Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av keroan
Jag har gjort den första servicen på bilen.
I serviceprotokollet står att följande är uppdaterat i mjukvaran:

BCM, CCM, PDM, CVM, DEM, SRS, PAM, FSM, TCM, CEM, DIM.

För mig är det här rena grekiskan. Kan tänka mig att SRS har nåt med krockkuddarna att göra.

Men vad betyder allt annat ?:-/
av Malmstroem
BCM = Brake Control Module
CCM = Climate Control Module
PDM = Passenger Door Module
CVM = Closing Velocity Module
DEM = Differential Electronic Module
SRS = Supplemental Restraint System
PAM = Parking Assistance Module
FSM = Forward Sensing Module
TCM = Transmission Control Module
CEM = Central Electronic Module
DIM = Driver Information Module

Kortfattat -- olika programmerbara boxar som finns i bilen. De är sammankopplade med CAN-bussen (Controller Area Network.). När Volvo uppdaterar mjukvara är det inte all mjukvara i bilen utan bara "valda" delar.
Användarvisningsbild
av keroan
Ok tack för ett snabbt och bra svar :)

Men det där med att Volvo bara uppdaterar "valda" delar, vad finns det mer att få?
Och för att få "mer" vad fordras då, att man har problem med nåt och klagar?
Användarvisningsbild
av keroan
Ja det är ju självklart, har man redan den senaste uppdateringen så finns det ju inget att uppdatera.
Men om Volvo bara uppdaterar "valda" delar, vad finns det mer som kan uppdateras som inte finns på min lista?
av Malmstroem
Jag har tyvärr ingen komplett lista.

En komplett uppdatering kräver att allt på can-bus uppdateras, och att ny infotainment läses in (Sensus). Exakt hur många det är vet jag inte, men jag skulle gissa att det tar ett par timmar i verkstan och kostar därefter.
Användarvisningsbild
av keroan
Ok, det krävs väl kanske att man har problem med nåt för att få vissa uppdateringar på garantin.
Min bil fungerar utan problem, jag fick väl det som ingår som standard då.
Jag var mest nyfiken på vad dessa förkortningar stod för,
De burkar som räknas upp ska ha fått en uppdatering. För normal service paketerar Volvo de uppdateringar som de anser viktiga och som man hinner tanka in medans oljan rinner ur motorn. Stora uppdateringar tar för lång tid, och laddas därför bara in som åtgärd mot fel, antingen då på garanti eller mot betalning. Ibland kommer det nya funktioner, som inte laddas in vid service men som man kan köpa som vilket tillbehör som helst.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har tidigare fått en uppdatering av infotainmentsystemet på garanti, för att försöka avhjälpa ett problem med radion. Men om man inte hade något specifikt problem, som kunde skrivas in som anledning till garantiåtgärden, då fick man betala separat för den mjukvaran.

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]