Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Personen som stoppar in programvaran är väl vanligtvis en servicetekniker. De brukar inte sortera under gruppen "idioter".
Däremot är det ju helt rätt att man får vad man får utan att veta vad man får förrän man ser vad man fått. Vanligtvis vet inte teknikern heller vad programvaran han får att ladda in innehåller.
Förlåt min felfomulering menade natuligtvis dom i Göteborg :oops:
men hallå, bilen ser ju så stilig ut med drl tända istället :lol:
sen brukar jag faktiskt växla till halvljus om någon blinkar på mig, men det är inte ofta :)
och i city är allt upplyst och där behövs inte halvljus, men ja vill gärna ha mina bakljus tända.
Varför sånt mothugg mot vi som faktiskt vill ha drl o tända bakljus ;-//
springpojke skrev:sen brukar jag faktiskt växla till halvljus om någon blinkar på mig,
Du borde ha växlat redan dessförinnan.
springpojke skrev:och i city är allt upplyst och där behövs inte halvljus,
Inte tillräckligt upplyst när dagsljuset tryter. Det är därför det råder halvljusplikt även i tättbebyggt område kvälls- och nattetid.
springpojke skrev:Varför sånt mothugg mot vi som faktiskt vill ha drl o tända bakljus ;-//
Jag ser ingen som gör mothugg mot det. Tvärtom. Bara att ställa ljusomkopplaren i läge auto så får du just det i alla lägen där DRL fram är tillfyllest. Dessutom får du halvljus istället för DRL fram i de lägen där det krävs. Bättre än så kan det ju knappast bli. ;-)
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Mothugget är snarare mot att det finns inlägg här där det framgår att bilägaren i fråga anser att det är han som bestämmer vilka ljus som ska vara tända på bilen vid olika tillfällen.

Det är det inte.

De som bestämmer är alla vi andra som ska umgås med dig på vägarna. Det är vi som vill kunna se dig, som inte vill bländas av dig och som vill att du ska kunna se oss, våra barn, djur och andra hinder som kan dyka upp längs vägen. Vi bryr oss inte ett smack om i vilket läge din bil ser häftigast ut. Det kan du använda när du står still på gården och fotograferar din bil. Men på vägen vill vi att du ska bära dig åt på ett sätt som är bäst för alla runt dig på vägarna.

Det är vi som bestämmer hur du ska göra.

Nu kan vi inte göra det direkt, utan det görs istället genom att våra valda representanter inrättar myndigheter, där ett antal personer arbetar fram lagar och regler som någorlunda väl beskriver den uppfattning vi har om vilket ljus du ska ha vid olika tillfällen. Alltså finns det regler för det. Följ dem.
Nu kan vi inte göra det direkt, utan det görs istället genom att våra valda representanter inrättar myndigheter, där ett antal personer arbetar fram lagar och regler som någorlunda väl beskriver den uppfattning vi har om vilket ljus du ska ha vid olika tillfällen. Alltså finns det regler för det. Följ de

Om DLR bländar ska det finnas?
Auto eller inte?
När en bli rulla skall alltid bakljusen lysa men inte enligt EU
Exakt gå ur EU nu.
Om du kör med ljusomkopplaren i läge auto bländar inte DRL eftersom växling till halvljus sker innan bländningsrisk föreligger. Dessutom lyser alltid bakljuset. Ändå insisterar du på att inte använda autoläget. Varför? :roll: Att använda det läget är ju definitivt en enklare och mer realistisk lösning på dina problem än att få Sverige att lämna EU.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
När jag botaniserade lite i skriverierna om DRL-reglerna hittade jag följande påstående:

"Volvo har under senare år följt EU-direktivet med släckta bakljus.Men när reglementet uppdaterades i november 2012 och gjorde det tillåtet att ha bakre positionsljus tända ihop med varselljus införde tillverkaren det som standard på samtliga modeller från och med modellåret 2014. På dessa bilar finns nu en automatik med både varselljus och positionsljus bak som standard."

https://www.motormannen.se/nyheter/nyhe ... a-bakljus/

Var det alltså inledningsvis förbjudet enligt EU-reglementet att ha tända bakljus ihop med DRL?

Var det därför så att bakljuset var släckt på Volvobilar t.o.m. MY -13 när ljusomkopplaren stod i autoläge och DRL snarare än halvljus var på.

Om ja, har det kommit någon uppdaterad programvara till dessa bilar som ger samma funktion som på senare årsmodeller?

EDIT: När jag kikar i manualer och broschyrer ser det ut som om DRL inte infördes förrän MY -14, i alla fall på V70, trots att EU-reglerna rörande detta trädde i kraft redan 2011. Men kanske var det inte nödvändigt att införa det så länge modellen ifråga inte krävde nytt typgodkännande.

I vilket fall: Om nu DRL inte infördes förrän MY -14 faller förstås de frågor jag ovan ställde.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
andersuw skrev:När jag botaniserade lite i skriverierna om DRL-reglerna hittade jag följande påstående:

"Volvo har under senare år följt EU-direktivet med släckta bakljus.Men när reglementet uppdaterades i november 2012 och gjorde det tillåtet att ha bakre positionsljus tända ihop med varselljus införde tillverkaren det som standard på samtliga modeller från och med modellåret 2014. På dessa bilar finns nu en automatik med både varselljus och positionsljus bak som standard."

https://www.motormannen.se/nyheter/nyhe ... a-bakljus/

Var det alltså inledningsvis förbjudet enligt EU-reglementet att ha tända bakljus ihop med DRL?

Var det därför så att bakljuset var släckt på Volvobilar t.o.m. MY -13 när ljusomkopplaren stod i autoläge och DRL snarare än halvljus var på.

Om ja, har det kommit någon uppdaterad programvara till dessa bilar som ger samma funktion som på senare årsmodeller?

Ja, det var då inte tillåtet att ha "spänningsreducerad halvljusstrålakstare" som DRL hette då tända samtidigt som bakljuset.

Hela denna tråden handlar ju om programvaran som anpassar äldre bilar med DRL till dagens regler.
Lite surt för dom som har vant sig och gillar den gamla funktionaliteten.
Men på vilket sätt skulle den nya programvara tråden handlar om vara en anpassning till dagens regler? Numera är det ju uppenbarligen tillåtet (fast inte påbjudet) att ha DRL och bakljus igång samtidigt. Och även de bilar som fått den nya programvaran fungerar ju så med ljusomkopplaren i autoläge. Det är dessutom inte "äldre bilar" som fått den nya programvaran.
andersuw skrev:Men på vilket sätt skulle den nya programvara tråden handlar om vara en anpassning till dagens regler? Numera är det ju uppenbarligen tillåtet (fast inte påbjudet) att ha DRL och bakljus igång samtidigt. Och även de bilar som fått den nya programvaran fungerar ju så med ljusomkopplaren i autoläge. Det är dessutom inte "äldre bilar" som fått den nya programvaran.
Då lagstiftningen nu medger baklus i kombination med DRL så har volvo ansett att det är en fördel ur trafiksäkerhetsynpunkt att låta detta vara standard och ändrat i mjukvaran.

Parkeringsljusläget har aldrig varit avsett att användas under färd vilket namnet skvallrar om.

För den som nu vill ha DRL med släkta baklus finns löge 0 som ju ger just detta.
I skymning, vid nederbörd är det inte tillåtet med DRL enligt dom svenska nationella undantagreglerna och då får man ju vrida över till auto eller om man vill slå på halvljuset manuellt.

Äldre bilar i sammanhanget DRL är inte så många år gamla.
Min V70 Classic fick uppdateringen nu för tre veckor sedan så det är en ganska färsk ändring.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
DennisCA's Volvo 850 -97

Bra med en ordentlig översyn någon g&ar[…]

Idag ringde ÅF och bokade in leveransdatum; […]

Skruvarna i sig är inget problem att ta bort,[…]

Mercedes säger 25% mer energiinnehåll &[…]