Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Eh.. Kör du i hybridläget går den ju igång stup i kvarten.. det vill man väl inte. :D Jag kör utan värmaren och i pure-läget så mycket det går. Förvärmning (utan dieselvärmaren), stjärtvärme och rattvärme räcker långt. ;)

När motorn väl går igång då jag åkt längre än typ 35-40km blir det ju varmt på några minuter tycker jag. (Då kör jag i o för sig oftast i motorvägsfart eller så.. tar nog längre tid i stadstrafik)

Min bil står på verkstan nu för att fixa plåtskadorna från när jag blev påkörd.. så jag får vänta minst en vecka innan jag kan testa och se/höra hur min dieselvärmare låter.
Användarvisningsbild
av joel80
Yeeeea.. Nu kan jag köra släpvagn med min TE!
Bild

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
(B) (B) (B) (B)
(BE)
Användarvisningsbild
av Perra83
Grattis Joel!!!! Va kostar en uppkörning?
Jag får aldrig tummen ur och tar det där B96.
Behöver jag plugga nått el kan ja köra upp med min bil och rätt släp? Kör med släp några gånger per år.
Användarvisningsbild
av joel80
800kr tror jag det var.. Plus 80kr för foto fick jag betala.

Sen hyrde jag släp för 260kr och köpte jordsäckar (kommer till användning på tomten) för 400kr som last.
Fick lägga på 2st vinterdäck o surra fast sen också då jorden vägde lite mindre än jag uppskattat. Dock hade jag kanske klarat mig utan då han inte frågade nått om vikt.

Två saker påpekade han.. Dels att jag gjorde bromsprovet före jag kollade lasten. (tycker jag egentligen inte var fel då jag ju sett om det varit felsurrat och rasat under bromsprovet.. Samt att det var i låg fart så ingen fara även om lasten åkt)
Det andra var att jag inte lagt i något framför den eu-pall jag lastat på för att "låsa" den mot frontväggen i släpet. Jag hade pallen över hjulaxeln för jämn vikt, och hade säkrat pallen med ett extra spännband bakifrån som gick genom den och tillbaka bak så det fanns enligt mig ingen risk att den kunde röra sig framåt. (2 tons surrningsstyrka på spännbandet och ca 320kg på pallen.)

Sen kryssade jag två spännband över pallen samt ett över däcken som också låste mot pallen bakifrån.

Tog inga lektioner utan läste på nätet och kollade nån video på youtube för att förfriska minnet på säkerhetskontrollen.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Samma här, borde ta det där, 5 futtiga kilo ... Men får man köra dit kärran eller hade du en annan bil?
Användarvisningsbild
av joel80
Körde dit den med vår andra bil. Finns vissa uthyrare som tydligen kör dit kärran åt en.. Färdiglastad... Men då tar dom mer pröjs.

Man kan bli direkt underkänd om man kör dit med den kärra man ska köra upp med i "fel" bil.
av mattish
Provkörde idag efter att fått lite längtan efter en Hybrid till i familjen. Vi har en Auris Hybrid och den fungerar så jäkla bra, förutom att man inte kan ladda den hemma.
Vi har husvagn och det finns endast två plugin (i min prisklass) begagnade och en begagnad icke plugin som är aktuella.

Outlandern (trött bensinmotor)
V60
och Rav4 hybrid (inte plugin.)

Har 25km enkel och därför skulle en plugin passa riktigt bra. Har ingen laddmöjlighet på jobbet ännu, men jag är med och bestämmer var vi ska sätta stolparna för elbilarna :lol: :roll:

Sällan jag gör resor över 5 mil.
Husvagnen väger 1500kg.

Men sen är jag tveksam till begagnade bilar när det kommer till Volvo och Hybriden där all garanti (vad jag förstått) försvinner efter 2 år?
Mitsubishi har 8 år komponetgaranti. Toyotan har vi 10 års garanti (max 20000 mil) på hybridsystemet och 8 år (max 15000 mil) på övriga bilen.

Läser och tänker tillbaka på V70 D2an jag hade i nästan 4 år, med utbyte av länkarmar, bussningar som blev dåliga och lite annat smågnissel. Vågar man?
Tänk om hjärtat ibland kunde bestämma... för jag blev ganska fast efter provkörningen.

Denna skulle passa bra på min uppfart
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... 6.htm?aw=1

Tankar om miltalet?

Någon som vet om paddlar på ratten går att eftermontera? Sjuk bra är det efter att kört farsans V60 D4 AWD i sommar med husvagnen efter.
Användarvisningsbild
av joel80
Du har batterigaranti på 8 år / 160000 km.
Sen har man ju maskinskadeförsäkring till 15000 mil om man servar via Volvo. (I allafall Volvia som jag har på mina bilar har det.)

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications

Jag har en D5 TE och kan säga att det är en fantastisk bil att dra tungt med! Acceleration med släp eller vagn är fantastisk... man hänger med de flesta bilars acceleration vid rödljus om man vill. Och i en kö bakom en lastbil i en uppförsbacke där det blev tvåfiligt hade jag inga problem alls att accelerera lika snabbt som bilen framför som skulle om.
Att glida in på campingar ljudlöst på el är också lite kaxigt. ;)

Batteriet verkar inte försämras nämnvärt heller.. Nu har jag bara haft min i 8 månader, men har snarare märkt en förbättring. (Inte bara p.g.a varmare väder... även förbättring från i våras... Jag kommer över 40km utan större ansträngning.. (i motorvägsfart 110-120km/h försvinner det dock en halvmil på räckvidden.)

Kollar man på andra elbilar (Tesla eller Leaf t.ex) så verkar batterier hålla bra. https://steinbuch.wordpress.com/2015/01 ... tion-data/

Självklart beror det på hur man tar hand om batteriet..
Kör man det helt slut och inte laddar på länge tar det kanske mer stryk än om man ser till att ladda när man kan, men i och med att dom har över 20% som "brick safe" (Alltså batteriet är på 11kwh men man kan inte använda mer än typ 8,5-9kwh eller nått sånt) så har man en inbyggd säkerhet även mot de som lämnar bilen helt tom, i allafall under en viss tid.

Ang. miltal tror jag att den där bilen du länkar till är mest körd på diesel, så det bör inte påverkat batteriet så mycket (För att få ihop så många mil har det säkert varit längre resor där eldriften inte räckt.). Självklart får man se det som vanligt när det är skapligt med mil.. det bör ju vara ett visst slitage. Men jag skulle inte vara extra nervös över batteridelen på en bil med dom milen.

Just handlaren verkar inte fått så himla bra kritik i vissa forum dock.. folk som skriver att dom inte följer KKL utan bara hänvisar till sin 1-månaders garant. Vet inte hur sant det är. https://www.flashback.org/t1641023p2
http://www.dt.se/dalarna/borlange/borla ... t-bilfirma
http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... amla-Ford)
av mattish
Tack för den inputen.
Är det dyra servicar på de här bilarna? Jag kommer nog inte ha serviceavtal efter att läst i någon annan tråd om just hutlösa priser.
3000 mil/1 år som gäller?
Jag kommer göra den nödvändiga servicen på Volvo (enligt serviceplan), resten runt omkring gör min kompis i sin Mekonomenverkstad.

Jag har hittat en bil specad precis så som jag vill ha den, men den kostar något för mycket tyvärr... Det enda som inte stämmer är lackens färg.

https://www.blocket.se/uppsala/Volvo_V6 ... 3.htm?aw=1

Dock är det inte aktuellt med byte riktigt än eftersom jag måste få ihop lite mer kosing innan ett köp kan bli aktuellt, men att lägga 50 kkr till över maxbudgeten mot en vanlig diesel kan jag göra i hybridfallet eftersom jag enkelt kommer spara in 11000kr om året bara på drivmedel och miljöbilsklassningen.
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 59

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej