- fre 24 jun 2016, 20:56
#1088379
När jag tar del av dagens diskussion om DRL och dess fördelar och avigsidor börjar jag fundera på hur det såg ut i tidernas begynnelse, vad som hände sedan och varför. Har försökt söka lite om detta på nätet men inte hittat mycket. Så jag undrar om det finns några minnesgoda medlemmar här som kan hjälpa till.
Om jag minns rätt dök varselljus för första gången upp på Volvobilar med 240 1975? Stämmer det?
Troligen fanns det sedan kvar på 240 åtminstone en tid. Men hur länge?
Fanns det överhuvudtaget på 740?
Från 850 och framåt var det väl definitivt borta innan det återkom för några år sedan i form av det DRL EU-reglerna kräver?
Varför försvann idén med särskilda varselljus under en ganska lång period då vi alla körde på halvljus på dagen istället? Idén var ju inte så dum och prylarna fanns ju redan.
Om jag minns rätt dök varselljus för första gången upp på Volvobilar med 240 1975? Stämmer det?
Troligen fanns det sedan kvar på 240 åtminstone en tid. Men hur länge?
Fanns det överhuvudtaget på 740?
Från 850 och framåt var det väl definitivt borta innan det återkom för några år sedan i form av det DRL EU-reglerna kräver?
Varför försvann idén med särskilda varselljus under en ganska lång period då vi alla körde på halvljus på dagen istället? Idén var ju inte så dum och prylarna fanns ju redan.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut