Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Daniel73 skrev:Då lagstiftningen nu medger baklus i kombination med DRL så har volvo ansett att det är en fördel ur trafiksäkerhetsynpunkt att låta detta vara standard och ändrat i mjukvaran.
Ja det förstår jag. Men i autoläget har ju bakljuset så vitt jag vet lyst hela tiden på alla Volvobilar som har DRL, även före denna mjukvaruppdatering.
Daniel73 skrev:Parkeringsljusläget har aldrig varit avsett att användas under färd vilket namnet skvallrar om.
På den punkten är vi helt överens.
Daniel73 skrev:För den som nu vill ha DRL med släkta baklus finns löge 0 som ju ger just detta.
Läge 0 har väl givit DRL med släckta bakljus hela tiden. Det är väl bara funktionen i p-ljusläge man ändrat på genom den nya mjukvaran. Med den nya mjukvaran laddad uppför sig bilen i p-ljusläge som om ljusomkopplaren stod i läge 0 så snart den börjar röra på sig, d.v.s. byter ut p-ljus mot varselljus fram och släckta ljus bak. Tidigare behöll den i samma situation p-ljuset på och lade till varselljus fram.
Daniel73 skrev:I skymning, vid nederbörd är det inte tillåtet med DRL enligt dom svenska nationella undantagreglerna och då får man ju vrida över till auto eller om man vill slå på halvljuset manuellt.
Nationella undantagsregler? Är det verkligen tillåtet att köra på DRL, särskilt med avslaget bakljus, i andra länder inom EU under sådana förhållanden?
Daniel73 skrev:Äldre bilar i sammanhanget DRL är inte så många år gamla. Min V70 Classic fick uppdateringen nu för tre veckor sedan så det är en ganska färsk ändring.
Det är vi också överens om. Så vitt jag kan se infördes DRL först med MY -14, i alla fall på V70.
Nationella undantagsregler? Är det verkligen tillåtet att köra på DRL, särskilt med avslaget bakljus, i andra länder inom EU under sådana förhållanden?

Ja, i grundreglerna slås det fast att halvljus ska vara tänt vid mörker.
Det står ingenting om dålig sikt i övrigt tex regn eller snöfall.
Inte funkis i Svenska förhållanden tyckte myndigheterna och fick igenom halvljuskraven.

Innan reglerna kom så var det i många EU-länder tillåtet med helt släkt belysning.

Vilka länder förutom Sverige som fått göra nationellt tillägg i reglerna får man nog kolla upp land för land.

Gemensamt för alla är tända DRL utan krav på bakljus i dagsljus och halvljus med tända baklysen i mörker.
Nja det fungerar inte riktigt så. Trafikreglerna är en fråga för varje enskilt medlemsland. Så vi behöver inte begära undantag för att behålla de regler vi har. Hur nya bilar skall vara utrustade för att få säljas inom EU är däremot en fråga för EU. Och vilken utrustning som nya bilar kan förutsättas ha kan förstås i vissa fall indirekt påverka trafikreglerna.

Om EU föreskriver att det skall finnas DRL på nya bilar men inte föreskriver att bakljuset skall tändas i DRL-läge måste vi acceptera bilar utformade i enlighet med de reglerna. Sedan kan vi välja att antingen förbjuda användningen av DRL på dessa nya bilar i de fall bakljuset inte lyser eller tillåta att de används även utan tända bakljus i de fall där vi tidigare tillåtit varselljus med tänt bakljus. Vi valde det senare.

Frågan om exakt när det är påbjudet att slå på halvljus är nu liksom tidigare en fråga för det enskilda landet. Men jag har inget intryck av att regelverk eller praxis skiljer sig på något märkbart sätt mellan länder i det fallet. Jag har kört rätt mycket bil i många olika delar av Europa och har inget intryck av att andra är sämre än vi själva på att hålla tänt vid mörker/skymning/gryning/stark nederbörd. Just nu är det sannolikt så att svenskar (och kanske även andra nordbor) far omkring med otillräcklig belysning på sina nya bilar oftare än andra i dessa lägen just därför att vi är vana vid att halvljuset alltid är på. Det här problemet hade bortfallit om EU varit kloka nog att påbjuda att det nya DRL-ljuset skulle åtföljas av ett autoläge som tillsåg att belysningen automatiskt rättade sig efter omständigheterna. Tyvärr var man inte så förutseende vilket innebär att autoläge ibland saknas.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hej! Jag har samma problem med min bil.. så[…]

6000k är inte blått, det är s&ar[…]

XC70 D4 Brusten multirem.

Jag skulle absolut bytt generatorns frihjulslager […]

Saknar Android Auto

Den ska passa. Jag pratade även med Volvo s[…]