Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av MorganH
Innerskärm och underrede på bilen är behandlade med underredsmassa (vet ej hur länge sedan) och den verkar ha lossnat på flera ställen och där under är rost, vilket inte gör mig så sugen på underredsmassa. Den är ju också lite jobbig att skrapa bort vid behov.
Bilagor
bill1.JPG
bill1.JPG (325.96 KiB) Visad 3093 gånger
Användarvisningsbild
av White
Får du inte bort all rost så behandla först med tunnflytande rostskydd som exempelvis Dinitrol ML (oljebaserad). Där det är plåtrent ska man ALLTID behandla med
tunnflytande rostskydd och låta detta torka ett dygn INNAN man lägger underredsmassa. Gör man inte så finns risken att det börjar rosta under underredsmassan.
Erfarenhetsmässigt tycker jag detta funkar allra bäst och håller längst.
av MorganH
White skrev:Får du inte bort all rost så behandla först med tunnflytande rostskydd som exempelvis Dinitrol ML (oljebaserad). Där det är plåtrent ska man ALLTID behandla med
tunnflytande rostskydd och låta detta torka ett dygn INNAN man lägger underredsmassa. Gör man inte så finns risken att det börjar rosta under underredsmassan.
Erfarenhetsmässigt tycker jag detta funkar allra bäst och håller längst.
Du menar alltså plåtren yta:

1) Tunnflytande rostskydd
2) Underredsmassa

ingen grundfärg, karosserikitt? body duger inte istället för massan?
av MorganH
White skrev:Får du inte bort all rost som tex med blästring så håller det längst med att spruta tunnflytande direkt på plåten. Målar du eller karosserikittar i detta läge börjar det rosta
snabbt igen. Dinitrol ML (den oljebaserade varianten) stoppar rosten på ett effektivt sätt.
Jag tror jag brukar få bort all rost för jag använder rostätare/punktblästring eller så skär jag bort det gamla och sätter dit nytt och borstar svetsfogarna rena.

Har underredsmassan samma möjlighet att göra lufttätt som karosserikitt? För det har jag hört är viktigt.

varför har denna underredsmassa lossnat, ålder? dåligt märke?
Användarvisningsbild
av White
Får du helt rent för rost hade jag först grundat med en zinkprimer och sedan underredsmassa på det.

Att det lossnar beror ofta på åldern och att "gamla" sortens underredsmassa blev för hård och krakelerade med åtföljden att det trängde in vatten mellan den och plåten.

Om du nu har grundat där det varit helt rostfritt så kör med karosserikitt i plåtskarvarna.
av MorganH
White skrev:Får du inte bort all rost som tex med blästring så håller det längst med att spruta tunnflytande direkt på plåten. Målar du eller karosserikittar i detta läge börjar det rosta
snabbt igen. Dinitrol ML (den oljebaserade varianten) stoppar rosten på ett effektivt sätt.
Varför den oljebaserade varianten? Är det bäst med oljebaserad eller vaxbaserad inuti hålrummen? Använde vaxbaserat (carosol T03) på ena bilen (inte denna).
av MorganH
MorganH skrev:Innerskärm och underrede på bilen är behandlade med underredsmassa (vet ej hur länge sedan) och den verkar ha lossnat på flera ställen och där under är rost, vilket inte gör mig så sugen på underredsmassa. Den är ju också lite jobbig att skrapa bort vid behov.
är

Här är en kommentar jag hittade i ett gammalt inlägg angående underredsmassa.
Bilagor
underr.jpg
underr.jpg (77.3 KiB) Visad 3086 gånger

Kört 15 mil med Liquid molly injection cleane[…]

Luktar avgaser i kupen

Har du bränslevärmare?

2020 XC60 T8 Polestar Engineered Är de[…]

Jag har försökt mig på en lagning […]