Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Djungelbrand
Räknade med 18" som ingår till T5 men kostar 9000 extra till D4... 17" på en V90 är nog ingen rolig syn.
av andersuw
Djungelbrand skrev:Räknade med 18" som ingår till T5 men kostar 9000 extra till D4... 17" på en V90 är nog ingen rolig syn.
Föredrar för egen del de 17-tummare jag nu har på min V70 D4 -15 framför de 18-tummare som satt på när jag köpte den. Men för min del är fälgar mer en fråga om vad det är bäst att rulla på snarare än bäst att titta på.

Men, OK, om man vill ha 18-tummare även på D4 tar det kanske 5000 istället för 3000 mil innan man kört in skillnaden i inköpspris. Med enbart det sättet att räkna tar man dock inte hänsyn till skillnaden i andrahandsvärde, som med all sannolikhet gagnar D4:an.
av BennyL
Lite mer fakta från en som just gått från T5 till (för all del) D3...

V60 T5 BE på 215/16" hjul har haft en förbrukning för mig på 0,70-0,72 vid pump under 9000 mil.
Nu har jag för all del inte kört så långt med den nya, men då är det en V60cc D3 aut på 235/17" hjul och just nu så visar färddatorn 0,54 och om den "stämmer" lika som T5:an så innebär det 0,56 typ så då skiljer det 0,15/mil.

Hade det varit en vanlig V60 på 16" så hade det säkert varit runt 0,5 så då skiljer 0,2/mil
D4 och D3/HP som jag har är exakt samma motor med exakt samma officiella förbrukningssiffror så det är i stort jämförbara, i alla fall i en tyngre bil som V90/S90 där D4 säkert kommer att kunna vara snålare än en D3 vid normal körning...
av perhall
Jag tror inte alls att T5 blir värd så mycket mindre än D4 i andra hand. Min T4 kostade 50 000 mindre än en D3 när jag köpte den, nu skiljer det 10 000 enligt min säljare och det råder brist på T4.
av Bergenser
Andrahandsvärde är oavsett katastrof och för mig som kör 2 500 mil om året är skillnaden i kostnad för bränsle inte avgörande. Dock undrar jag på om jag vil sakna bottendraget i dieselen om jag väljer en T5 ? I de bensindrevna hyrbilar jag kör fra tid til annan är avsaknaden av detta mer märkbar än accelerationen eller omkörningstiden. Funderar dessutom på hur 254 hk fungerar med framhjulsdrift ? Lär bli mycket hjulspinn ved påfarter i T korsningar ? För min del den vanligaste situationen jag har användning för fyrhjulsdriften i dag i den allt tätare Stockholmstrafiken (kör i dag en XC60 Black R)
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Bergenser skrev:Andrahandsvärde är oavsett katastrof och för mig som kör 2 500 mil om året är skillnaden i kostnad för bränsle inte avgörande. Dock undrar jag på om jag vil sakna bottendraget i dieselen om jag väljer en T5 ? I de bensindrevna hyrbilar jag kör fra tid til annan är avsaknaden av detta mer märkbar än accelerationen eller omkörningstiden. Funderar dessutom på hur 254 hk fungerar med framhjulsdrift ? Lär bli mycket hjulspinn ved påfarter i T korsningar ? För min del den vanligaste situationen jag har användning för fyrhjulsdriften i dag i den allt tätare Stockholmstrafiken (kör i dag en XC60 Black R)
Nu har jag visserligen bara 245hk men tycker inte man lider av mkt hjulspinn.
av andersuw
Bergenser skrev:Andrahandsvärde är oavsett katastrof och för mig som kör 2 500 mil om året är skillnaden i kostnad för bränsle inte avgörande. Dock undrar jag på om jag vil sakna bottendraget i dieselen om jag väljer en T5 ? I de bensindrevna hyrbilar jag kör fra tid til annan är avsaknaden av detta mer märkbar än accelerationen eller omkörningstiden. Funderar dessutom på hur 254 hk fungerar med framhjulsdrift ? Lär bli mycket hjulspinn ved påfarter i T korsningar ? För min del den vanligaste situationen jag har användning för fyrhjulsdriften i dag i den allt tätare Stockholmstrafiken (kör i dag en XC60 Black R)
Om man trycker fullt från stillastående med en T5:a får man förstås räkna med en del spinn med påföljande ingrepp från antispinnregleringen. I lite högre farter, som är det intressanta användningsområdet för min del, har det inte varit några större problem med detta på någon av mina T5:or, även om jag någon gång kunde lite få lite släpp i väta med 855:an (som inte hade mycket till antispinnreglering) även i hastigheter runt 70 km/h. När det gäller bottendraget känns det att min D4 VEA är med på noterna direkt från tomgångsvarv medan ingen av de T5:or jag haft varit riktigt vaken förrän vid ca 2000 rpm. Men T5 VEA når ju max vrid redan vid 1500 så det kanske märks mindre skillnad i det fallet.
av BiTu
andersuw skrev:
Om man trycker fullt från stillastående med en T5:a får man förstås räkna med en del spinn med påföljande ingrepp från antispinnregleringen. I lite högre farter, som är det intressanta användningsområdet för min del, har det inte varit några större problem med detta på någon av mina T5:or, även om jag någon gång kunde lite få lite släpp i väta med 855:an (som inte hade mycket till antispinnreglering) även i hastigheter runt 70 km/h. När det gäller bottendraget känns det att min D4 VEA är med på noterna direkt från tomgångsvarv medan ingen av de T5:or jag haft varit riktigt vaken förrän vid ca 2000 rpm. Men T5 VEA når ju max vrid redan vid 1500 så det kanske märks mindre skillnad i det fallet.
Tror inte du kan jämföra femman mot VEA fyran. Kan tänka mig att fyran är mer "vaken", men att femman trots allt är mulligare.
Användarvisningsbild
av Perra83
Gamla femmorna må låta lite trevligare men dom går som det låg något i insuget och man kan tro att lådan är full med kall tjockolja.
av Göte
T5 eller D4 är svårt val, men tror dom allra flesta nya bilar är företagsbilar och därav så extremt mycket diesel. Såg i en annan tråd att för xc60 så var det 98.8% dieslar av dom som såldes.

Frågan är hur fördelningen baserat på önskemål är på begagnat marknaden när privatpersoner skall köpa dessa. Alltså om det fans obegränsat med begagnade T5 och D4 or så tror jag inte D4 skulle stå för samma andel längre. Så jag tror en ny T5 kan komma att få bättre andrahandsvärde framöver.

Tycker Dielsel är rätt trevlig i stadstrafik då den är rapp från start, men samtidigt låter den som mest då. T5 är roligare på landsväg och motorvägen och den går nog att köra hyfsat snålt också, men klart att med alla extra hästkrafter så kan den sluka mycket mer bränsle när man väl utnyttjar dom.

Men har märkt att säljarna nästan gör allt för att döda T5 alternativet av någon konstig anledning, och när jag säger att jag bara kör 1000-1200 mil,per år så säger dom att många kör diesel med ca1000 mil per år utan problem.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Svar till "LuffarKalle": De fyra nya rel[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra kr&a[…]

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]