Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Denesfay skrev:
Oneminde skrev:
Denesfay skrev:2.5FT finns ej 2012 då. Bara så du vet. Den sista 2.5FT kom 2011. Har du tur kanske du kan hitta någon enstaka 12a men då är det nog jäkligt ovanligt om Volvo hade någon fin 2.5FT motor kvar att montera 2012.
2.5FT AFV Bi-Fuel fortsätter förbi 2012. Bensin/Gas, ja, det försvinner lastutrymme, men, man kan ta bort och regga om.
Ja just det. Tänkte inte på dessa gasvarianter.
Lätt att missa. Tänkte inte på det innan jag kollade Wiki artikeln. Sen kanske man inte behöver regga om, man tar bara bort tank och spärrar gasledningen. Men måste kolla hur det är med besiktning av sådana bilar och om tank ingår, behöver bytas då och då m.m.
Obligatorisk täthetskontroll för metangasdrivna bilar från och med 28 juni

Ökad efterfråga på bilar med mindre miljöpåverkan har resulterat i fler bilar i trafik som tankas med metangas (CH4). Genom att regelbundet kontrollera bränslesystem hos dessa fordon minskas risken för olyckor till följd av gasläckage.
Från och med den 28 juni 2009 genomför Bilprovningen obligatorisk täthetskontroll av bränslesystem på personbilar, lastbilar och bussar som drivs med metangas (biogas eller naturgas). Detta ingår i kontrollbesiktningen för dessa fordon och det tillkommer ingen extra kostnad.

Vid kontrollbesiktningen måste bilens bränsletank för gas vara fylld så mycket att motorn kan köras i läge "gasdrift".
OBS! Om bilens motor inte kan köras på bränslet metangas eller om bränslesystemet har något läckage underkänns fordonet med krav på efterkontroll.

Informationen uppdaterad: 2009-06-02
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpn ... enDocument
Re: V70 bi fuel -05 skrota gassystemet?

Inläggav hotrod77 mån 13 feb 2012, 14:59
Har då pratat med bilprovningen tekniska igen och enligt dom ska det vara en regbesiktning som ska göras, kravet för att bilen ska bli godkänd är att all gasutrustning ska bort och att ledningar ska pluggas.
Problemet med avgascertifiering är således inget problem längre eftersom bilen är byggd för att gå på endera gas eller bensin och den är därför certifierad för båda typer.

Vanlig regbesiktning för ombyggt fordon ligger på 940 kr sedan tillkommer vägning på 300-500kr beroende på om stationen har våg eller inte.

Nu är det bara att kolla med stationen så man har grönt ljus även där, när det är klart så kanske man blir förhoppningsvis lycklig ägare till en Volvo igen.
Annars så finns MY12 med 2.5FT, eller så har vi T5 och T6.
Oneminde skrev:
Men T5 är väl en tråkig 4 cylinder from 2012? T6 däremot kan ju vara kul. ☺ Jaja. 2012 kom iaf den uppdaterade mittkonsollen och finare sidospeglar samt DRL som standard.
Så vitt jag vet kom DRL först med MY -14.
Denesfay skrev:
Oneminde skrev:
Men T5 är väl en tråkig 4 cylinder from 2012? T6 däremot kan ju vara kul. ☺ Jaja. 2012 kom iaf den uppdaterade mittkonsollen och finare sidospeglar samt DRL som standard.
T5 = 4 cyl ja och T6 med sina 6 cyl är inte dumt det heller. Man kan ju alltid byta motor :D . Vad är DRL ?

- EDIT -

Nu kom jag på, var ett tag sedan jag använda benämningen DRL

Bild
DRL = Daytime Running Light, även känt som varselljus på svenska. Fanns på Volvobilar mellan 1975 och 1990 och har sedan halvljuslagens tillkomst 1977 varit tillåtet som ett alternativ till halvljus vid fullt dagsljus utan begränsad sikt. Volvo har sedan återinfört det på grund av EU-regler som säger att nya bilar måste ha det. På V70 infördes DRL med MY -14 då det ersatte de främre dimljusen. Samtidigt tillkom ett autoläge på ljusomkopplaren där bilen automatiskt växlar mellan DRL och halvljus beroende på ljus-/siktförhållanden.
Hårdspara i två år och köp en MY12+ T6 :wink:

Vad gäller multimedialösningar så beror det på vad du syftar på. Jag har den gamla instrumenteringen och saknade länge sensus, men jag eftermonterade USB+iPod och köpte därefter en dongel (tune2air) så att jag kan strömma musik från min telefon. Funkar bättre än med sensus faktiskt, eftersom min bil använder iPod-läget (istället för Bluetooth-läget på sensusbilarna) och då kan jag bläddra bland artister, byta spellista osv genom stereon såväl som pausa, byta låt, spola etc. Sensus är modernare, men jag saknar inte längre att jag inte har det.
andersuw skrev:DRL = Daytime Running Light, även känt som varselljus på svenska. Fanns på Volvobilar mellan 1975 och 1990 och har sedan halvljuslagens tillkomst 1977 varit tillåtet som ett alternativ till halvljus vid fullt dagsljus utan begränsad sikt. Volvo har sedan återinfört det på grund av EU-regler som säger att nya bilar måste ha det. På V70 infördes DRL med MY -14 då det ersatte de främre dimljusen. Samtidigt tillkom ett autoläge på ljusomkopplaren där bilen automatiskt växlar mellan DRL och halvljus beroende på ljus-/siktförhållanden.
Så dimljusen fram är en kombination numera av båda världar ?
Har nyligen, med anledning av en annan tråd som handlar om just DRL, kollat både broschyrer och manualer för årsmodeller från 2011 och framåt. Där finns inget om DRL förrän vid MY -14. Man slutar samtidigt, naturligt nog, att tala om dimljus fram. Det är också att förvänta att förändringen skedde till MY -14 med tanke på den yttre ansiktslyftning som gjordes det året.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]