Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
I ett litet besvärligt läge slirade det en del. DSTC-lampan blinkade som den gör när "fattigmansdiffbromsen" går in för att flytta moment i sidled. Det slirade oväntat mycket på framhjulen, även om jag kom upp och fram som jag skulle.
Men efteråt, när bilen var ute på asfalten, surrade det till som det kan göra vid kalibrering av ABS efter start. Sen började DSTC-lampan att blinka under kanske fem sekunder. Detta när bilen rullade snällt på asfalten utan något slirande alls.

Enligt magiska boken betyder blinkande lampa att det slirar och tänd lampa att något är fel. Men vad betyder blinkande lampa i några sekunder när det inte slirar? Att något är fel, men bara lite grand, eller? Det står det inget om i boken...
Användarvisningsbild
av pang58
apersson850 skrev:I ett litet besvärligt läge slirade det en del. DSTC-lampan blinkade som den gör när "fattigmansdiffbromsen" går in för att flytta moment i sidled. Det slirade oväntat mycket på framhjulen, även om jag kom upp och fram som jag skulle.
Men efteråt, när bilen var ute på asfalten, surrade det till som det kan göra vid kalibrering av ABS efter start. Sen började DSTC-lampan att blinka under kanske fem sekunder. Detta när bilen rullade snällt på asfalten utan något slirande alls.

Enligt magiska boken betyder blinkande lampa att det slirar och tänd lampa att något är fel. Men vad betyder blinkande lampa i några sekunder när det inte slirar? Att något är fel, men bara lite grand, eller? Det står det inget om i boken...
Kanske ett långskott, men försvinner symptomen om du kopplar bort DSTC? Kan det vara en trasig ABS-krans?
Användarvisningsbild
av apersson850
I så fall borde den ju klagat jämt, kan man tycka. Blinkandet försvann av sig självt, efter sisådär fem sekunder eller nåt. Av ren nyfikenhet testade jag i en rätt brant backe med blött gräs här hemma. En sån där backe där man inte ser marken framför sig för att nosen känns som den pekar mot himlen, ni vet. Med sommardäck som är på sista säsongen är blött gräs inte mycket bättre än snö. Mycket riktigt slirade det rejält, men både fram och bak, så fyrhjulsdrift har jag. Krävdes dock att ta i rätt bra för att komma igång i en sån backe. Upp kom jag dock, så funktion verkar ju finnas. Vet inte riktigt varför den blev konfys i förra situationen. Kanske för att bilen stod kraftigt diagonalt, alltså med nästan all tyngd på vänster fram och höger bak, och sen skiftade det över till tvärtom, när höger fram skulle tryckas nästan rakt upp ur ett djupt spår. Bilens styrsystem blev kanske förvirrat av den omfördelningen av friktionen.

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]