Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
apersson850 skrev:Passa på att besiktiga ett släp samtidigt, så behöver du inte ta av kroken... :???:

Äger inget släp.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jaså. Det tog jag för givet när du skrev att du har en avtagbar krok som du ändå inte tar av. Dessutom skriver ju flera här att det inte hjälper, så jag hade väl ändå fått utöka till att besiktiga ett släp också där jag brukar besiktiga för att det skulle hjälpa...
Användarvisningsbild
av snepo
apersson850 skrev:Jaså. Det tog jag för givet när du skrev att du har en avtagbar krok som du ändå inte tar av. Dessutom skriver ju flera här att det inte hjälper, så jag hade väl ändå fått utöka till att besiktiga ett släp också där jag brukar besiktiga för att det skulle hjälpa...
Draget fanns på bilen,när jag köpte den. För några månader sen. Såg av en slump att bilar med slutsiffra 4,måste besiktas innan sista Juni. Hade helt missat att det skall besiktas .Får ju inget brev längre om att det är dags. Därav det blev lite panik med dragkroken. Använder inte släp ofta. Senast ca tre år sen. Däremot väljer jag inte bort en bil jag är intresserad av,för att den har dragkrok. Dock första bilen med delbart drag. Förra besiktnigen ägde jag inte bilen. Därav frågan om det beckar ihop på ett år
Användarvisningsbild
av apersson850
Får du inget brev? Nu sen det blev privatiserat tycker jag att jag får hordvis med brev, från alla möjliga håll runt där jag bor. Alla vill glo på min bil.

Givetvis är det olika hur ofta man har något på kroken. Jag räknade någon gång och konstaterade att jag har släpfordon kopplat lite drygt en gång i veckan, i genomsnitt. Men jag plockar ändå av draget när jag inte använder det. Så slipper jag slå knäna i det när jag står bakom bilen. I ditt fall är det kanske förre ägaren som syndat och låtit draget sitta på fast det inte använts, då. Nu har du väl i alla fall fått klart för dig att demonterbara drag ska bort så snart de inte används. Gör man inte så överlever inte mekanismen. Hoppas det löser sig med det du har.
Användarvisningsbild
av snepo
apersson850 skrev:Får du inget brev? Nu sen det blev privatiserat tycker jag att jag får hordvis med brev, från alla möjliga håll runt där jag bor. Alla vill glo på min bil.

Givetvis är det olika hur ofta man har något på kroken. Jag räknade någon gång och konstaterade att jag har släpfordon kopplat lite drygt en gång i veckan, i genomsnitt. Men jag plockar ändå av draget när jag inte använder det. Så slipper jag slå knäna i det när jag står bakom bilen. I ditt fall är det kanske förre ägaren som syndat och låtit draget sitta på fast det inte använts, då. Nu har du väl i alla fall fått klart för dig att demonterbara drag ska bort så snart de inte används. Gör man inte så överlever inte mekanismen. Hoppas det löser sig med det du har.
Jag har inte fått brev på tre år tror jag. Det löser sig nog. Jag är ju inte den första med detta problem. Förmodligen inte den sista heller. Ja draget kommer inte att sitta på,när jag fått loss det
av jpennerb
Hur gör ni med delbart drag. Låser ni fast det med nyckeln? Jag har aldrig använt låsfunktionen någon gång. Har inte förstått varför den finns. Har det hänt att någon blivit av med draget när man har haft något påkopplat?

För inte åker folk runt med kroken utan något tillkopplat? :wink:
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, det händer att jag gör. Drar jag iväg med husvagnen, ligger över två nätter och sen kör hem igen, då tar jag inte av draget under de två dagarna.
Likadant om jag har släpet med verktyg eller annat till något arrangemang och behöver köra och äta lunch eller nåt. Då får släpet stå och kroken sitta kvar.

Jag har inte blivit av med någon kuldel, varken på den tiden de inte gick att låsa eller senare, men folk stjäler ju allt annat, så det kan säkert hända.

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]