Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70 2,4d -07 med automatlåda som växlar konstigt.
När den är kall är det oftast inga problem. När den blir varm och lägger i R så dunkar det till som om hela lådan sitter löst. den börjar också växla kontigt när man kör, slirar till ibland och går lite ryckigt. Jag har bytt det undre motorfästet som sitter mellan låda och chassi. det förra var helt kass, dock känns det nya lite slappt med. Jag inbillar mig att när oljan i lådan är kall är den trögare och allt rör sig inte lika lätt. sen när oljan blir varm rör sig allt lättare och då dunkar det till mer i bilen!?
Någon som upplevt liknande fenomen. Bilen har rullat 33000 mil.
det kan vara allt mellan blinker o kardanaxel :lol:

Nä, du får prova att byta olja först o återkomma med hur resultatet blir
Oljebyte är ju klart att rekommendera men om du har en MY07 kanske man kan göra en sådan där garageplansadaption? Stå på bromsen, lägg i N. Vänta fem sekunder, lägg i R. Vänta fem sekunder. Repetera så att du lagt i R iaf fem gånger. Stå på bromsen = bilen ska inte rulla iväg. Jag brukar trampa nog hårt att jag inte får något bromsknarr när bilen börjar driva.

Oljan måste f.ö vara i ett visst temperaturintervall när du gör detta, tror det är 65-110 C. Men om den är driftsvarm borde det vara lugnt.
fredrikkesson skrev: Jag har bytt det undre motorfästet som sitter mellan låda och chassi. det förra var helt kass, dock känns det nya lite slappt med. Bilen har rullat 33000 mil.
Min har rullat lite mer och får problem ibland med växlarna så jag ska göra generöst oljebyte snart, men jag funderar även om mina motorfästen är slut för jag tycker den hugger ibland på ett sätt som jag relaterar med glapp i någon drivaxel/eller kasst fäste.. Ah, vilketsom, Vad fick dig att byta ditt fäste, hur upptäckte du det, hur blev det efteråt? Svårt? dyrt?
Jag tog bort skyddsplasten under bilen för att kolla vart man fyller olja egentligen. då såg jag att gummit hade krypit ut ur bussningen. Sedan koallade jag nätet (Youtube) och där såg jag att det var ett vlnligt fel. Det var inte svårt att byta togg max 10 min när plasten under är borta.
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]