Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Elbilar är säkert bra i längden. Men precis som källsortering och annat tar det ett antal år tills hela samhällssystemet funkar bättre. Går ju att utvinna hur mycket energi som helst från sol- och vindkraft och annat...
Nej det där är en myt.. En elbil är många gånger bättre utsläppsmässigt i norden. Oftast laddas elbilar under kvälls/nattetid då andra energikrävande verksamheter ligger nere. Och hävdar man att varje förbrukad kWh är en ny kolkraft-Kwh blir både tåg/gatubelysning/uppvärmning enorma utsläppsbovar. Det är dom inte.. Det funkar inte så.

Även med skapligt smutsig eu-mix på elen blir elbilen bättre i livscykeln. Och EU-mixen har blivit lite mindre smutsig senaste åren. Bl.a Tyskland satsar stort på solkraft där kw-priserna för instsllation nu understiger de flesta andra elproduktionssätt. Nu börjar batterilagring också börja bli så pass billigt att det går runt ekonomiskt, så solkraft kan bli mer praktiskt större tid på dygnet än det är idag.

För att gå tillbaka lite till tråden.
Körmässigt vinner eldrift alla dagar. Även Volvos lilla elmotor gör enorm skillnad på hur bilen reagerar. Några säger att de kommer sakna ljudet, men när typ allt annat går fortare i acceleration 0-60 hur mycket en ICE-bil än skriker blir det nog tråkigt.

En liten Nissan Leaf drar lätt en stor stark BMW vid rödljusen.
En Nissan Leaf är bara snabbare än en stor BMW om Nissanföraren trycker gasen i botten och BMW-föraren smyger i väg...

De fysikaliska lagarna gäller även för elbilar. Acceleration ges av tillgänglig effekt och vikt. Visst har elbilar tillgång till högt moment snabbt, men om effekten inte är tillräckligt hög blir det ingen snabb acceleration. Batterivikten gör också sitt.

Om du tittat på Tesla så har den rejält hög systemeffekt, så det är inte så konstigt att den accelererar snabbt. Det gör inte elbilar med låg effekt.
joel80 skrev:Efter 25-30 mils körande accepterar de flesta en paus på 20 minuter för att köra vidare. Han man barn kommer man ha stannat en bra bit innan det, och aldrig lyckas klara en paus under 20 minuter. ;)

25-30 mil är 1-2 år bort för bilar i okej prisklass.
+1. Är det inte blöjbyten så är det ungar som är hungriga, då planerar man resan och laddar på ett matställe. Inte svårare än så.
Även om jag åker själv så tar jag gärna en bensträckare efter en 20 mil. Jag upplever att folk gärna gör hela laddningsgrejen till större problem än vad det förmodligen är.
Åkte i polarens BMW 330e i måndags igen, herregud, jag blir lika impad varje gång av den direkta och konstanta kraften som elmotorn ger.
Malmstroem skrev:En Nissan Leaf är bara snabbare än en stor BMW om Nissanföraren trycker gasen i botten och BMW-föraren smyger i väg...
En BMW 330 (eller om det var en 320) torskade trots full gas.
Det är alltså i områden kring 0-50 0-60 som Leafen vinner. Den behöver inte tid för att få upp turbotryck, växla en massa, varva upp o.s.v. Kurvan för acceleration är spikrak uppåt från start. Det fixar inga ICE-bilar..
Däremot kommer dom med ordentlig motor såklart ikapp efter en stund om inte elbilen har mer kraft/hk.
Men sluta nu... En Nissan Leaf gör inte ens 0-100 på under 11 sek. Visst att all kraft kommer direkt men det spelar ingen roll. 0-15 kanske den är snabbare, men det är även jag när jag springer...
Det är dessutom en enorm skillnad på en 330 och en 320.
Så fysikaliska lagar gäller inte elbilar?

En Nissan Leaf har 109 hk och 254 Nm. Den väger 1965 kg och ska göra 0-100 på 11,5 sekunder. En BMW 330i har 252 hk och 350 Nm, väger 1545 kg och ska göra 0-100 på 5,9 sekunder. En 320d har 190 hk och 400Nm, väger 1505 kg och ska göra 0-100 på 7,3 sekunder.

Om du jämför lika för lika så kan Nissan Leaf mot en 330 eventuellt vara snabbare första metern eller så om BMW inte får fäste. Sedan kommer den att vara efter. Även en elbilsfrälst fundamentalist borde inse att en elbil inte är snabbare än vanlig bil som behöver ca halva tiden att ta sig 0-100.

Naturligtvis kan en Nissan Leaf komma iväg snabbare vid ett rödljus. Men då beror det på att BMW-föraren inte tryckt på gasen...
joel80 skrev:
Malmstroem skrev:En Nissan Leaf är bara snabbare än en stor BMW om Nissanföraren trycker gasen i botten och BMW-föraren smyger i väg...
Det är alltså i områden kring 0-50 0-60 som Leafen vinner. Den behöver inte tid för att få upp turbotryck, växla en massa, varva upp o.s.v. Kurvan för acceleration är spikrak uppåt från start. Det fixar inga ICE-bilar..
Däremot kommer dom med ordentlig motor såklart ikapp efter en stund om inte elbilen har mer kraft/hk.
Inte många bilar som måste växla en massa för 50-60 km/h
För att återgå till topic, är det inte så att de flesta som hänger på ett bilforum är bilnördar eller åtminstone väldigt intresserade. Tror man får svar efter där man frågar. Själv tillhör jag nördgruppen, har "lekt" med riktiga bilar sedan blöjåldern, ljudet från en rak volvosexa är fantastiskt, jag äger sedan länge en femtiotalsamerikanare och älskar ljudet av en gammal rejäl V8. Har också en Austin A35 med en pytteliten 4:a och är minst lika förtjust i den...

Sedan kommer vi till den stora majoriteten av de övriga som knappt har öppnat huven på sin bil, än mindre vet om motorn har 3, 4, 5, 6, 8, eller fler cylindrar, de vet bara att det troligen finns en motor i bilen och måste påminnas vid tankning om det ska vara diesel eller bensin i tanken :shock:

Den gruppen är i mycket stor majoritet och kommer inte att bry sig om antalet cylindrar. Jag som bilnörd tycker att det är roligare med en sexa, men för en vardagsbil är det andra aspekter som får avgöra även för mig. Om Volvo tappar några köpare pga antalet cylindrar har nog ingen betydelse, man kanske vinner ännu fler av majoriteten som inte stirrar sig blind på cylinderantalet. Motorljudet vid normal körning som 90% ägnar sig åt är ända knappt märkbart i dagens bilar.
Slutligen, som den inbitna teknik och bilnörd jag är, habegäret efter en Tesla Model S är skyhögt, men det är också prislappen på den kärran, så ring mig nu Svenska Spel!

Mike
AKarlsson skrev:
joel80 skrev:
Inte många bilar som måste växla en massa för 50-60 km/h
Det är extremt stor skillnad i vrid på en elbil och en ICE (ICE = Internal Combustion Engine) just dom där första sekunderna. Nu är det här inte en graf på just en Leaf och en BMW men "grunden" är densamma.

Bild

Hellcaten har fler hästkrafter än Teslan, men Teslan spöar Hellcaten rätt bra till hundra. Först kring 2,5 sekunder börjar Hellcaten accelerera snabbare. (Alltså inte köra snabbare utan accelerera snabbare.)
Innan dom kör lika snabbt går det såklart ytterligare tid, och sen innan Hellcaten är om Teslan ännu längre tid.

Alla elbilar har en ungefärlig likadan kurva utseendemässigt även om tiderna och g-siffrorna är lägre, och samma sak gäller ICE-bilar.

Skulle vara intressant att se liknande graf med jämförelse mellan Volvos 4:a och 5:a. :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance