- sön 26 jun 2016, 08:28
För att återgå till topic, är det inte så att de flesta som hänger på ett bilforum är bilnördar eller åtminstone väldigt intresserade. Tror man får svar efter där man frågar. Själv tillhör jag nördgruppen, har "lekt" med riktiga bilar sedan blöjåldern, ljudet från en rak volvosexa är fantastiskt, jag äger sedan länge en femtiotalsamerikanare och älskar ljudet av en gammal rejäl V8. Har också en Austin A35 med en pytteliten 4:a och är minst lika förtjust i den...
Sedan kommer vi till den stora majoriteten av de övriga som knappt har öppnat huven på sin bil, än mindre vet om motorn har 3, 4, 5, 6, 8, eller fler cylindrar, de vet bara att det troligen finns en motor i bilen och måste påminnas vid tankning om det ska vara diesel eller bensin i tanken :shock:
Den gruppen är i mycket stor majoritet och kommer inte att bry sig om antalet cylindrar. Jag som bilnörd tycker att det är roligare med en sexa, men för en vardagsbil är det andra aspekter som får avgöra även för mig. Om Volvo tappar några köpare pga antalet cylindrar har nog ingen betydelse, man kanske vinner ännu fler av majoriteten som inte stirrar sig blind på cylinderantalet. Motorljudet vid normal körning som 90% ägnar sig åt är ända knappt märkbart i dagens bilar.
Slutligen, som den inbitna teknik och bilnörd jag är, habegäret efter en Tesla Model S är skyhögt, men det är också prislappen på den kärran, så ring mig nu Svenska Spel!
Mike
Nuvarande bilar:
Volvo XC60 Summum D4 AWD automat 2017
Volvo C70 Coupe T5 automat
Volvo 740 GLT manuell 1990
Austin A35 1958
Buick Super Riviera 4D HT 1956