Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ny sidospegel på plats. BLIS-kamera överflyttad från mina gamla sidospeglar. Än sålänge är det höger sida som är bytt. Svartlackerad kåpa ska på när andra spegeln är bytt. Till min förvåning finns ej vidvinkeln i spegelglaset på nya spegeln (2015). Men det finns på mina gamla speglar (2011).

Bild

Bild

Fråga på om någon mer vill göra samma operation.
Normalt sett har V70 vidvinkelspegel enbart vid förarsidan. XC70, som har en större spegelkonstruktion, har vidvinkel på båda sidor.
Förmodligen för att det är en släpvagnsdragare av rang, och då är vidvinkelspegeln bra när man ska hålla koll på släpen när man högerbackar.
Där ser man. Konstigt att min bil har det från fabrik då. Visserligen Volvo själva som har haft bilen innan mig så dom kanske valde att montera detta. Den har varken dragkrok eller är en XC70. Ska ta och flytta över det gamla glaset till nya sidospegeln då jag vant mig vid att ha det så. Kändes konstigt att åka runt utan detta på höger sida.
Jag har vidvinkel på båda sidorna på min S80, 2007. Men tur för dig är ju att det är samma spegelglas, så du kan flytta över dina gamla om du vill.

Edit: Såg att du redan var på väg att göra det. Jag tror att på P2-bilarna och äldre var det bara vidvinkelglas på ena sidan.

Eftersom du monterat bara ena nya spegeln så kanske du skulle kunna göra ett litet test och jämföra spegelblinkersens synlighet nya vs gamla. En annan medlem bytte till W5W-LED:er i sina speglar för han tyckte de syntes dåligt och menade MY12-speglarna var ännu sämre. Bara av nyfikenhet, jag kommer nog ändå eftermontera de nya speglarna förr eller senare.
Även till modeller som V70 finns det vidvinkelglas att få tag i till båda sidorna. De på passagerarsidan är ju för högerstyrda, egentligen. Jag har haft både 850 och 940 med vidvinkelglas på båda sidor. När värmen lade av på passagerarsidan köpte jag glas till en högerstyrd, så var det fixat.

Men normal specifikation är det inte på en V70/S80, utan bara på XC70.
Det kan ju bli besparingar på de mest udda grejer de sista årsmodellerna.
Päronens -10 och min -11 har som standard, men kan tänka mig att man sparade in på sånt som inte märks så lätt vid facelift 14/15.
Eller för att prata Volvoitiska, ändringstillfälle (ÄT).
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]