NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sHAGgziEh
frasse4 skrev:Kollat så att inte luftfiltret är gammalt och igensatt?
Nej faktiskt inte. Men om det är luftfiltret, borde det inte vara hela tiden då inte bara när turbon laddar ? Jag hör klart och tydligt när den börjar suga och direkt då svart rök.
av Lövet
Det är fullt normalt att den ryker mer vid acceleration. Men partikelfiltret tar normalt bort sådant.

Kolla att det inte sitter nån trimbox eller liknande i bilen. Dessa vräker in massa extra diesel vid acceleration.
av sHAGgziEh
Lövet skrev:Det är fullt normalt att den ryker mer vid acceleration. Men partikelfiltret tar normalt bort sådant.

Kolla att det inte sitter nån trimbox eller liknande i bilen. Dessa vräker in massa extra diesel vid acceleration.
Allt är orginal förutom att det är utan DPF.

Så som du säger, utan partikelfiler så är det inte möjligt att vara utan den svarta röken?
av dieselputte
Hade tidigare en V70 -03 D5 utan partikelfilter och den rykte bara svart vid ett tillfälle under de 18000 mil jag körde, detta när en slang på turbons trycksida brast. Kolla så du inte har något luftläckage eller att någon slang har spruckit..
av osla
inte ska en sån modern turbo diesel ryka svart, varken innan den fått laddtryck eller under tiden den har laddtryck. det gjorde inte ens min gamla mb 300 turbodiesel med 50 tusen på mätaren. leta läckage vid tryckrör, alltså från turbo och in i insuget
av sHAGgziEh
osla skrev:inte ska en sån modern turbo diesel ryka svart, varken innan den fått laddtryck eller under tiden den har laddtryck. det gjorde inte ens min gamla mb 300 turbodiesel med 50 tusen på mätaren. leta läckage vid tryckrör, alltså från turbo och in i insuget
Finns det något speciellt sätt att "felsöka" t.ex som på däck med såpvatten att det bubblar om det läker, eller är det bara att kolla noggrant på varje ledning/rör/slang ?
av osla
lättaste sättet är nog att ta lös rör/slang del för del och kolla efter skador, samt givetvis att klammerna drar åt nog hårt
av sHAGgziEh
Hej!

Nu har jag forskat lite.

och detta har jag hittat som jag funderar lite över

Nr 1, sitter jättelöst och jag har ingen aning om vad det är.. Ska man verkligen bara kunna dra loss den med handen? Klick delen sitter ej ihop med slangen.. Ska jag stoppa ett slangklammer på den?

Nr 2. Sitter även inte allt för hårt, ruckar man lite i den så ser man att den glappar. ska den göra det eller ska jag pröva dra åt den hårdare?

Kan detta vara vad som gör att jag har detta problem?
Bilagor
IMG-20160702-WA0000.jpg
IMG-20160702-WA0000.jpg (315.44 KiB) Visad 992 gånger
Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027 h[…]