Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Vad för sorts vibrationer kan man då få? Jag har någon diffus vibration som kommer och går vid körning i högre fart, men igår med rutan nere och körandes i låg fart lät det som att någon av bromsarna på vänster sida låg an och pulserade. Inga skak vid inbromsning eller så men det kanske också kan ge vibrationer?
av Djh
Schmoyoho skrev:Har du dåliga länkarmsbussningar menar du, eller menar du att man får vibrationer i låg fart också om de är dåliga?
Nej jag har ingen aning om länkarmsbussningar som är dåliga, ratten får skakningar i båda hög och låg fart när man bromsar. Har inte hunnit lämna in den då jag först trodde va skivorna men efter jag läste här så vete f*n
av Schmoyoho
Nya symptom: Märkte för några dagar sedan att när jag bromsade ganska hårt så stack bilen till vänster. Tänkte inte så mycket på det, det är en väg med en del spårighet och mina däck är 245 breda. Igår hände det dock igen: bilen stack åt ena hållet när jag trampade gasen i botten och då började jag testa mer. Fick den att sticka åt vänster två gånger vid hårdare inbromsning, ganska plötsligt. Bromsade hårdare och hårdare och släppte när den stack varpå den rätade upp sig. En gång vid inbromsning drog den åt höger dock, och det är inte vid alla inbromsningar eller acceleration som någonting händer.

Någon som vet vad som är fel då?
av Andis
lundsbrunn skrev:oki.. jag gjorde rent de och smörja det igen
nu känns det inte. men har inte kört så mycket och fort än..
men annars så är det nog skivorna ;-(
Läs texten Svarvning skivor.

http://www.rolleslitz.se

Jag trodde med förut att skivorna blev skeva. Men som skrivs i texten tydligen extremt ovanligt.

Har själv märkt att kör man orginal belägg eller eftermaknadsbelägg av hög kvalite blir det inga problem inte ens med biltema skivor för mig i alla fall.

Däremot låg pris belägg har jag haft problem med skakningar i ratten som gått över efter byte till orginal belägg. (Tar dock en stund om skivorna har fått utsmetade belägg eller ythärdats fel)

Lycka till
av Andis
Schmoyoho skrev:Nya symptom: Märkte för några dagar sedan att när jag bromsade ganska hårt så stack bilen till vänster. Tänkte inte så mycket på det, det är en väg med en del spårighet och mina däck är 245 breda. Igår hände det dock igen: bilen stack åt ena hållet när jag trampade gasen i botten och då började jag testa mer. Fick den att sticka åt vänster två gånger vid hårdare inbromsning, ganska plötsligt. Bromsade hårdare och hårdare och släppte när den stack varpå den rätade upp sig. En gång vid inbromsning drog den åt höger dock, och det är inte vid alla inbromsningar eller acceleration som någonting händer.

Någon som vet vad som är fel då?
Låter som mjuka bussningar i framvagnen.

Nu har jag missat vilken modell du kör men N serien så är det undre bärarmarna som behöver bytas. Haft exakt samma fel på min.

Alternativ om dom är bra så är det dina breda däck som gör att du får frångå rätta hjulvinklarna och ställa något mer toin för att slippa spårande.

Lycka till
av Schmoyoho
Andis skrev:Låter som mjuka bussningar i framvagnen.

Nu har jag missat vilken modell du kör men N serien så är det undre bärarmarna som behöver bytas. Haft exakt samma fel på min.

Alternativ om dom är bra så är det dina breda däck som gör att du får frångå rätta hjulvinklarna och ställa något mer toin för att slippa spårande.

Lycka till
N-serien? Glömde skriva att bilen i fråga är en S80 MY07, alltså P3:a. Bärarmar fram låter väl som en bra tippning skulle jag säga. Någonting i framvagnen känns fel, utöver vibrationerna, men kan inte riktigt precisera vad. Något känns fel både i gupp och ibland vid fullt rattutslag vill jag minnas.

Mina däck ser f.n efter cirka 500-600 mil helt okej ut. Fick en slarvigt utförd hjulinställning förra året efter ett bussningsbyte och då var däcken märkbart snedslitna efter hälften så många mil.

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]