Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Alexas
SHELL HELIX ULTRA PROFESSIONAL AV 0W-30 passar Volvos specfikationer OM du ska gå efter vad din instuktionsbok säger.

Den är också A5/B5-klassad men lämpar sig heller inte för bilar med DPF. Men det ligger i klassningen. A5/B5 är ingen olja som vanligtvis ska in i bilar med DPF. Det är nästan bara Volvo som godkänner det.

I en annan tråd har detta diskuterats. Och av den anledningen har jag beställt en C3-klassad olja stället. C3 är en A3/B4-olja men anpassad för bilar med DPF. C2 är en A5/B5-olja anpassad för bilar med DPF. A5/B5 är alldeles för tunn för att vara pålitlingsbar när man kör hårt. Av den anledningen valde jag C3(A3/B4).

Du väljer själv hur du vill göra.
av Alexas
Men för att svara på din fråga TS, jag köper olja från däckonline. Nu senast gav jag ca 70 kr/l för castrol edge ti fst 0w-30 C3. Alltid fraktfritt dessutom.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kör väl inte jättehögt men ska polestaroptimera snart. Vill ju ha en olja som Volvo anser ska vara i bilen. Vågar kanske inte riktigt byta ned mig men läste tråden igår. Jag byter alltid olja efter 1000 mil
Användarvisningsbild
av milktrucker
Q8 oils(sponsrade volvo i STCC och säljs hos volvo-åf i skåne) går att köpa billigt på swedol, ca 1200 för 20 liter.
Kör själv på Q8 i båda bilarna, inte upptäckt några problem på mina 5000 mil med Q8-olja.

Alexas, du får gärna hålla oss uppdaterade om hur det går med C3-oljan
av Alexas
milktrucker skrev:Q8 oils(sponsrade volvo i STCC och säljs hos volvo-åf i skåne) går att köpa billigt på swedol, ca 1200 för 20 liter.
Kör själv på Q8 i båda bilarna, inte upptäckt några problem på mina 5000 mil med Q8-olja.

Alexas, du får gärna hålla oss uppdaterade om hur det går med C3-oljan
Yes! Jag planerar att behålla bilen tills den stupar så den som lever får se resultatet :D
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
När jag servat på volvo häller dom alltid i Mobil 1 Fuel economy 0w30. Mobil 1 hemsida rekommenderar den oljan till nyare Volvo femcylinderdieslar. Instruktionsboken säger A5/B5 0w30

Personligen hade jag köpt https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... urer_id=11 och filter från Volvo
= ca 700kr för ett oljebyte

/Kalle
av Alexas
Som jag skrev tidigare, A5/B5-oljor är generellt inte till för bilar med partikelfilter. Och precis som du skriver TS så står det tydligt på Mobil1s hemsida att Fuel economy-oljan INTE ska användas i bilar med DPF. Men av någon konstigt anledning är det detta Volvo rekommenderar. Vad jag vet den enda biltillverkaren som inte rekommenderar en C-klassad olja till sina dieslar med partikelfilter.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Olika Volvo återförsäljare häller i olika oljor, jag trodde att det var enbart Castrol som gällde för Volvo men jag kikade in hos en Volvo handlare i grannkommunen och där hällde man i mobil olja istället. Förr så sas det att det inte var något bra att byta märke på oljan vet inte hur det är idag men jag själv aktar mig för att byta märke på oljan.
Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]

Det är 9000 mil intervall på remmen och[…]