Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag vet faktiskt inte .

Vi har kontrollerar så pass mycket nu att växellådan är inte kass . Men direkt man lägger i R så tappar gasen kontakten med gasspjället ??? Så gasspjället reagerar inte på tryck på pedalen när den ligger i R. Så något annat måste ju va fel ? Och detta kan tydligen på verkas av en adaption ?????

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Eftersom varvtalet ökar är det ju inget fel på gasspjället, och eftersom bilen funkar som den ska i D.

Adaption av neutralläget går att göra med VIDA+DiCE under TCM -> Avancerat och allt vad det gör är (vad jag förstått) att kalibrera om lägesgivningen när spaken står i N. Vet inte exakt hur det funkar men spaken drar ju i en vajer så någonting sker väl mot lådan till.
Fast det som är skumt är att just i vida med live koll så rör inte gasspjället sig när bilen ligger i R pressar jag gasen full när den ligger i R då reagerar den som på filmen men gasar man lugnt i R så rör inte spjället sig . Men i D rör det sig som det ska

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Finns kanske nåt läge där den inte ska gasa, för att lådan inte är i rätt ingrepp? För att undvika att förstöra lådan, om växeln läggs i när motorn går med högt varvtal?
Jag vet inte hur Powershift fungerar, jag bara gissar. Men det skulle ju förklara det hela, om det nu är så att bilen inte tror att R ligger i ordentligt när växelväljaren står på R.
Jo, men jag menar att lådan går i R, men någon signal till motorstyrsystemet går inte fram ordentligt, så det tror fortfarande att R inte gått i ordentligt, och väntar på att växlingen ska slutföras innan gaspådrag tillåts. För att undvika pådrag där kuggarna bara nästan är i ingrepp.

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]