Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvo244gle
Ytterligare ett pungslag mot fordonshobbyn, eller?
Länk till artikel: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23047720.ab

Tänker i första hand på hur detta kan drabba äldre f.d. polisbilar som renoverats och körs av entusiaster? Dessa bilar var en gång en vanlig syn i trafiken, och bör bevaras.

Att lagen sätter åt snorungar som målar om vinterbilen, eller kriminella, ser jag dock som positivt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Om bilarna är lackade i det gamla utseendet(amazon t ex var väl svart och vit om jag inte minns galet? och 240 nästan helvit?) så tycker jag inte det är någon fara. Det är värre med nyare bilar som vid första anblick ser exakt likadana ut lack/design-mässigt som dagens polisbilar.
Ser man en polisbil, eller "polisbil", i backspegeln så är ju bilmodellen inte det första man tänker på direkt. majoriteten av alla förare vet ju istortsett ingenting om olika bilar och dess utseenden. Bilar nyare än typ -06 ser ju dessutom mer eller mindre likadana ut vid första anblick. 200, 700, 900 samt 85x70-serien känner iaf jag igen direkt, men det beror ju på att jag har ett intresse för just dom bilmodellerna. Men skulle det vara t ex en saab istället så skulle jag inte ha en susning om vad det var för modell/årgång.
av Lövet
Jag har svårt att se att detta kommer bli ett problem om någon ska åka på bilträff i en historisk Amazon. Det är inte dessa polisen är ute efter utan snorungar som åker runt och jävlas.

Tycker lagförslaget är bra även om det förstås är lite märkligt att stifta en lag som omfattar 10-15 kända fordon...
Lövet skrev:Tycker lagförslaget är bra även om det förstås är lite märkligt att stifta en lag som omfattar 10-15 kända fordon...
Vad om inte polisbilar letar man efter bland andra bilar i trafik om inte just polisbilar? Går det en fejkad polisbil i en stad så är den ju direkt en "kändis" typ. 10-15 bilar är ju ganska mycket på så sätt för det blir ju snabbt konstigt, t.ex fejkbilen som hade åkt förbi en olycka utan att stanna. Ingen märker ju om en brun Ford mondeo passerar en olycka eller om en sådan snurrar tusen varv i innerstan under en och samma kväll.
av Lövet
Helt sant. Dessutom har vi ju massor av andra lagar som inte omfattar särskilt många personer årligen.
Användarvisningsbild
av Nexus
Det var på tiden. Gammla polisbilar vållar garanterat inga problem. Men finns ju ständigt de som bygger kopior av dagens polisbilar. Fattar inte syftet med åka runt leka polis. Gå polishögskolan istället för åka runt leka pajas!
av llesrof
Nexus skrev:Gå polishögskolan istället för åka runt leka pajas!
Det hade de gjort om de vart begåvade nog att bli antagna :lol:
Användarvisningsbild
av Vojje
att kunna simma har inte med begåvning att göra...
det är knappast en civilingenjörsexamen i poliskunskap som blir resultatet...

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den X[…]