- mån 13 jun 2016, 10:06
Köpte min älskade xc90 2.5T 2003 för ca 3 Månader sedan då familjen vuxit ur den tidigare S60n. Hade den "normala" 30dagars garantin från bilförsäljaren och efter ungefär 50dagar så började bilen att hosta till några gånger vid körning inne i stan. Den betedde sig ungefär som att soppan skulle varit slut men bara några kortare sekunder och fungerade sedan problemfritt. Kontaktade försäljaren som direkt gav kalla handen och gav rådet att jag skulle byta filter. Gjorde detta men vid en körning, med hela familjen i bilen, stannade den och vägrade hoppa igång. Beteendet är återigen som att det skulle vara slut på bensin, dvs bilen hostar och det där lilla sista innan bilen hoppar igång uteblir. Inga fel meddelanden eller så heller. Bilen får plockas upp på släp av en ytligt bekant som har verkstad då det är en automat. Personen ringer upp när han kommit tillbaka till verkstaden och berättar att bilen hoppat igång men att den sedermera dog igen och vägrade starta. Han skulle kolla vad som var fel och fixa det. Får svar att det var soppa pumpen och att den nu är bytt. Totala summan blir 6900 sek för ny bensinpump och arbete.
Efter att jag haft bilen i någon dag så slutade bilen fungera på väg till jobbet en morgon. Gasen slutar fungera och bilen stannar och hostar bara när jag försöker starta den. Den stannade lyckligtvis precis vid den lokala statoil där ägaren var extremt snäll och hjälpsam. Han puttade fram bilen till en pump och vi fyllde i några liter. Mätaren visade nära noll så jag tänkte att det kanske blivit något strul med mätaren och installationen med den nya pumpen. Bilen hoppade direkt igång och fungerade sedan till dags dato. Nu slutade gasen fungera påläggen hem när jag pendlade till jobbet. Denna gång slutade gasen fungera när jag körde 120km/h. Jag pumpade frenetiskt på gasen och bilen hoppade igång när den sjunkit till 80km/h och bilen själv tycktes "växla" ner. Detta upprepade sig 6-7 gånger ända tills jag kom hem. Jag kom på att om jag bara matade extremt lite på gasen och höll mig i en ständig hastighet runt 80 så körde bilen på. tycktes kunna höra ett vinande ljud från motorn men det kan ha varit jag som fått för mig. Bilen ska lämnas in igen till samma kille som nu trodde det kunde vara el fel och att jag skulle räkna med samma summa ungefär.
Någon som känner igen detta problem? Har tips på vad det kan vara? Kan ge råd? All hjälp uppskattas extremt mycket ha en bra dag.
Efter att jag haft bilen i någon dag så slutade bilen fungera på väg till jobbet en morgon. Gasen slutar fungera och bilen stannar och hostar bara när jag försöker starta den. Den stannade lyckligtvis precis vid den lokala statoil där ägaren var extremt snäll och hjälpsam. Han puttade fram bilen till en pump och vi fyllde i några liter. Mätaren visade nära noll så jag tänkte att det kanske blivit något strul med mätaren och installationen med den nya pumpen. Bilen hoppade direkt igång och fungerade sedan till dags dato. Nu slutade gasen fungera påläggen hem när jag pendlade till jobbet. Denna gång slutade gasen fungera när jag körde 120km/h. Jag pumpade frenetiskt på gasen och bilen hoppade igång när den sjunkit till 80km/h och bilen själv tycktes "växla" ner. Detta upprepade sig 6-7 gånger ända tills jag kom hem. Jag kom på att om jag bara matade extremt lite på gasen och höll mig i en ständig hastighet runt 80 så körde bilen på. tycktes kunna höra ett vinande ljud från motorn men det kan ha varit jag som fått för mig. Bilen ska lämnas in igen till samma kille som nu trodde det kunde vara el fel och att jag skulle räkna med samma summa ungefär.
Någon som känner igen detta problem? Har tips på vad det kan vara? Kan ge råd? All hjälp uppskattas extremt mycket ha en bra dag.
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: flyttad till rätt forumsdel
Eskilstuna, Södermanland

- By Righthanddrive