Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Jag parallellkör A6 och V70 och Audin är betydligt tystare (trots 19" mot 17" på Volvon). Men komforten är ändå suverän i V70, ganska tyst, sköna stolar, inga missljud varken på grusväg eller vinterväg, skön fjädring... jag upplever XC90 D5 (den enda XC90 jag kört) som oväntat bullrig... konstigt att vissa då är "knäpptysta"...
Användarvisningsbild
av bjornw
Det jag tycker gör saken extra lurig är att det kan variera så mycket beroende på yttre omständigheter. På samma sträcka som jag gnussar varje dag kan vår XC60 vissa dagar gå helt otroligt tyst, inget vind/väg/motorljud i princip alls, magiskt tyst. Andra dagar är det ett fasligt liv, vinden brusar och däcken dånar.
Motorn är det som varierar minst, däcken mest. Temperaturen är viktigaste faktorn men inte den enda. Lägre temperatur medför oftast högre ljud, misstänker det ger hårdare däck och bussningar som fortplantar mer ljud. Pirelli däcken var otroligt bullriga under 10 grader, Conti däcken är mindre dåliga där.
En provkörning (eller mätning) under vissa förutsättningar kan ge helt andra resultat en annan dag.
Användarvisningsbild
av Derank
Jag kan inte påstå att jag hört någon skillnad i min XC60 oavsett väder el vind, den är lika bullrig varje dag i hastigheter över 110km, visst är det skillnad på nyasfalterat och en gammal sliten väg, men det är det ju för alla.

Kollegan har en likadan spec som mig fast han kör på 17" och 65 profil och den låte rlika mycket. ( sportchassie på båda )
Der enda som hjälpte på själva komforten var att släppa ut luften i hjulen, tror det var 2,8 i vid leverans, jag kör på 2,3 idag. På 2,8 känner man varenda vägskarv rätt upp i ryggraden.
av Verdi
VolvoB20 skrev:
Mccartney skrev:Kan det inte var fenomenet med bredare däck som ökar bullret? Antar att däcken är bredare på xc90 än xc70.

Det är inte bredden som bullar utan profilen. SKa man envisa med att köra 78-tums fälgar med inget gummi alls mellan fälgen och asfalten så låter det satan.
Det är en del av förklaringen men absolut inte hela. Det går att få en bil tyst även med snygga däck.
av Nilp
Fick min D4 förra veckan och varit lite orolig över högt vägljud. Nu är min bil utrustad med 19 tum och 235 bredd men skulle säga att ljudupplevelsen är positiv. Michelin Latitude däck blev det och som jag förstått så är dom tysta. Om jag jämför med förra bilen BMW 520d så upplever jag kupeljudet likvärdigt (dvs bra men finns naturligtvis tystare).
Fick tyska ams med posten idag. De testade XC90 T8 mot MB GLE 500 e 4 Matic och Volvon vann! Men de var inte nöjda med komforten i Volvon, både fjädringskomfort och ljudkomfort fick mycket kritik. 20" Conti SC5 och luftfjädring.
av Pekå
Idag har jag provkört Xc90 med R-design o Inscription. Både D5,T6 o T8. Samtliga har ett relativt tröttande buller på Landsväg o Motorväg. Som tidigare trådar nämnt så är det inte helt ok i denna prisklass.Men min upplevelse är ändå att all annan komfort överväger till bilens fördel.Den som gick tystast var nog ändå T8 an av förklarliga skäl. Men en sak som slog mig.På min nuvarande BMW så har jag också panoramatak och där kan man dra för ett tjockare innertak jämfört med Volvos tunna duk. När vi drar för innertaket på Bmwn så märker vi på en gång mer tystnad i kupén. Vi brukar dra för den ofta när vi åker längre turer just pga av ljudet.Så min fundering är, kan det vara en av orsakerna till bullret i Volvon? Är det någon som provkört en utan Panorama? Demobilar o testbilar brukar väl oftast vara just med panorama för att man vill visa upp det bästa.
Jeg har ikke prøvd å kjøre XC90 uten panorama, men jeg har hatt den samme tanken. I min bil er det litt dårlig passform på bakre del av panoramataket som kurver mindre enn den fremre. I tunneller kommer det støy fra skjøten mellom disse. I tillegg føler jeg at det kommer en del støy hjulstøy via b-stolpen. Er det andre som merker det samme? Jeg har forøvrig akustikkruter og 22".
Tydligen har luftfjädringen uppdateras för 2017 och vissa har fått 2016 bilar uppdaterade med nya komponenter. Det intressanta var denna formulering som stod i dokumentet för detta jobb: "Note: Further developments regarding suspension noises are on-going, introduction time is pending."

Kan ju tolkas som att Volvo försöker hitta en lösning på detta problem iaf.
Det används väldigt stora däck på XC90, större än någon annan tidigare Volvo bil, och förare av andra (mindre) volvomodeller kan säkert uppfatta ett högre vägbuller när de har bytt upp sig till nya XC90.
20",21" verkar vara värst drabbade. Men vägbullret beror väldigt mycket på väglaget, det är stora skillnader mellan slät asfalt och betongvägar med en massa skarvar i vägbanan som "piskar" upp resonansen inne i däcket.
Volvo har även valt lite hårdare bussningar i chassit för att få en bra (sportig) prestanda men som tyvärr leder in vägbullret lite mer än i andra bilar som t.ex Q7. Jag tror Volvo håller på att ta fram nya bussningar och nya däck...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Avskavda kablar ?

Inget original, kanske rester från extraljus[…]

Svart grill

:-)

Läckage från taklucka

C30 2007 med taklucka. Jag har konstaterat att b&a[…]