Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1087914
andersuw skrev:
Nordan skrev:Jag saknar möjligheten att köra med parkeringsljus och dimljus/drl. Sitter i bilen ca 10 timmar om dan, vill själv bestämma när halvljuset ska vara tänt. Det släcks och tänds många gånger på en dag helt i onödan,
Ja men varför vill du själv bestämma när halvljuset skall vara tänt om bilen klarar den uppgiften alldeles utmärkt på egen hand, vilket den enligt min mening gör? Och vad menar du med att växlingen mellan DRL och halvljus sker i onödan? På min bil ser jag inga tecken till onödiga växlingar.

Och även om det någon gång skulle ske någon sådan onödig växling har ju det knappast någon större betydelse. Lamporna klarar ju sådana växlingar utan problem. Tänk på blinkerslampor som ju genomgår många fler växlingar per körning. Ändå kan jag inte erinra mig att jag någonsin bytt en blinkerslampa på någon av mina bilar.
Nordan skrev:dessutom finns ingen indikering inne i bilen som visar om halvljuset är tänt eller inte.
Det kunde kanske vara trevligt att ha en sådan. Men jag känner inget större behov av det. När halvljuset är på ser jag för det mesta att det är på eftersom det då är tillräckligt mörkt för att ljuset skall behövas.
Jag vill bestämma själv när halvljuset ska vara tänt, det bara är så. Bilen är min arbetsplats, då vill jag styra vissa saker själv. Halvljuset tänds många gånger i onödan, det räcker med en regnskur eller att man kommer i ett skuggigt parti. Likheterna mellan en blinkerslampa och en xenonlampa är ju inte så stora, xenonlampan mår inte bra av att tändas och släckas hela tiden. Jag har hellre fräscha xenonlampor när dom behövs, dvs när det är mörkt. Jag har dock löst "problemet" på mina bilar genom att montera två extra positionsljus i stötfångaren bak som alltid lyser när tändningen är på. På så sätt kan jag köra på läge 0 när det är ljust ute och ändå ha ljus både framåt och bakåt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
#1087918
Blir det tillräckligt mörkt, t.ex. vid kraftigt regn, kan det behövas halvljus även på dagen, exempelvis för att man skall se reflekterande föremål ordentligt och i tid. Så jag tycker inte alls det är någon dålig idé att växling till halvljus sker tidigt. Och jag har aldrig hört talas om att xenonlampor är särskilt känsliga för av-/påslag. Vad har du fått det ifrån? Xenonlampor tar längre tid på sig för att tända fullt ut än en glödlampa men det betyder inte att de är särskilt känsliga för växling av/på.

Även jag vill förstås ha fräscha xenonlampor. Men det har jag ju även på min gamla V70 -02 som nu rullat runt 10000 mil med samma xenonlampor ständigt tända utan att jag kan se någon tendens till att de blivit sämre.

Sedan är det förstås bra att spara ström. Men den besparing man kan göra på den punkten genom att tända halvljuset aningen senare än bilen finner lämpligt är ju ytterst marginell och måste dessutom vägas mot den marginellt sämre trafiksäkerheten.
#1087931
Tycker det är mycket värre ur trafiksäkerhetssynpunkt att det går att köra på läge 0 med släckta baklampor i skymning/mörker utan att bilen varnar för det. Ser detta dagligen i trafiken.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
#1087947
Det har jag inget problem att hålla med om.
#1087957
Som alla andra så lever jag i en liten bubbla av min egen uppfattning om hur världen fungerar. I min lilla väld där slitage räknas inbillar jag mig att det manuella ljusreglaget är betydligt mer skadebenäget och dyrt att ersätta än både lampa och relä.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
#1088017
Haha ja faktiskt!!
Jag har bytt en xenonlampa under sex års tid och fyra olika Volvobilar. Fick en ny strålkastare på S60n efter en direktträff med ett rådjur så jag bytte i den andra för att få rätt färgnyans på ljuset. Kostade kanske 1200kr för en D1S på Volvo. Är som inga pengar på en bil.
#1088019
Min far har en Peugeot 508GT med "korkade" xenonljus. De tänds när tändningen slås på och slocknar sedan när startmotorn går och sedan tänds de igen. Varenda gång bilen startar. Detta borde ju slita ur lamporna direkt med den logik som en del tror sig ha rätt i.

Vad har hänt i verkligheten då? Jo, inte ett dugg. Xenonlamporna lyser fantastiskt efter 4 år och 11.000 mil. Skulle de slitas ut kostar original Philips D1S €33 på lichtex: https://www.lichtex.de/xenon-leuchtmitt ... /a-854104/

Ergo: Åk inte runt och riskera din och andras trafiksäkerhet för den här typen av småpengar.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
DennisCA's Volvo 850 -97

Bra med en ordentlig översyn någon g&ar[…]

Idag ringde ÅF och bokade in leveransdatum; […]

Skruvarna i sig är inget problem att ta bort,[…]

Mercedes säger 25% mer energiinnehåll &[…]