Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av j0ck3s
Har problem med min xc70 2009 manuell. Bilen har gått 15500 mil.
Det känns som obalans i däcken men dom är kollade 2 ggr på 2 olika verkstäder. Det är inget fel på dom.
vibrationerna kommer mellan 50-60 sen försvinner det och åter kommer mellan 90-110 km/h över det så försvinner det.

Någon som har haft samma problem?

Tacksam för svar!
Är hjulen helt runda? Har man balanserat på en riktig maskin som även kan lägga på marktryck?
Hade liknande problem med en uppsättning Michelindäck på en tidigare bil. Trots flera försök fick de ingen ordning på däcken, kändes som de inte var runda. Försvann när jag bytte till Conti så nå´t skumt var det med just de däcken.
Väldigt vanligt att det uppkommer just i dom hastigheterna.
Ta dig till någon däckverkstad som balanserar med en sk. Rullande landsväg, alltså en maskin som simulerar vägkörning och inte bara spinner hjulen på en axel.
På så sätt får du det svart på vitt vad som kan vara knas, däck, fälg eller i värsta fall båda två :)
Jag kapar tråden lite också. Jag har vibrationer i min bil också som driver mig till vansinne. Inte minst för att de verkar komma och gå lite hur som helst. Mina vinterfälgar är skeva, det vet jag. Men jag hade även vibrationer i mina sommarfälgar som jag då lät rikta de två skeva i vintras. Nya däck mot för förra säsongen och ändå känns det som att det skakar. Men inte ett jämnt skakande utan lite att det kommer och går. Varken häromdagen och förra året på servicen (aukt. volvoverkstad) hade man inga invändningar mot någonting av vad man nu inspekterar på en service, men då påtalade jag iofs inte vibrationerna någon av gångerna.

Är det någon som har något bra tips på vart man ska vända sig eller vad man kan börja felsöka med? Eller ska jag bara hux flux lämna in bilen på verkstaden och hoppas de kan felsöka sig till någon lösning? Fälgarna är förutom att två är riktade balanserade gånger flera.

Edit: Både de nya och gamla sommardäcken är märkesdäck. Just nu contisportcontact 5-däck. Vet att billigare däck kan vara svårbalanserade och bli orunda om bilen stått länge men i mitt fall vågar jag lugnt påstå att det är helt oberoende på hur länge bilen stått eller hur varma däcken är.

Tror ni det går att kränga på ett par 17" XC70-dubbdäck, från en XC70 II alltså? De är helt raka men frågan är ju om de ryms på en S80 II.
Min förra bil (V50 MY11) levererades med skak. De gjorde allehanda försök att balansera hjulen utan att lyckas. Jag fick då höra av någon annan att det finns garanti på hur mycket vikter som kan tillåtas. Detta däcket hade mer än tre gånger så mycket vikter och de låg i dubbla lager i fälgen. Resultatet blev att däcktillverkaren fick byta däcket mot ett nytt och slipade då ner det till samma dimension som det gamla. Det blev mycket bra resultat.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Schmoyoho skrev:Jag kapar tråden lite också. Jag har vibrationer i min bil också som driver mig till vansinne. Inte minst för att de verkar komma och gå lite hur som helst. Mina vinterfälgar är skeva, det vet jag. Men jag hade även vibrationer i mina sommarfälgar som jag då lät rikta de två skeva i vintras. Nya däck mot för förra säsongen och ändå känns det som att det skakar. Men inte ett jämnt skakande utan lite att det kommer och går. Varken häromdagen och förra året på servicen (aukt. volvoverkstad) hade man inga invändningar mot någonting av vad man nu inspekterar på en service, men då påtalade jag iofs inte vibrationerna någon av gångerna.

Är det någon som har något bra tips på vart man ska vända sig eller vad man kan börja felsöka med? Eller ska jag bara hux flux lämna in bilen på verkstaden och hoppas de kan felsöka sig till någon lösning? Fälgarna är förutom att två är riktade balanserade gånger flera.

Edit: Både de nya och gamla sommardäcken är märkesdäck. Just nu contisportcontact 5-däck. Vet att billigare däck kan vara svårbalanserade och bli orunda om bilen stått länge men i mitt fall vågar jag lugnt påstå att det är helt oberoende på hur länge bilen stått eller hur varma däcken är.

Tror ni det går att kränga på ett par 17" XC70-dubbdäck, från en XC70 II alltså? De är helt raka men frågan är ju om de ryms på en S80 II.

bara för att testa så funkar det Kan hända att det tar i vid fullt rattutslag men det är väl bara att undvika detta under din testkörning så skall det funka

//Gooose
Tack för alla svar!

Jag ska kolla upp om dom har en sådan maskin som simulerar vägkörning och börja där. Men det känns ju konstigt att 2 däckverkstäder har tittat på dom och säger att dom är OK.

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]