- ons 22 jun 2016, 08:57
#1087798
Det finns en missuppfattning, språkförvrängning, avsiktlig felsägning (?) när det gäller 1.8F och 2.0F. Dom "självutnämnda experter" på E85-bilar som aldrig har kört någon E85-bil och ännu mindre ägt någon, säger ofta att det är korta intervaller på servicen på E85-bilar.
Så här är det: Serviceintervallet är var 2000 mil. Men oljebyte är var 1000 mil.
Nu är det ju så här att den som är mån om sin bil byter olja minst en gång om året. Flertalet av bilägarna kör strax över 1000 mil om året. Det finns dom som kör mycket mer, men majoriteten ligger strax över 1000 mil. Då ligger ju det här "täta" oljebytet inom det tidsspannet, byt olja en gång om året.
Kostnaden för en 2000 milsservice på en 1.8F-motor torde motsvara servicekostnaden för vilken annan bil som helst. Varken mer eller mindre.
Skulle du välja en E85-bil med Volvos 5-cylindriga F-motor, det finns flera varianter, alla är starkare än 1.8F och 2.0F, så är oljebytesintervallet lite längre, 1500 mil.
Ett tillägg: 1.8F och 2.0F har ingen kamrem. Dom har kamkedja i stället. Det finns ingen fastställd servicepunkt för denna kamkedja. Den anses tydligen vara så säker och långlivad så den kostnaden finns inte i kalkylerna. Om den skall bytas eller något annat, så är det något som kommer vid behov i en avlägsen och okänd framtid.
Alla Volvos F-motorer har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.