Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Sorry TS, vi kidnappade din tråd ett tag!

Din ursprungliga fråga. Ja du kan använda Biltemas helsyntetiska A5B5 0w-30 som din instruktionsbok säger. Kolla bara vad Biltema säger om kompatibiliteten med partikelfilter. De allra flesta tillverkare avråder från använding av deras A5B5-oljor i dieslar med partikelfilter som din (och min) har.

Enda undantaget jag känner till är Castrol EDGE Ti fst A5B5 0w-30 som Volvo själva använder.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Oeldepot24 har någon 0w30 på dunk som anges vara anpassad för just Volvo. 1300 för 20 liter eller nåt sånt.
Användarvisningsbild
av MathiasS
Alexas skrev: Jag kör på det som jag i mina omfattande undersökningar funnit är bäst för min motor idag, 2016 och 19000 mil senare. Inte vad Volvo tyckte 2006 och när både motorn och den oljan va ny.
Du får ingen känsla av att dina "omfattande undersökningar" kanske inte är så omfattande jämfört med de undersökningar Volvo själva gjort när dom rekommenderar oljorna? Hur många motorer har du plockat isär och analyserat lager och slitytor? Hur många tusentals mil har du kört innan du gjort en fullständig oljeanalys för att se resultatet av en förändring i oljan?

Du får ursäkta, men att läsa lite på nätet om grundläggande principer för oljetyper är inte "omfattande undersökningar".

Du ska givetvis köra på den olja du tror mest på, det är din bil och du gör vad du vill, men att råda andra att inte följa tillverkarens rekommendation för en fullt fungerande motor, det är olämpligt.
av Alexas
Jag har gjort klart för vad jag tycker. Tänker inte dra det en gång till. Och jag rekommenderar fortfarande det som Volvo själv rekommenderar på marknader utanför EU, A3B4.
Om du, eller någon annan anser det ställningstagandet/rekommendationen som olämplig så är ni fria att välja något annat. Det presenteras gott om för och emot-åsikter i tråden. Folk är kloka nog för att kunna göra ett eget ställningstagande.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av MathiasS
Du behöver inte dra vad du tycker en gång till, tvärtom tycker jag det är bättre om du låter bli. Du borde inte rekommendera folk att göra saker på den kunskapsbas och faktagrund du har. Gör vad du vill själv, låt bli att lura i andra att göra så. Vill du hjälpa folk med oljeval, hjälp dom att läsa instruktionsboken.
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]