Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag var också i det där kända valet mellan AWD/FWD och motortyp...blev FWD eftersom jag kände att VEA-motorn var mer modern och jag ville absolut ha den nya automatlådan. Trodde i vintras att jag skulle sakna AWD men XC60:in gick förvånansvärt bra i snödrivorna (dubbfria Nokiandäck). Det här kan man förmodligen diskuterera, vända och vrida på, så mycket att det skulle räcka till en doktorsuppsats på Universitetet! Ta lika delar sunt förnuft och känsla så hamnar du rätt. Överväg seriöst automaten, jag tycker att de här modellerna av Volvo mer eller mindre kräver en aut för att komma till sin rätt (får väl en del emot mig nu haha).
Det berodde väl på att en av dem egentligen borde ha AWD om man ser till livsstil. Han åkte väl fast i skogen vid tillfälle.
Någon annan tyckte väl senare också att biltypen som är lite småtung kanske passar bättre med AWD.
De är ju dock nöjda över 4-cyl D4 VEA + 8 stegade lådan i övrigt.
Vad som är positivt är ju att det går att få manuell låda till XC60 AWD och då går det att hålla ner förbrukningen litegrann på 5-cyl tröskverket. :)

Hur V60 CC fungerar utan AWD på vintern vet jag inte, lär väl inte vara några konstigheter om du jämför din V70 idag.
Xc 60 FWD jämfört med V70,60,60CC, 40 FWD
Jag och några av mina kollegor och några av mina kunder tycker att Xc60 FWD Släpper lättare(spinner loss mao) jämfört med övriga Fwd modeller i volvos utbud

Har haft ett par kunder som haft åsikter på att DSTC systemet går in för lätt på Xc60 på vintern om dom sedan har allt för tung gasfot eller om det är bilen ger detta symptom vet jag ej

Detta kan även styrkas med att xc60 sliter fortare ner framdäcken jämfört med övriga modeller just då jämfört med FWD utbudet

Kan detta vara en anledning till att många säger att nästa blir en AWD då dom kör xc60??

Då jag själv kör AWD så upplever jag att xc60FWD känns lurigare jämfört med tex V70FWD som känns som en stabil och lugn bil i på vintern medans XC60 är mer lynnig vid accelerationer och vid take off

Jag hade aldrig köpt en xc60 FWD men övriga modeller kan jag utan problem tänka mig i FWD
Men som sagt det är ju min upplevelse av det hela

//Gooose
Jag har haft mängder med gamla Volvo, både bakhjulsdrivna och framhjulsdrivna. Har nu XC60 AWD med automat. Det som slår mig mest är att jag med AWD slipper det där jäkla nervösa ryckandet i ratten vid kraftigt gaspådrag, som alltid finns på FWD bilar, och som är som bortblåst i min nuvarande AWD. Det har så stor betydelse för mig att det ensamt avgör till AWDs fördel. Ett stabilt vägbeteende jag värderar högt. Sedan den 5-cyl beprövade motorn ett annat skäl. Okey, den kanske drar något mer än en med VEA (jmf på spritmonitor.de), men jag kör så lite så det gör inget. Okey, automaten, den 6-vxl, också beprövad, är ju inget att direkt jubla över, men den gör sitt jobb och slirar minst om jag inte snålkör, eller har spaken i sportläge.
I teorin/praktiken så sliter ju AWD däck jämnare också när man slipper hyland till framdäck när man är för entusiastisk på gasen och mycket pulver under huven. Sett mer än ett par V70:s med hyland fram och 2.5FT och liknade 200hk+ under huven med inte så glada ägare över däckkontots framfart i plånboken.
Personligen köper jag inte en XC/CC i FWD utgörande oavsett argument för det då man lika gärna då kan köpa en vanilla 40/60/70/90 bil med FWD utan att sakna denna typ av fordons fördel då halva iden är just AWD med dessa CC/XC-bilar och ökad framkomlighet på oplogade vintervägar/sjöisar utan att agera gratis plogbil åt andra samt trevligare komfort på usla svenska "normalt underhållna" vägar än stenhårda normalbilar i laglig fart med eller utan last på kroken.
En på jobbet köpte en Subaru 4WD för att han hade köpt stuga i Sälen. Inte ens där behövde han AWDn så Subarun skulle han nu sälja.
Ska det dras släp i snö eller som många gör dra husvagn på en åker el blött gräs är AWD mer el mindre ett måste.
Samma med små el stora motorer. Det kan vi diskutera i flera år utan att bli eniga.
Ett jämnare däckslittage på AWD? Nja... kör man lugnt och försiktigt sliter det jämnt runtom.
En XC ser jag gärna som AWD. En CC gör man väl som man vill.
Kör själv XC60 så kanske lite vinklat. Väntar på min tredje FWD med automat. Kör över 3000 mil per år.
Gillar du att packa så är XC60 bättre än V60CC. Bagaget är större i volym. Enklare att stiga in i bilen dessutom.
Kan hålla med om att inredningen är lite "fräschare" i en V60 än XC60 men gillar att centerstacken är mer lutad mot föraren.
En nackdel med XC60 som andra sagt är att det är svårt att titta ut från baksätet. Men det skiter jag i. Det är min bil så jag sitter fram! :mrgreen:

Jag och familjen åker minst två resor till alperna för skidåkning med bil varje år. Och köra på snöpreppade serpentinvägar utan awd har aldrig varit ett problem. Snökedjor är med (aldrig behövt använda dem), och planerar man körningen så brukar det lösa sig.
Man kan, och kommer, alltid diskutera fwd/awd i evigheter... Men jag tycker att om du inte behöver dra tunga lass och köra på vägar som ingen bryr sig om att sanda/salta/skotta eller hala gräsbackar så hade jag skippat awd. Kostar bara extra (inköp, bränsle) och ger inte så mycket mer än att du kan komma iväg från rödljuset något snabbare än fwd.

En XC60 kör man inte med manuell låda. Har man en sådan bil så ska man bara cruisa med. Njuta av läget.

Jag rekommenderar starkt en XC60 fwd med automat (och sportstolar :!: , samt annat lull-lull). Jag är iaf. nöjd med det jag har.
Detta avgjorde att ja nu kör FWD manuell. Upplever endast fördelar ! AWD är nog mest ett mode just nu. Min XC60 förbrukar vid landsvägs körning med farthållare inställd på 100 km/h ungefär 0,5 L/mil. Då jag är en normalbilist och ej kör offroad är FWD fullt tillräckligt ! Då vi vill "GLIDA" använder vi vår leksaks bil (Volvo C70 cab) några månader på sommaren.

Drive-versionen har gjort Volvo XC60 betydligt grönare.

En viktig förklaring till den lägre förbrukningen och emissionerna är att Drive endast är framhjulsdriven och bara finns med manuell växellåda. Den väger 80 mindre.

Men den stora förändringen är att Volvos femcylindriga turbodiesel har vässats för att spara på dieseldropparna. Motorn har dels högre effekt, 175 hk mot 163, dels avsevärt högre vridmoment, 420 Nm mot 340 i AWD. 175-hästarsmotorn har dessutom en vanlig turbo med ett skovelhjul.

Resultatet har blivit en avsevärt rivigare bil där kraften vid låga varvtal verkligen känns. Det krävs lite självdisciplin för att inte använda effekten till att komma i väg fortare i stället för att köra snålt. Drive är en sekund snabbare upp till 100 km/tim.

Håller man gaspedalen i schack går det att köra på omkring 6 l/100 km på övervägande landsväg och motorväg. I blandad körning hamnade vi på i genomsnitt 7,2 l/100 km. Den siffran beror förstås helt och hållet på hur stor del som är stadskörning. Tunga bilar är dyra att ideligen starta från stillastående.

Klart är att XC60 Drive verkligen är snålare än vanliga XC60. Vi Bilägares långtestbil drar 1–1,5 l mer per 100 km vid jämförbar körning.

Nättare och piggare
Som förare upplever man framhjulsdrivna Drive som nättare och piggare. Den har kvickare styrreaktioner och är därför roligare att köra. Motorns karaktär medverkar också till livligare körintryck. Visst kan man ibland känna drivmoment i ratten vid gaspådrag, särskilt om man samtidigt svänger. Men det är ju en egenskap som alla framhjulsdrivna bilar kan ha.

XC60 Drive finns bara med sexväxlad manuell växellåda. Väljer man automat försvinner Drive-emblemet på bakluckan, kanske något man kan leva med. Den är ju ändå inte miljöklassad. Men bränsleförbrukningen ökar också från 6,0 till 6,9 l/100 km i blandad körning.

Dessutom är maximalt tillåten släpvagnsvikt bara 1 500 mot 1 800 kg i AWD-utförande vilket i och för sig i båda fallen kräver E-körkort.
175 hästarn i all ära men tråden relaterar om nyköp, så jag tror inte att en eloge om en motor som fanns 2010 hjälper :)
Om man bor så att man faktiskt kör på snö/is regelbundet så är det AWD som gäller, det är det tillvalet jag uppskattar mest utan tvekan.
Även om jag drar en hel del släpvagn på fjällresor så uppskattar jag fyrhjulsdriften lika mycket i vanligt stadskörning vintertid. I korsningar och på ställen där det stannas/startas ofta blir det i regel hård/blank is vilket gör det mycket svårt att planera körningen utan AWD.

Bytte tomgångsventilen och testkörde. D[…]

Var ut och testkörde nu. När hastighetsm[…]

Att fartspärren ligger på 89 eller 90 […]

Nä jag har inte tittat mer på det, jag […]