Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Derank skrev:Herregud, hur envis får man vara
Om du hade läst och begrundat forumreglerna hade du förhoppningsvis redan insett att man får vara hur envis man vill. Om du hade tänkt efter lite hade du förhoppningsvis också insett att det är direkt felaktigt att ändra uppfattning så länge det finns bra argument till stöd för den uppfattningen och det inte står klart att det finns bättre argument mot den. Och argument, som i likhet med ditt, bara syftar till att försöka etablera något som liknar "socialt tryck" är förstås helt irrelevanta. ;-)
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
snepo skrev:Den erfarenheten har jag oxå.Från 272 Hk bensinsexa till 175 Hk diesel. På landsväg är skillnaden ca 3 dl/mil.Stad 6-7 dl/mil. Vid hårdare körning så ökade förbrukningen mer på bensinbilen än dieseln,speciellt i stadskörning
Förvånar mig inte! :D
Användarvisningsbild
av snepo
andersuw skrev:
snepo skrev:Den erfarenheten har jag oxå.Från 272 Hk bensinsexa till 175 Hk diesel. På landsväg är skillnaden ca 3 dl/mil.Stad 6-7 dl/mil. Vid hårdare körning så ökade förbrukningen mer på bensinbilen än dieseln,speciellt i stadskörning
Förvånar mig inte! :D
Skulle det nu vara så att bensinarna är lika snåla,eller snålare än dieslar.Då är det väl ingen som köper diesel i framtiden
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det här är från min V40 T5 P* automat. 1 mil stadskörning, resten motorväg. Jag är extremt skeptisk till att en D4 automat skulle dra 3 dl mindre per mil....
IMG_3678.jpg
IMG_3678.jpg (20.42 KiB) Visad 3218 gånger
av andersuw
XC90_Executive skrev:Det här är från min V40 T5 P* automat. 1 mil stadskörning, resten motorväg. Jag är extremt skeptisk till att en D4 automat skulle dra 3 dl mindre per mil.
Det är ingen som påstått att skillnaden i det fallet skulle uppgå till 3 dl. ADACs siffror antyder att den förväntade skillnaden i svenskt motorvägstempo (som inte skiljer sig särskilt mycket från vanligt landsvägstempo) är ca 2 dl om man jämför en V70 med D4 och en V70 med T5. Den kan förväntas vara något mindre för en V40 med motsvarande motorer och samma växellåda eftersom V40n drar mindre i absoluta tal och skillnaden därför också blir mindre i absoluta tal. Med tyngre/större bil än V40 och delvis andra körförhållanden (stadstrafik, Autobahn) kan det däremot mycket väl handla om 3 dl.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Skulle vara intressant att höra från någon som har en ny VEA T5 automat i V70 som kan flika in om skillnaden. Vet inte hur stor skillnad det är med mer vikt.

Men om vi istället skulle jämföra skillnaden V40 T5 mot D4 automat så tror jag ändå inte att den är ens 2 dl snålare. Har extremt svårt att tro att D4 automat ligger på 0,4 vid samma körning. Jag har dessutom 19" fälgar på min bil.
av andersuw
Man kan få ytterligare en fingervisning om hur det ligger till genom att kika på ADACs test av en V40 D4 med VEA, tyvärr dock manuell snarare än automat. Genomsnittsförbrukningen för alla tre proven (stad, landsväg, Autobahn) hamnar i det fallet på 0,4 och för enbart landsväg på 0,35.

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Auto ... inetic.pdf

Tilläggas kan att manuell kontra automat kan förväntas göra väldigt liten skillnad vid landsvägskörning. Mest märks säkert skillnaden i stadstrafik. Men allmänt gäller ju att det inte är mycket skillnad mellan manuell och automat kvar om det är den nya åttaväxlade automaten vi talar om.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Att mäta enskilda förbrukningar via färddatorn tror jag dock inte ger så bra bild av verkligheten. Mer intressant att veta långsiktig snittförbrukning över hel tank.

Men nej, jag tror inte dieseln kommer vara 3dl snålare i det här fallet. Bensinarna har knappat in väldigt sista tiden plus att dieslarna aldrig varit lika snåla i verkligheten som på papperet.
av andersuw
Lövet skrev:Bensinarna har knappat in väldigt sista tiden plus att dieslarna aldrig varit lika snåla i verkligheten som på papperet.
Har inget intryck av att bensinarna knappat in särskilt mycket på sistone. Den officiella förbrukningen har sjunkit på både bensinare och dieslar men skillnaden har förblivit ungefär vad den var procentuellt sett. Och visst, dieslarna har förvisso aldrig varit lika snåla i verkligheten som på papperet men samma sak gäller bensinarna.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]