- sön 19 jun 2016, 17:37
#1086987
Måste säga att jag har svårt att förstå upprördheten över detta. Det är ju bara att köra på autoläget så funkar allt som det skall. Tändning av - inget ljus. Tändning på - alltid ljus bak och rätt ljus fram (DRL eller halvljus beroende på hur mörkt det är). Varför krångla med något annat? Det torde ju vara ytterst få situationer där det faktiskt är lämpligt att fortsätta köra med DRL trots att bilen vill slå på halvljuset i autoläge och den bränsle- och lampbesparing det kan handla om måste vara av väldigt marginell betydelse.
Vad jag däremot irriterat mig lite på är att det i standardkonfigurationen för den svenska marknaden inte finns något sätt att stänga av all belysning med tändning på, t.ex. när man läser ut bilen med VIDA eller grejar/mekar med saker som bara fungerar med tändning på. Man kan i och för sig slå över till parkeringsljus, vilket jag har sett att man rutinmässigt gör på min Volvoverkstad. Men det drar ju fortfarande lite ström i onödan och det är lätt att glömma sig så att bilen av misstag blir stående med p-ljus på när man lämnar den. Så nu har jag låtit ladda den programvara som krävs för att allt skall vara avslaget i läge 0 även när tändningen på. Heter "Halvljus 2 applikation", har artikelnummer 31254147 och kostar 200 kr.
Vad jag däremot irriterat mig lite på är att det i standardkonfigurationen för den svenska marknaden inte finns något sätt att stänga av all belysning med tändning på, t.ex. när man läser ut bilen med VIDA eller grejar/mekar med saker som bara fungerar med tändning på. Man kan i och för sig slå över till parkeringsljus, vilket jag har sett att man rutinmässigt gör på min Volvoverkstad. Men det drar ju fortfarande lite ström i onödan och det är lätt att glömma sig så att bilen av misstag blir stående med p-ljus på när man lämnar den. Så nu har jag låtit ladda den programvara som krävs för att allt skall vara avslaget i läge 0 även när tändningen på. Heter "Halvljus 2 applikation", har artikelnummer 31254147 och kostar 200 kr.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut