Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robban1976
Hej

Har precis köpt en V70 D5 awd R-design. Det är en 2013 med 5000 mil på mätaren.

Nu till min fråga... jag tycker att det ylar och brummar väldigt från hjulen. Svårt att lokalisera om det kommer framifrån eller bak.
Jag har lyft upp bilen och ryckt i hjulen då min första tanke var hjullagren, men det är helt stumt.
Det sitter ju stora 18" r-design fälgar med 245 däck på bilen. Låter det så här om dessa hjul?

Kan tillägga att jag känner den tidigare ägaren bra och han säger att han tycker sig hört detta ljud sen bilen var ny, och att det blir tyst med vinterdäcken på.

Är det någon annan med denna r-design utrustning som känner igen sig?

Mvh Robban
Användarvisningsbild
av ER
Alla däck med mer eller mindre V-formade mönster låter illa jmfr rakmönstrade däck, ju mer slita ju värre är det.
Sen finns det givetvis fler faktorer som avgör oljudets vara eller inte vara men jag har slutat trenda "snygga" v-mönster och kör "tråkigt" rakmönstrat sommartid.
Även fälgarna kan orsaka oljudet genom utformningen av ekrarna liksom dess antal.
av Robban1976
Kan v formade däck ge ifrån sig det brummande ljudet jag hör också då? Jag vet att jag haft breda däck på tidigare bilar också, men då har det vart ett mer susande ljud. Dock har jag inte haft den här typen av ekerfälgar tidigare.
av Robban1976
Slitaget ser inte alls ut sådär. Det ser helt slätt ut. Ljudet är som mest irriterande vid 70-90. Vid 110 och uppåt så hörs nästan ingenting. Finns det någon med dessa r design 18 tums fälgar och 245/40 som känner igen detta?

Sent from my SM-G928F using Tapatalk
av Lövet
Jag har haft identisk dimension på en V60 och det ylade _inte_. Det var continental nånting på dem.
Om det försvinner med vinterdäcken är det garanterat däcken som är problemet.

Vad är det för mönsterdjup kvar?
av Robban1976
Lövet skrev:Jag har haft identisk dimension på en V60 och det ylade _inte_. Det var continental nånting på dem.
Om det försvinner med vinterdäcken är det garanterat däcken som är problemet.

Vad är det för mönsterdjup kvar?
Har inte mätt, men det är bra mycket kvar. Får väl hålla ut till de är slut så man får byta.

Sent from my SM-G928F using Tapatalk
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]