Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du ett kontaktstycke på fördelaren? Vilken färg är det på det relä du satte dit i stället för det gamla.

Mvh GK
av alexbenhard
gnestakalle skrev:Har du ett kontaktstycke på fördelaren? Vilken färg är det på det relä du satte dit i stället för det gamla.

Mvh GK
Relät var grönt, som sommarens gräs.
Precis som det som satt där innan.

Kontaktstycke för hallgivare?
Ja, fördelaren tog jag från min andra 740 GLE med samma artikelnummer på fördelaren.
Jag har inte glömt koppla in kontakten heller tyvärr.
av alexbenhard
sicnarf skrev:Kan vara bränsleboxen eller tändboxen också som spökar.
Ja, absolut den är högt upp i misstankeskalan.
För det finns väl bara en box?

Jag ska försöka testa med den eventuellt trasiga boxen i min fungerande bil.
Startar den med den boxen kan jag utesluta den också.

Efter det är det väl bara tändmodulen och tändningslåset kvar?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
En tanke.....har du kollat säkringar och kablage.

Mvh GK
av alexbenhard
gnestakalle skrev:En tanke.....har du kollat säkringar och kablage.

Mvh GK
Säkringar har jag kollat men inte kablage.
Har dock lagt märke till att kabeln till tempgivaren inte har något hölje och är alldeles ärgad precis intill givaren.
Misstänkte den lite men eftersom bilen gick jämnt och fint så fort den väl startade så avfärdade jag den.
av Gelis
Finns bara en tändbox och ev en till bränslet som reglerar tomgångsmotorn, inte säker på att den finns på din bil. Vilket fall som helst så har troligen inte den boxen något att göra med ditt fel.

Du har inget larm i bilen som ligger o strular?

Sedan när det gäller K-jet så bygger det endast på tryck och ren 12 volt för uppvärmning av bla bimetallfjädrar dvs ingen elektronik är inblandad.
Så ska man börja felsöka det så krävs det bränsletrycksmätare.
av alexbenhard
Igår var jag på den lite igen, testade med tändmodul, tändspole och tändbox från den trasiga i min fungerande 740 GLE. Den startade och gick finfint med alla potentiella fel. Jag monterade tillbaka allt och då startade fanskapet. Jag har ingen aning vad felet kan ha varit men eventuellt hallgivaren då jag knappt hade någon kräm kvar i batteriet sist jag försökte.
Eller så har den fortfarande samma fel att den startar när den behagar.

Hursomhelst så ville jag bara tacka alla som engagerat sig i mitt problem.
av alexbenhard
Gelis skrev:Finns bara en tändbox och ev en till bränslet som reglerar tomgångsmotorn, inte säker på att den finns på din bil. Vilket fall som helst så har troligen inte den boxen något att göra med ditt fel.

Du har inget larm i bilen som ligger o strular?

Sedan när det gäller K-jet så bygger det endast på tryck och ren 12 volt för uppvärmning av bla bimetallfjädrar dvs ingen elektronik är inblandad.
Så ska man börja felsöka det så krävs det bränsletrycksmätare.
Jag har inte sett någon utrustning för larm under panelen.
Men nu startade den och gick igår, ska testa lite senare idag om den startar igen.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]