Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tja nu är den förbannade 740n här med mer problem :| Nu har den börjat tvär skaka till med växelspaken när man ska köra iväg på ettan, sen har avgasröret gått av så jag har bara katalysator och en liten bit till så den låter ju högt men detta har kommit nu på den senaste veckan. Kollade om det var något fel på tändstiften men alla såg likadana ut(billiga Biltema tändstift fyi) Läste någonstans att en ventilfjäder kan ha samma symtom? Tror de inte är toppackning när den vart bytt i februari hos en mekaniker för att förra ägaren kokade den. inget med att den har farit har jag märkt.

Tack på förhand // Halvar
Hur ser dina motorkuddar ut? Du har två fram, en höger och en vänster. Så har du en (eller två?) som håller växellådan. Byt samtliga även om bara en är trasig.
En bekant bytte avgasrör på en Golf ett par gånger i tät följd tills han kom på att det var motorkuddarna som var slut.

Jag har skrivit motorkuddar här, men dom kan ha flera namn, motorfästen, gummikuddar, gummidämpare osv. osv.
Rådlös skrev:Hur ser dina motorkuddar ut? Du har två fram, en höger och en vänster. Så har du en (eller två?) som håller växellådan. Byt samtliga även om bara en är trasig.
En bekant bytte avgasrör på en Golf ett par gånger i tät följd tills han kom på att det var motorkuddarna som var slut.

Jag har skrivit motorkuddar här, men dom kan ha flera namn, motorfästen, gummikuddar, gummidämpare osv. osv.
De som sitter höger vänster som man ser från motorutrymmet ser då hela ut, även testat att skaka på motorn. Har inte kollat de som sitter under(vet inte direkt vars de sitter häller :/)
Motorkudden under växellådan håller förhållandevis kortare tid än dom andra båda. Framför allt om du har Overdrive låda. Sedan kan det vara allt från själva kopplingen via Hardyskivan (om du har sådan), kardanaxel (korsen, framför allt det bakre) till fästen för bakaxeln. Rent generellt kan man kolla så här, om du känner att det vibrerar i bilen när du slirar på kopplingen är det med 98% säkerhet själva kopplingen. Om det vibrerar efter du släppt kopplingen (känns ofta i ratten och/eller i ryggstödet på stolen) är det från kardan/bakaxel som det kärvar/glappar. Prova när du har lite belastning (backe eller släp) så märks det tydligare. Oljeläck från vevaxeltätningen kan orsaka att kopplingen "hugger" vid start (medans du slirar). Kan temporärt åtgärdas genom ordentlig uppvärmning av koppingen. Handbroms dragen 4-ans växel i, 4000 varv, släpp kopplingen sakta tills det "ryker vitt". Låt kopplingen vila en stund och prova att starta "som vanligt". En frisk koppling klarar detta utan problem, men för en som "är på upphällningen", men det vara det sista den gör. Kolla bakre motorfästet vid växellådan först, det kan orsaka vibrationer "hela tiden" + att är det riktigt dåligt kan det vara svårt att få i 2-an och 4-an och 4-an kan hoppa ur på "gropig" väg
Som du beskriver problemet kan felet sitta i kopplingen pga. olja på lamellerna. Är så fallet byt koppling och den bakre vevaxeltätningen. Glöm inte att rengöra vevhusventilationen för det kan orsaka att du får oljeläckaget genom vevaxeltätningarna.
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]