Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Oneminde skrev:Så dimljusen fram är en kombination numera av båda världar ?
Nej. De varselljus som finns på de senaste årsmodellerna av V70 innebär att dimljus saknas. Varselljus är i motsats till dimljus inte avbländade och får därför inte användas i mörker eller svagt ljus. Själv saknar jag dock inte dimljusen alls. Jag har hittills aldrig träffat på någon situation där dimljus är att föredra framför halvljus och man får ju inte använda både och.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Denesfay skrev:
andersuw skrev:Så vitt jag vet kom DRL först med MY -14.
DRL med automatik kom på 12orna. Däremot kom väl uppdaterad innerbelysning 14.

Tydligen har jag fel. 14 kom nog DRL som nämns. Ursäkta förvirringen.
andersuw skrev:
Oneminde skrev:Så dimljusen fram är en kombination numera av båda världar ?
Nej. De varselljus som finns på de senaste årsmodellerna av V70 innebär att dimljus saknas. Varselljus är i motsats till dimljus inte avbländade och får inte därför inte användas i mörker eller svagt ljus. Själv saknar jag dock inte dimljusen alls. Jag har hittills aldrig träffat på någon situation där dimljus är att föredra framför halvljus och man får ju inte använda både och.
Läste denna tråd: http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... gtid-30104

Så varselljus ersätter halvljus samtidigt som dimljus försvinner. Man kan så klart släcka DRL och köra på halvljus vilket man ändå bör vid skymning.
Åt andra sidan så upplever jag minimal skillnad mellan halv och dimljus när det faktiskt är dimma ut, halvljus funkar minst lika bra.

Regler uppdateras och det här med DRL/varselljus är för mig något helt nytt. Antog i lång tid att det bara var bättre LED teknik som var en del av svaret på varför de gick över till detta från parkeringsljus. Audi började ju med DRL redan 06-07 så det är ju inget nytt.

PS: intressant hur en fråga får diskussionen att hitta nya spår ... lol
Oneminde skrev:Läste denna tråd: http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... gtid-30104
Så varselljus ersätter halvljus samtidigt som dimljus försvinner.
Dimljusen försvann med varselljusen på V70 men inte på en del andra bilar. Att de försvann på just V70 beror på att man valde att sätta varselljusen där dimljusen tidigare suttit, troligen därför att man annars måst omkonstruera strålkastarna ganska rejält. När man numera konstruerar bilar för varselljus från början sätter man dem normalt i strålkastarna, t.ex. i form av en LED-slinga. På nya S/V/XC90 sitter de där i form av "Tor's hammare".

Sedan finns det en sak i den artikel du länkar till som är lite missvisande: Antingen har EU aldrig förbjudit att bakljusen lyser tillsammans med DRL eller så ändrades föreskrifterna i just det avseendet mycket snart efter att kravet på DRL trätt i kraft. Vad reglerna säger, åtminstone numera, är att bilen får vara så beskaffad att DRL lyser utan att bakljuset är på. Men det är också tillåtet att låta bakljuset lysa i kombination med DRL. Det senare är vad som gäller på Volvobilar i det autoläge på ljusomkopplaren som infördes med DRL. Beroende på ljus-/siktförhållanden lyser då antingen DRL eller halvljus fram, i båda fallen med påslagna bakljus.
Oneminde skrev:Åt andra sidan så upplever jag minimal skillnad mellan halv och dimljus när det faktiskt är dimma ut, halvljus funkar minst lika bra.
Ja jag saknar inte dimljusen. Har sådana på min V70 -02 men har aldrig använt dem annat för att undersöka om det blir bättre att köra med dem än med halvljuset. Och så har aldrig varit fallet ens i dimma eller kraftigt snöfall.
Oneminde skrev:Antog i lång tid att det bara var bättre LED teknik som var en del av svaret på varför de gick över till detta från parkeringsljus.
Varselljus har aldrig varit något alternativ till p-ljus fram. Enbart p-ljus räcker inte för att synas i dagsljus och här i Sverige har vi aldrig fått köra med enbart p-ljus påslaget efter 1977. Det har hela tiden krävts halvljus eller varselljus.

Däremot har LED-tekniken sannolikt hjälpt till att bana väg för de EU-regler vi nu har. Ett skäl till att många andra länder inte infört den lagstiftning om tänd belysning som vi haft sedan 1977 är just att det ökar strömförbrukningen och därmed också bränsleförbrukningen. Men eftersom LED drar så lite ström har det argumentet gradvis förlorat kraft.
Ja MY -12 är en viktig brytpunkt så klokt att välja den årsmodellen framför en lite äldre. Nästa viktiga brytpunkt är MY -14 men det blir förstås en bra bit dyrare.
andersuw skrev:Ja MY -12 är en viktig brytpunkt så klokt att välja den årsmodellen framför en lite äldre. Nästa viktiga brytpunkt är MY -14 men det blir förstås en bra bit dyrare.
Precis. Tänkte spara i ett år (90-100K) och då går det att skaffa en MY12 2.5FT (absolut sista året med femman) vilket är den motorn jag vill ha. Men det skulle va gött o montera in en B8444S (V8) någon gång i framtiden.
Köp en V8, överlägsen drivlina kontra alla andra om du inte har råd med en T6 årsmodell 2011 eller nyare. De är åtminstone jämförbara i mitt tycke. edit: glömde du var ute efter en kombi. Kikat på XC90 V8? Äldre interiört men V8 är ju V8 :-)-)
Schmoyoho skrev:Köp en V8, överlägsen drivlina kontra alla andra om du inte har råd med en T6 årsmodell 2011 eller nyare. De är åtminstone jämförbara i mitt tycke. edit: glömde du var ute efter en kombi. Kikat på XC90 V8? Äldre interiört men V8 är ju V8 :-)-)
Kan lätt köra en S80 m/V8'a, dock så behöver jag en kombi till min firma så att jag kan hämta material och köra ut produkter. Sen kommer den bli en del av marknadsföringen. Blir väl att skapa en byggtråd här på jagrullar.se framöver när saker börja ta form, men ligger en liten bit in i framtiden då jag först måste ha bilen.

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]