Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eriksson87
Hej

Har märkt nu när det blivit varmt att bilen kyler lite dåligt. Så ska fylla på lite köldmedium. Har märkt att passagerarsidan så blåser det varm luft. Typ som att man inte har AC. Medans på förarsidan så blåser det kallt. Och nu pratar jag om mittenreglagen. Kan det ha och göra med att det kanske är dåligt med köldmedium eller finns det något spjäll som hängt sig? Vrider man upp värmen blir det jättevarmt men vill inte blåsa kallt på passagerarsidan

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av apersson850
"Den gamle", en V70 2,5T från 2004, här lider av samma fenomen. Kylan fungerar bra på förarsidan, men på passagerarsidan reglerar spjället bara mellan full värme och någorlunda kyla. Så här på kvällen tyckte systemet att luften på förarsidan skulle vara 10°C (med vredet på blå plutt), men på passagerarsidan nöjer den sig med 21°C. Däremot blev det rejält varmt om jag satte vredet på röd plutt, så spjället är inte dött. Kan tänkas att det kärvar eller att något kommit i vägen, så den inte stänger ordentligt.

Är det någon som har någon ritning, anvisning om hur man kommer åt grejorna eller annat matnyttigt om jag nu själv hinner ta en titt på bekymret? Det är ju knappast så att stolvärmemodulen kortslutit kommunikationen i det här fallet, eftersom det går bra att reglera värmen på båda sidor, bara inte fullt ut på passagerarsidan.
av andersuw
Enligt VIDA måste du plocka bort handskfacket för att komma åt. Den spjällmotor som styr temperaturen sitter sedan ungefär mitt på "spjällhuset" (eller vad man nu skall kalla det) i höjdled. I djupled är det den motor som sitter längst bak i bilen, närmast passageraren. Om du skruvar bort motorn borde du sedan kunna känna på de axlar den driver för att ändra spjällets läge.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag misstänkte något sådant, men tack. Trodde först jag kunde byta bil i morgon och ägna nationaldagen åt lite mixtrande, men det behövs nog köras släp med AWD i morgon, så jag vet inte riktigt...
Användarvisningsbild
av apersson850
Nu har jag tagit mig för att demontera handskfacket. Sedan var det ju lätt att komma åt motorerna på högersidan. De sitter snyggt samlade i en liten flock på sidan av värmesystemet.
Felet är dock inte på någon motor. Den styr snällt spjället från ena ändläget till det andra. Även om jag tar bort motorn (bara att lossa sladden och sedan dra motorn rakt ut, så släpper kopplingen till spjället) och ställer spjället för hand, så blir det inte lika kallt till höger som vid vänstra sidan ändå.
Däremot upptäckte jag ett betydande luftdrag inuti instrumentbrädan. Jag kunde konstaterar att en självhäftande skumgummiliknande packning, som skulle sitta mellan plastdelarna som skickar luften upp till defrostern, hade släppt och hängde löst. Efter en del akrobatiskt pillrande fick jag den på plats igen, och då minskade det tjuvdraget.
Nu antar jag att spjällen är som spjällen brukar vara, alltså en plastplatta med liknande skumgummipackning längs ytterkanten. I så fall har förmodligen en del av skumgummit lossnat från spjället, så att det inte tätar ordentligt mot väggarna i kanalen. Vilket i så fall innebär att själva värmesystemet måste öppnas för att man ska kunna göra något åt det här, en övning som i sin tur innebär demontering av hela instrumentbrädan. Får fundera på om det är värt det.

Någon som vet om spjällen ser ut som jag antar i en sån här bil?
av andersuw
Man använder skumgummi som tätning mellan olika "rörbitar" men osäker på om man gör det i spjällen. Troligen är det gummi snarare än skumgummi i kanten i det fallet. Möjligen kan bilderna i den här tråden vara till någon hjälp.

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=3625&start=0

Ytterligare en tänkbar förklaring till skillnaden mellan förar- och passagerarsida kan vara att ACn har otillräcklig kapacitet, till exempel på grund av för lite köldmedium. Enligt ett antal trådar här på forumet fungerar det så på de här bilarna att förarsidan prioriteras när systemet inte orkar kyla tillräckligt. Å andra sidan borde ju den test där du ställde spjället manuellt utesluta den möjligheten liksom möjligheten att det hänger på injusteringen av spjällmotorerna. :???:
Användarvisningsbild
av apersson850
Spjällmotorn är det inte. Den gjorde snällt jobbet att jaga spjället från ett ändläge till ett annat, när jag vred mellan röd och blå plutt.
Hur skulle prioriteringen för kylning av förarsidan gå till? Genom att "glänta" på spjället på passagerarsidan? Om så är fallet är det inte det som är problemet här, för spjället står i botten. Det blir bara inte lika kallt.

Vad jag förstår så ser effektav[…]

Jag byter elementet när jag ändå h[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]