- fre 10 jun 2016, 19:37
#1084608
Bilar byggda för den svenska marknaden har som bekant varselljus/halvljus på med ljusomkopplaren i läge 0 och tändning på. Detta kan ändras via en så kallad kundparameter i VIDA så att all ytterbelysning är avslagen när ljusomkopplaren är i läge 0 även när tändningen är på. Parametern heter på svenska "Varselljus" och på engelska "Daytime run-light". Den har tre lägen: "flexnoll" (standardinställning på den svenska marknaden), "flexstd" (all ytterbelysning avslagen med ljusomkopplaren i läge 0 även med tändning på) och "flexlgt" (varselljus/halvljus på i alla lägen på ljusomkopplaren).
När jag kör har jag normalt sett alltid ljusomkopplaren i läge "strålkastare på". Något behov av läge 0 (halvljus på men utan möjlighet att permanent slå på helljus) har jag inte under körning. När jag mekar med bilen, exempelvis med hjälp av VIDA, vill jag däremot gärna ha ett läge där man kan slå av all ytterbelysning fast tändningen är på så att man inte drar ur batteriet i onödan. Man kan visserligen växla till p-ljus för att spara ström. Men man har i alla fall 30 W igång (sex 5 W lampor) vilket är lite onödigt. Det finns dessutom en inte obetydlig risk att man (i alla fall jag) sedan glömmer att växla tillbaka till ett läge där ljuset släcks när man slår av tändningen så att bilen av misstag blir stående med p-ljus på. Alltså ville jag av detta skäl ändra från flexnoll till flexstd.
När jag försökte göra detta märkte jag dock till min förgrämelse att i läge "flexstd" stängdes inte längre p-ljuset av när man slog av tändningen och drog ur nyckeln om man hade ljusomkopplaren i det läge där jag normalt vill ha den ("strålkastare på"). Att behöva komma ihåg att vrida ljusomkopplaren fram och tillbaka varje gång man startar och parkerar bilen var förstås uteslutet. Så det var bara att ändra tillbaka till "flexnoll". Trodde jag då i alla fall.
Jag har dock fortsatt att ha detta lilla problem i åtanke i förhoppning om att det måste finnas någon lösning. Och idag kom jag äntligen på den. Det finns en så kallad kundparameter som inte finns med i VIDAs beskrivning av sådana parametrar, men som man ändå hittar och kan programmera i samma lista under CEM där man även hittar varselljusprogrammeringen. På svenska heter parametern "Varningston för halvljus" och på engelska "Light on warning". Parametern kan ställas i läge på eller av.
I alla fall på min bil (en V70 T5 -02, byggd för den svenska marknaden och med xenonljus från fabrik) visar det sig att denna parameter inte alls gör vad man tror att den skall göra. Om man ändrat parametern för varselljus från flexnoll till flexstd, som jag försökte göra, och sedan ställt ljusomkopplaren i det läge där jag normalt vill ha den (strålkastare på) innebär värdet "på" för parametern "Varningston för halvljus" att p-ljuset (men ej halvljuset) förblir tänt när man slår av tändningen och tar ur nyckeln. Någon varning för att p-ljuset förblir tänt får man inte. Om man däremot ställer parametern "Varningston för halvljus" i läge "av" kommer även p-ljuset att slockna när man slår av tändningen, precis som jag vill ha det. Mycket märkligt det hela, men äntligen en fungerande lösning. :roll: :D
Förhoppningsvis kan denna lilla upptäckt även hjälpa någon annan. Alltså tyckte jag det var värt att skriva en rad om saken här.
När jag kör har jag normalt sett alltid ljusomkopplaren i läge "strålkastare på". Något behov av läge 0 (halvljus på men utan möjlighet att permanent slå på helljus) har jag inte under körning. När jag mekar med bilen, exempelvis med hjälp av VIDA, vill jag däremot gärna ha ett läge där man kan slå av all ytterbelysning fast tändningen är på så att man inte drar ur batteriet i onödan. Man kan visserligen växla till p-ljus för att spara ström. Men man har i alla fall 30 W igång (sex 5 W lampor) vilket är lite onödigt. Det finns dessutom en inte obetydlig risk att man (i alla fall jag) sedan glömmer att växla tillbaka till ett läge där ljuset släcks när man slår av tändningen så att bilen av misstag blir stående med p-ljus på. Alltså ville jag av detta skäl ändra från flexnoll till flexstd.
När jag försökte göra detta märkte jag dock till min förgrämelse att i läge "flexstd" stängdes inte längre p-ljuset av när man slog av tändningen och drog ur nyckeln om man hade ljusomkopplaren i det läge där jag normalt vill ha den ("strålkastare på"). Att behöva komma ihåg att vrida ljusomkopplaren fram och tillbaka varje gång man startar och parkerar bilen var förstås uteslutet. Så det var bara att ändra tillbaka till "flexnoll". Trodde jag då i alla fall.
Jag har dock fortsatt att ha detta lilla problem i åtanke i förhoppning om att det måste finnas någon lösning. Och idag kom jag äntligen på den. Det finns en så kallad kundparameter som inte finns med i VIDAs beskrivning av sådana parametrar, men som man ändå hittar och kan programmera i samma lista under CEM där man även hittar varselljusprogrammeringen. På svenska heter parametern "Varningston för halvljus" och på engelska "Light on warning". Parametern kan ställas i läge på eller av.
I alla fall på min bil (en V70 T5 -02, byggd för den svenska marknaden och med xenonljus från fabrik) visar det sig att denna parameter inte alls gör vad man tror att den skall göra. Om man ändrat parametern för varselljus från flexnoll till flexstd, som jag försökte göra, och sedan ställt ljusomkopplaren i det läge där jag normalt vill ha den (strålkastare på) innebär värdet "på" för parametern "Varningston för halvljus" att p-ljuset (men ej halvljuset) förblir tänt när man slår av tändningen och tar ur nyckeln. Någon varning för att p-ljuset förblir tänt får man inte. Om man däremot ställer parametern "Varningston för halvljus" i läge "av" kommer även p-ljuset att slockna när man slår av tändningen, precis som jag vill ha det. Mycket märkligt det hela, men äntligen en fungerande lösning. :roll: :D
Förhoppningsvis kan denna lilla upptäckt även hjälpa någon annan. Alltså tyckte jag det var värt att skriva en rad om saken här.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut