Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Volvo_740_GLT skrev:Det är så att jag inte har någon instruktionsbok därav frågan.
Just instruktionsbok finns online, om den talar om vilken olja man kan ha vet jag ej men den finns där

http://support.volvocars.com/se/cars/Pa ... 6&sw=05w40
av Malmstroem
Om vi tar t.ex. den amerikanska marknaden så rekommenderar Volvo A1/B1 -- och tätare oljebyten -- till V70. Se läken nedan:
http://volvornt.harte-hanks.com/manuals ... .htm#pg170
Engine Oil
Type: Engine oil must meet the minimum ILSAC specification GF-3, API SL, or ACEA A1/B1.
Jag har läst den andra tråden. Så vitt jag ser så finns det ingen fakta om att A3/B3 skulle vara bättre än den av Volvo i Sverige rekommenderade A5/B5. Det finns åsikter om att A3/B5 skulle vara bättre, och att den skulle rekommenderas för "R" bilar. Intressant är att i manualen på:
http://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/58e6 ... tp8169.pdf
Så anges på sidan 236 att den olja som ska användas för en 2006 V70R är:
Oljekvalitet: ACEA A1/B1
Viskositet: SAE 5W–30
Vid körning under ogynnsamma förhållanden,
använd ACEA A5/B5 SAE 0W-30.
För mig får ni gärna använda vilken olja ni vill. Men om man ska rekommendera någon att välja en annan olja än den som rekommenderas av tillverkaren så bör man i mitt tycke ha väldigt torrt på fötterna och gärna kunna visa på fakta. Jag kan inte se att så görs i någon av dessa trådar.
av Alexas
Malmstroem. Isåfall har du inte läst tråden för där presenteras all fakta som behövs för att förstå att en A5B5-olja inte är lika bra på att upprätthålla sin smörjfilm under höga temperaturer. Det ligger i oljans klassning att den SKA vara tunn för att få en bränslebesparande effekt. I den andra tråden ligger dessutom information om vilka motoroljor Volvo rekommenderar utanför EU. Taget från deras egna verkstadsprogram. ACEA A3B4. Diskutera gärna sakfrågan men far inte med osanning.

Jag vet att Volvo från och med 2005 endast började rekommendera bränslebesparande motoroljor i sina motorer. Varför gick då Volvo från att rekommendera bränslebesparande olja vid normal körning men A3B4 vid krävande situationer till att bara rekommendera A5B5 från och med 2005. Jo från 2005 började EURO4-klassningen gälla med mycket strängare avgaskrav och Volvos avgasvärde va direkt påverkade av vilken olja de hade i. Med andra ord va Volvos helbilsgodkännande beroende av en bränslebesparande olja. Därav kunde man rekommendera den andra oljan utanför EU och i vissa delstater i USA.
av Malmstroem
Jag är fullständig medveten om att viskositeten för A3/B3 vid höga temperaturer ligger över 3,5 mPa·s, medan viskositeten på A5/B5 ska ligga mellan 2,9 och 3,5 mPa·s. Det är det som är största skillnaden mellan kvaliteterna.

Om det är bättre eller sämre för motorn beror på motordesign. Det går inte att generellt säga att A3/B3 är bättre. Är motorn designad för att ha lägre viskositet kan det t.o.m. vara tvärtom. Eller har du någon fakta som stöder att högre viskositet alltid är bättre?

Jag vet inte om Volvo gjorde några andra förändringar av motorerna när de övergick till att rekommendera A5/B5. Du verkar utgå ifrån att så inte är fallet -- och att därmed är A3/B3 bättre. Jag skulle gärna se att du kunde redovisas någon data som stöder det -- förutom referens till att verkstadsprogrammet tillåter A3/B3 för diverse motorer. Den refernsen hade inte heller någon koppling till årsmodell.

Volvo i EU, USA och Australien rekommenderar A5/B5. I vilka andra delar av världen rekommenderas A3/B3 -- och hur stor del av Volvos försäljning ligger där?

Nu är skillnaden mellan A3/B3 och A5/B5 inte större än att det i Volvos äldre motorer troligen inte spelar någon större roll vad du använder.

Jag kommer dock att fortsätta att använda den av tillverkaren rekommenderad olja, och min rekommendation är att andra också gör det. Det finns en chans att det finns en orsak att tillverkaren rekommenderar en viss olja. :wink:
av Alexas
Självklart gör alla som de vill! jag är ingen allsmäktig oljegud. Jag presenterar min åsikt och vad jag grundar den på. Take it or leave it :D A5B5 är absolut ingen dålig olja. Den fungerar till de allra flesta applikationer! Du säger högre viskositet, jag antar att du skrev fel? Jag förordar alltså inte en annan viskositet än det Volvo säger, 0w-30.

Såhär är alltså läget. Volvo har alltid rekommenderat en bränslebesparande olja som tidigare hette A1B1 i motorerna. Idag heter den A5B5 men har samma egenskaper i grunden dvs low HTHS. Fram till 2004 rekommenderades A1B1 men A3B4 vid ogynnsamma förhållanden. 2005 och framåt gick man över till att bara rekommendera A1B1 (A5B5). Jag har studerat lager, kolvringar, oljepump ja allt möjligt som kan påverkas av motoroljan. Volvo gjorde ingenting annorlunda i motorn i samband med bytet. De bytte helt enkelt bara ut rekommendationen.

Jag kör själv på Castrol EDGE Ti fst 0w-30 C3. Ingen A/B-klassad olja bör köras i dieselmotorer med partikelfilter egentligen. Men samma sak där, vill man följa Volvo så gör man det. Jag gör det inte :) min motor byggdes 2006. Det har hänt en hel del sedan instruktionsboken trycktes och Volvo gjorde tester. Jag kör på det som jag i mina omfattande undersökningar funnit är bäst för min motor idag, 2016 och 19000 mil senare. Inte vad Volvo tyckte 2006 och när både motorn och den oljan va ny.

Min förhoppning är att jag ska få ut så många mil som möjligt med den. Drömmen vore 100 000 mil. Framtiden får utvisa hur det blir med den saken :)

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av Alexas
På din fråga om A3B4 alltid är bättre skulle jag svara nej. Kör man svensk motorväg/landsväg/stadstrafik i normalfart kommer man förmodligen klara sig utmärkt på A5B5. Men jag som kör heeela vägen från Skåne till Grekland och tillbaka 1 gång per år vill inte ha en olja med lågt HTHS-värde i min motor när jag ligger i 160 km/h och med en yttertemp på 45 grader.

av Malmstroem
Jag har väldigt svårt att tro att du får problem med HTHS värdet i 160 km/h, även i 45 graders värme. Om du får problem så bör du nog kontrollera ditt kylsystem.

Om motorn är anpassad till A5/B5 med t.ex. svagare tryck på kolvringar så är det större chans att du får stanna och hälla i mer olja p.g.a. högre oljeförbrukning. :wink:
av Alexas
Det är uppenbarligen ingen idé att diskutera sakfrågan med dig med faktabaserade argument. Återkom när du undersökt saker utan att tro en massa om mitt kylsystem.

av Malmstroem
Alexas skrev:Det är uppenbarligen ingen idé att diskutera sakfrågan med dig med faktabaserade argument. Återkom när du undersökt saker utan att tro en massa om mitt kylsystem.

Vi får väl släppa diskussionen då.

Jag har svårt att se någon fakta i att A3/B3 skulle behövas för att köra hela vägen till Grekland och tillbaka i 160 km/h...

För mig är faktabaserade diskussion baserat på just fakta som går att referera till. Bäst är offtentligt tillgänglig fakta där alla kan gå in och ta del av informationen. Kunskap och erfarenhet baserat på utbildning och / eller erfarenhet är också bra -- men den är svårare att kontrollera.

Jag har försökt visa varifrån jag har fått min fakta. Jag har inte sett att du gjort detsamma. :wink:
Vad heter den här kontakten?

Hej! Jag vill bara återkoppla och berät[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]