Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Motorbromsa automatiskt kunde redan 850 med automatlåda. Men tydligen uppskattades inte finessen, för den försvann igen.
Min 855:a hade ju automatlåda (fyrstegad) och precis som du säger fanns vissa funktioner för automatisk nedväxling för motorbroms. Om jag minns rätt handlade det om två saker: 1) Automatisk nedväxling om bilen kände att den ökade farten trots helt uppsläppt gaspedal och 2) automatisk nedväxling i läge L från tvåan till ettan när farten understeg 50 km/h (eller möjligen 40 km/h).

Den första av dessa båda funktioner ställde, som jag minns det, inte till med så mycket problem. Den hjälpte å andra sidan inte mycket heller, antingen därför att den inte växlade ner förrän farten ökade ordentligt (minns inte riktigt hur det var med detta) eller därför att det vid bergskörning i många fall handlar om att man vill använda motorbroms för att minska farten, inte bara förhindra att den ökar.

Den andra funktionen höll på att driva mig till vansinne. Att spärra lådan med hjälp av läge 3 (automatisk växling mellan de tre lägsta växlarna) gav i de allra flesta fall otillräcklig motorbroms. Alltså måste man använda läge L för att komma ned på tvåan. Det hade funkat utmärkt om inte den automatiska nedväxlingen till ettan vid tillräckligt låg fart funnits. För att passera en hårnål måste man ofta ner till mycket låga farter och då fick man en mycket kraftig, oönskad och synnerligen irriterande ökning av motorbromsen när lådan gick ned på ettan. Till råga på allt var systemet utformat så att det därefter inte växlade upp när man gasade på igen utan låg kvar på ettan. För att få uppväxling måste man gå tillbaka till läge 3 för att sedan upprepa hela proceduren igen vid nästföljande hårnål. Ett rent elände och min kanske största invändning mot automatlådan i den bilen.

Om jag minns rätt kunde man undvika problemet genom att ställa om lådan till vinterläge, vilket innebär att den i läge D inte använder någon lägre växel än trean. I läge 3 tror jag att den då helt enkelt körde på trean och i läge L på tvåan. Men det var ju lite meckigt att behöva ändra växlingsprogram i varje backe med hjälp av knappen på tunnelkonsolen och sedan ställa om igen så snart man befann sig på lite planare mark. Jag har varit mycket mer tillfreds med hur det funkat med den helt manuella växlingen på V70 -02, där också spakstället är mycket bättre utformat för den här typen av körning. Om lådan kunde ta hand om det hela med automatik vore det förstås ännu bättre. Men då får automatiken allt vara avsevärt mycket mer intelligent utformad än den på 850.

Automatlådan på 850 funkade för övrigt inte heller särskilt bra i D-läge vid körning uppför. Det var ganska ofta man hamnade i ett läge där lådan låg och pendlade mellan högre och lägre växel. Släppte man bara en aning på gasen växlade den upp till en växel där motorn inte rådde riktigt. För att hålla farten uppe måste man få nedväxling, vilket man bara kunde få genom att trycka på ganska ordentligt, mer än man egentligen ville. Man accelerade då lite för bra en bit och måste släppa upp gasen på nytt med påföljande uppväxling. Det funkade något bättre med lådan i sportläge men inte bra. Även här har den femväxlade lådan i min V70 -02 uppfört sig avsevärt mycket bättre.

Återstår att se hur det funkar med den åttastegade automat och de växlingspaddlar jag nu har till förfogande. Såg till att få paddlarna just med tanke på den körning i bergstrakter som det för min del blir i stort sett varje sommar nere på kontinenten. Åtta steg är rätt mycket så en hel del klickande lär det ju bli, särskilt som dieslar ger sämre motorbroms vid samma varv än bensinmotorer (om nu inte motorstyrningen till min VEA-motor har någon särskild funktion som stänger alla spjäll när den tror att jag vill motorbromsa maximalt; luftspjäll/trottel har motorn i vart fall).
apersson850 skrev:Det här med understöd av växling och farthållare med GPS har man mixtrat med i flera år när det gäller tyngre bilar. Både Volvo och Scania har lösningar för detta. Lastbilar är ju mer känsliga även för "normala" backar, så behovet är förstås större där.
Ja och detta är förstås intressant. Hoppas som sagt att man inom en inte alltför avlägsen framtid kan hitta övertygande lösningar på detta problem även i personbilar.
Jag hade manuellt växlat i min egen 854, så jag vet inte mer om hur automatlådan fungerade än vad jag läst i boken. Där stod det om fartbegränsing vid helt uppsläppt pedal om farten ökade och lådan låg i läge D och växlingsprogrammet var satt till Economy.
Dessutom stämmer det nog att jag läst att L innebar tvåans växel i högre fart och ettan när så var möjligt, eftersom lådan bara hade lägena PRND3L, inte PRND321 som i 940.

I den jag har nu använder jag ofta läge S när jag vill ha mer motorbroms. Gör rätt bra nytta och är ändå automatiskt.
apersson850 skrev:Jag hade manuellt växlat i min egen 854, så jag vet inte mer om hur automatlådan fungerade än vad jag läst i boken. Där stod det om fartbegränsing vid helt uppsläppt pedal om farten ökade och lådan låg i läge D och växlingsprogrammet var satt till Economy.
Ja det kan nog stämma att den funktionen fanns bara i normalläge ("Economy"). Till en början körde jag regelmässigt bilen i det läget men valde så småningom att ständigt köra med lådan i sportläge. Det ökade inte förbrukningen med min körstil men gav mig lite bättre möjligheter att få lådan att växla som jag ville via "gaspedalstyrning".
apersson850 skrev:Dessutom stämmer det nog att jag läst att L innebar tvåans växel i högre fart och ettan när så var möjligt, eftersom lådan bara hade lägena PRND3L, inte PRND321 som i 940.
Visste faktiskt inte att det någonsin funnits PRND321 i någon bil, än mindre i en annan Volvo från ungefär samma tid. Däremot var det rätt många gånger under min 850-tid som jag svor över att det inte fanns. ;-) Det hade underlättat väsentligt om det funnits ett läge där lådan växlade upp och ner på vanligt sätt, bara med tvåan som högsta växel.
apersson850 skrev:I den jag har nu använder jag ofta läge S när jag vill ha mer motorbroms. Gör rätt bra nytta och är ändå automatiskt.
Skall ha det i åtanke inför sommarens övningar. I min "nya" bil tycker jag i normalfall att sportläget ger onödigt låga växlar så jag har hittills inte använt det för något annat än att temporärt sätta S/S ur spel. Men vid bergskörning är det mycket möjligt att det funkar bättre än normalläget både uppför och nedför.
Ja, jag kan förstå att det kan vara synnerligen användbart vid släpkörning också.
apersson850 skrev:Nu är vi långt från autostopp, men sportläget fungerar rätt bra under vissa förhållanden när man har lite tyngre släp bakom bilen.
saknar sportläget i min bil .Körde nästan jämnt på det i min förra bil Drar inte mer bränsle än normal/eco läget .Men mycket smidigare att få nedväxling. Nu har jag bara manuella läget och normal.
Det här med sportläge kan dock funka rätt olika på olika bilar/lådor. På min 855 T5 -94 vet jag att det, precis som i ditt fall, inte ökade förbrukningen (i alla fall med min körstil) men däremot gjorde det lättare att få lådan att växla som jag ville. Min V70 -02 har inget sportläge men lådan funkar bra i normalläge så jag har aldrig saknat det. Min V70 D4 -15 med åttastegad automat fungerar bra i normalläge så länge det inte är backigt. I sportläget tycker jag den väljer onödigt låg växel, även när man rullar i jämn fart med låg belastning. Men möjligen kan sportläget visa sig användbart vid körning i bergig terräng. Har inte haft tillfälle att prova det ännu.
andersuw skrev:Det här med sportläge kan dock funka rätt olika på olika bilar/lådor. På min 855 T5 -94 vet jag att det, precis som i ditt fall, inte ökade förbrukningen (i alla fall med min körstil) men däremot gjorde det lättare att få lådan att växla som jag ville. Min V70 -02 har inget sportläge men lådan funkar bra i normalläge så jag har aldrig saknat det. Min V70 D4 -15 med åttastegad automat fungerar bra i normalläge så länge det inte är backigt. I sportläget tycker jag den väljer onödigt låg växel, även när man rullar i jämn fart med låg belastning. Men möjligen kan sportläget visa sig användbart vid körning i bergig terräng. Har inte haft tillfälle att prova det ännu.
Ja funkar nog olika.Har haft det i några bilar. Olika märken Skoda Saab Merca.Där tyckte jag sport var bättre än normal.De två sistnämnda,hade även manuellt läge.

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]