Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Verkstan ska få byta mina kexiga bromsslangar fram, men vill ha 1095 spänn bara för bromsvätskan! Finns inte en chans att jag pröjsar det, speciellt inte eftersom vi har fullsortiment av olja på jobbet. ;)

Men i våra vanliga oljeguider står det bara "Refer to owners manual" på bromsvätskan, så vad tar man? Random DOT 4..?

Och hur mycket går det åt? En liter lär väl räcka rätt bra?

V70N -06.
1095kr måste vara inkl arbetstiden, och inte bara vätskan.

Vart du köper vätskan, är mindre viktigt.
Det ska vara rätt DOT. Fel DOT=trubbel!

Tillräckligt bra, och vanligast är DOT4.
DOT 5,1 är onödigt, såvida det inte är racingbil.

DOT5 är siliconbaserad, så nej nej nej....

BromsVÄTSKA är glykolbaserad, så ABSOLUT INGEN OLJA!!!
Det har bara vissa Citroen!
Ajabaja i Volvo.
Jag köpte just en 8-dl förpackning av Volvos egna bromsvätska för det facila priset av 161:- på Volvobutiken. Vill minnas att det är Dot 4 -- men jag är inte helt säker. Jag orkade inte tänka utan valde lättaste vägen genom att köpa hos Volvo.

För mig räckte det bra för att byta, och jag vill minnas att det är samma 8-dl burk som Volvoverkstaden brukar använda när de byter.
MickeM skrev:1095kr måste vara inkl arbetstiden, och inte bara vätskan.

Tillräckligt bra, och vanligast är DOT4.
DOT 5,1 är onödigt, såvida det inte är racingbil.

DOT5 är siliconbaserad, så nej nej nej....
Som jag misstänkte så är det DOT 4, tänkte en sväng till och i samarbete med ThunderAce's länkar så surfade jag till Bilias webshop och hittade bromsvätska där. Stod inga klassningar i texten, men på bilden syntes det att det stod DOT 4 på burken. :)

Om jag ska tro mailet från verkstan så är det verkligen bara oljan.
"Dock så ser jag att dem inte har lagt in bromsvätskan som ska bytas i samband med att man byter bromsslangarna. Det är en kostnad på 1095:-."

:shock:

Tack för hjälpen, pojkar! Ska kolla vad jag ger för en flaska på jobbet...
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]