Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilar byggda för den svenska marknaden har som bekant varselljus/halvljus på med ljusomkopplaren i läge 0 och tändning på. Detta kan ändras via en så kallad kundparameter i VIDA så att all ytterbelysning är avslagen när ljusomkopplaren är i läge 0 även när tändningen är på. Parametern heter på svenska "Varselljus" och på engelska "Daytime run-light". Den har tre lägen: "flexnoll" (standardinställning på den svenska marknaden), "flexstd" (all ytterbelysning avslagen med ljusomkopplaren i läge 0 även med tändning på) och "flexlgt" (varselljus/halvljus på i alla lägen på ljusomkopplaren).

När jag kör har jag normalt sett alltid ljusomkopplaren i läge "strålkastare på". Något behov av läge 0 (halvljus på men utan möjlighet att permanent slå på helljus) har jag inte under körning. När jag mekar med bilen, exempelvis med hjälp av VIDA, vill jag däremot gärna ha ett läge där man kan slå av all ytterbelysning fast tändningen är på så att man inte drar ur batteriet i onödan. Man kan visserligen växla till p-ljus för att spara ström. Men man har i alla fall 30 W igång (sex 5 W lampor) vilket är lite onödigt. Det finns dessutom en inte obetydlig risk att man (i alla fall jag) sedan glömmer att växla tillbaka till ett läge där ljuset släcks när man slår av tändningen så att bilen av misstag blir stående med p-ljus på. Alltså ville jag av detta skäl ändra från flexnoll till flexstd.

När jag försökte göra detta märkte jag dock till min förgrämelse att i läge "flexstd" stängdes inte längre p-ljuset av när man slog av tändningen och drog ur nyckeln om man hade ljusomkopplaren i det läge där jag normalt vill ha den ("strålkastare på"). Att behöva komma ihåg att vrida ljusomkopplaren fram och tillbaka varje gång man startar och parkerar bilen var förstås uteslutet. Så det var bara att ändra tillbaka till "flexnoll". Trodde jag då i alla fall.

Jag har dock fortsatt att ha detta lilla problem i åtanke i förhoppning om att det måste finnas någon lösning. Och idag kom jag äntligen på den. Det finns en så kallad kundparameter som inte finns med i VIDAs beskrivning av sådana parametrar, men som man ändå hittar och kan programmera i samma lista under CEM där man även hittar varselljusprogrammeringen. På svenska heter parametern "Varningston för halvljus" och på engelska "Light on warning". Parametern kan ställas i läge på eller av.

I alla fall på min bil (en V70 T5 -02, byggd för den svenska marknaden och med xenonljus från fabrik) visar det sig att denna parameter inte alls gör vad man tror att den skall göra. Om man ändrat parametern för varselljus från flexnoll till flexstd, som jag försökte göra, och sedan ställt ljusomkopplaren i det läge där jag normalt vill ha den (strålkastare på) innebär värdet "på" för parametern "Varningston för halvljus" att p-ljuset (men ej halvljuset) förblir tänt när man slår av tändningen och tar ur nyckeln. Någon varning för att p-ljuset förblir tänt får man inte. Om man däremot ställer parametern "Varningston för halvljus" i läge "av" kommer även p-ljuset att slockna när man slår av tändningen, precis som jag vill ha det. Mycket märkligt det hela, men äntligen en fungerande lösning. :roll: :D

Förhoppningsvis kan denna lilla upptäckt även hjälpa någon annan. Alltså tyckte jag det var värt att skriva en rad om saken här.
Vill tacka för du skrev denna tråd, var idag inne på volvo för annat ärende och passade på att
fråga om dom kunde ändra detta, och det gjordes, mecken hade aldrig gjort det förut men fick
det så att min V70 numera är helt släckt i läge 0, precis som jag ville ha det (som man enkelt kunde göra med gamla ljusvredet och "skruven") för med can-box så har jag att p-ljus och dimljus tänds automatiskt när man låser upp bilen, så halvljus på nollan är sjukt onödigt :)
(samt kollades det så att vid "helljusläge" så släcks allt när man vrider av tändningen så inga pljus lyser och man måste vrida ner på 0:an)

Så tack! :)
Kul att detta tips kom till användning. :D

I fredags fick jag för övrigt samma sak fixad på min "nya" bil (V70 -15). På den generationen är inte längre omställningen en fråga om "kundparametrar" utan fordrar att man laddar "mjukvara" (även om den "mjukvaran" nog bara ändrar en siffra någonstans i systemet). Alltså kan man inte längre göra omställningen själv även om man har VIDA/DiCE. Mjukvaran heter "Halvljus 2 applikation" och har art. nr 31254147.

Lyckligtvis är det ingen särskilt dyr mjukvara (200 kr) och min PST var snäll nog att helt låta mig slippa avgiften för verkstadens "laddningsarbete" (500 kr) eftersom bilen var inne även för andra åtgärder (installation av lutningsgivare till larmet) och det dessutom visade sig finnas ny mjukvara till bilen som Volvo själva tyckte borde laddas (uppdatering av ECM för att EGR-systemet skulle funka bättre).
Ja det gjorde det absolut :)
Dom sa först att det behövde ny mjukvara, men jag sa nej, det är bara att ändra en parameter,
så ska det funka, och det gjorde det :) dock vill jag ha bort pling pling när man smyger med bilen utan bälte (bor i skogen och ibland när man hämtat posten så känns det knasigt att behöva ha bälte på när man kör dom 100m till huset i krypfart, så det där pling plinget gör mig tokig, men det kunde man tydligen absolut inte stänga av via Vida/DICE)

slapp nog avgiften med för bilen var inne på annat ärende, för dyrt blev det inte, klart värt slanten i alla fall=)
Du kan få bort plinget för att du kör utan bälte genom att ladda den mjukvara som finns för den amerikanska marknaden rörande den här funktionen. Har tyvärr inget art. nr på den men vet att den finns.

Föregående ägare till min 02:a hade laddat den mjukvaran innan jag köpte bilen. Den har emellertid nackdelen att bilen då istället plingar envetet om man har dörren öppen och nyckeln i tändningslåset, vilket jag ofta har när jag mekar med bilen. Så jag bytte tillbaka till den programvara för den svenska marknaden som du nu har. Pest eller kolera således. Men det står dig åtminstone fritt att välja mellan dessa båda. :D
andersuw skrev:Du kan få bort plinget för att du kör utan bälte genom att ladda den mjukvara som finns för den amerikanska marknaden rörande den här funktionen. Har tyvärr inget art. nr på den men vet att den finns.

Föregående ägare till min 02:a hade laddat den mjukvaran innan jag köpte bilen. Den har emellertid nackdelen att bilen då istället plingar envetet om man har dörren öppen och nyckeln i tändningslåset, vilket jag ofta har när jag mekar med bilen. Så jag bytte tillbaka till den programvara för den svenska marknaden som du nu har. Pest eller kolera således. Men det står dig åtminstone fritt att välja mellan dessa båda. :D
Åfan, för verkstadskillen sa det var helt omöjligt att göra, men finns det en amerikansk programvara så vore det trevligt om någon hade numret, jag brukar dra ner rutan om jag behöver ha tändning på och dörren stängd, dock så skulle jag hellre ha det plinget än att höra bältesplinget ibland.. :)

Tack för informationen :)
Kikade lite i VIDA för att se om jag kunde hitta något om detta. Hittar där följande under mjukvaran till min egen "gamla" bil (V70 T5 -02):

9499453 Belt reminder base EXC (AU), (CA), (JP), (US)
9499452 Belt reminder base (AU), (CA), (JP), (US)

Troligen är det de relevanta artikelnumren, särskilt som jag också hittar den här tråden på svxc.se:

http://svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=1 ... w=previous
Är det bältesplinget som låter när man öppnar dörren alltså, typ som när en keyless-bil varnar för att man har tändningen på utan nyckeln i låset? Hade gärna programmerat bort bältesvarnaren - jag kör alltid med bälte förutom sådana där korta sträckor t.ex när man parkerar om bilen - men inte på den bekostnaden.

Går det att ändra "varningston för halvljus" på en P3:a, vet du det? Jag hade velat ha någon sorts varning för om parkeringsljuset förblir tänt, inte för att jag kör med det påslaget men om man nu t.ex pillat i VIDA och glömmer det. Har hänt några gånger ändå.
Schmoyoho skrev:Är det bältesplinget som låter när man öppnar dörren alltså, typ som när en keyless-bil varnar för att man har tändningen på utan nyckeln i låset? Hade gärna programmerat bort bältesvarnaren - jag kör alltid med bälte förutom sådana där korta sträckor t.ex när man parkerar om bilen - men inte på den bekostnaden.
Är inte säker på hur du menar här. På P2-orna kan man välja mellan ständigt pling vid körning utan bälte och ständigt pling vid öppen dörr och nyckel i beroende på vilken av ovan listade programvaror man laddar. I nästa generation vet jag inte (ännu) vad som till äventyrs finns att välja på.
Schmoyoho skrev:Går det att ändra "varningston för halvljus" på en P3:a, vet du det? Jag hade velat ha någon sorts varning för om parkeringsljuset förblir tänt, inte för att jag kör med det påslaget men om man nu t.ex pillat i VIDA och glömmer det. Har hänt några gånger ändå.
"Kundparametrar" av det slag som finns för P2-orna, och som man kan ställa själv med VIDA/DiCE, finns på något enstaka undantag när inte för nästa generation bilar. Motsvarande inställningar, om de finns, tar där formen av "mjukvara".

"Varningston för halvljus" är en särskilt mystisk kundparameter eftersom dess funktion, i motsats till andra kundparametrar, inte finns beskriven i VIDA (i alla fall inte på samma plats som de övriga) och den dessutom gör något helt annat än man skulle kunna tro med utgångspunkt från namnet, i alla fall på min bil.

Varningston för p-ljus är något jag också skulle vilja ha, i alla fall i vissa lägen, t.ex. öppen dörr, just för att man inte av misstag skall glömma det på, vilket är lätt hänt. Men med stängd dörr borde det kanske inte plinga eftersom det finns lägen där man kan vilja sitta i lugn och ro i bilen med p-ljus på.
Som jag har längtat efter en lösning på detta!!! Läge 0 är och ska vara all belysning släckt.
Jag fick en annan mjukvara för detta innan jag hämtade ut bilen men den var inte som jag ville. Åker ner till Volvo imorgon och bokar tid. Såg i reservdelskillens dator att jag oxå hade mjukvara som skulle laddad in. Säkert samma som du Anders fick.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]