på "nollan".
Det lilla vredets inställningar reglerar om halvljuset ska lysa även på första och andra läget beroende på vilken marknad bilen rullar.
Om det är endast jag som har reducerad styrka på "nollan" så får jag nog ta och kolla upp ljusvredet så det inte håller på att bränna ihop fullständigt...
Vad jag minns så går det inga starka strömmar genom ljusvredet. Mitt kopplingsschema är utlånat så jag kan inte kolla men så vitt jag minns går de starka strömmarna genom ett relä.

Vänligen Näckrosen.
#1090162
VolvoB20 skrev:
Amarace skrev:Varselljus får inte vara i samma lykta som halvljus, utan måste vara separat.
Var hittar du det i ECE reglementet ? Nya S90/V90/XC90 har ju varselljuset i samma lamphus.

I lagtext står såhär:
VVFS 2003:22 21kap Paragraf 14 skrev:
Halvljusstrålkastare

2. får inte kombineras med annan strålkastare eller lykta
Så separat i lamphuset går, men inte i samma insats som själva halvljuset (ett hus med en insats för halvljus, en för varselljus och en för helljus t.ex går bra)
#1090188
Visst, men du behöver ju inte sätta 21wattaren i halvljusreflektorn. Enklast är det ju att istället kombinera med parkeringsljusreflektorn och använda en 21/5 watt glödlampa istället för en 5 wattare . Den totala storleken på hela strålkastarhuset blir ju då försummbart större än utan varselljus.
#1090282
Det är parkeringsljus och det är ju inte riktigt samma sak även om jag håller med om att citatet ur lagtexten ovan egentligen säger att ingen annan lykta får kombineras med halvljusreflektorn. Det är ju dock många (de allra flesta) bilmodeller som har parkeringsljuset i halvljusreflektorn.

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.