Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Nu kan man köpa polestar till D5 TE... man får 220+68hk istället för 163+68hk! Rätt bra med 57hk extra...
0-100km/h var dock lite mindre skillnad enligt siten... 6,8sek istället för 6,9sek. Tycker det är märkligt då D6an ligger på 6.1sek, och D5 TE med polestar blir precis som D6an.
https://www.polestar.com/se/produkter/modelloversikt/

Måste vara en felskrivning?!
av Gralq
Trevligt att de har lagt till den där också. Tidigare stod den bara i bilbyggaren, på polestars hemsidan så var det enbart D6 som var tillgängligt.

Frågan är ju om det är värt ~9k?

Och om det nu finns polestar till D5 som ger 220hk, varför vill man då köpa D6 för 40k mer?
Användarvisningsbild
av joel80
Ja det är en bra fråga.. Kanske för att man med en D6 får liiite mer om man kör polestar.
9k är det ju värt om du jämför just med kostnaden för D6. Men jag väntar nog tills nån kampanj kommer närmre hemorten. Hittat neråt Växjö/Göteborg för 6900kr... Det brukar ju vara lite kampanjer på det ibland. :)
av guinness
joel80 skrev:Ja det är en bra fråga.. Kanske för att man med en D6 får liiite mer om man kör polestar.
9k är det ju värt om du jämför just med kostnaden för D6. Men jag väntar nog tills nån kampanj kommer närmre hemorten. Hittat neråt Växjö/Göteborg för 6900kr... Det brukar ju vara lite kampanjer på det ibland. :)
Vart hittade du det? Länka gärna, bor 10mil från Växjö
Användarvisningsbild
av joel80
http://www.brandtbil.se/polestarkampanj

Gäller 2 veckor till... Det var inte exakt i Växjö, jag har inte full koll på avstånden där nere. :D Men det är inte så farligt långt tror jag. ;)
Om jag fattar rätt har dom det på följande orter... och kanske fler?
Bengtsfors
Dingle
Lysekil
Mellerud
Strömstad
Säffle
Trollhättan
Uddevalla
Vänersborg
Åmål
av Gralq
Försöker nu få till en provkörning av en Golf GTE.

Jag misstänker att det är rätt stor kvalitetsskillnad mellan en Golf och en V60 men där har jag tyvärr ingen koll. Vad säger ni som har erfarenhet?

Dock är Golfen väldigt intressant ur ett pris/prestandaperspektiv. Skulle för mig kosta ca 700kr/månad mindre än V60 sill snarlik prestanda men sämre långvägskomfort (om jag förstått saker rätt).
Användarvisningsbild
av joel80
Måste säga att man skulle kännt sig lite lurad om man köpt en D6:a... 40k skillnad i pris, där man nu får samma prestanda för ca 9k.
av sapp
Lånar tråden lite med några frågor..
Sitter och kollar på en tjänstebil och är väldigt sugen på en v60 D5 TE.

Kommer att pendla 15mil t/r, majoriteten motorväg. Kommer förhoppningsvis ha möjlighet att ladda på arbetet men inte garanterat.

- Hur ser det ut med förbrukningen när elen är slut? Vad drar den ungefär i motorvägsfart när elen är slut?
- Går det att köra den på el/hybrid läget även i hastigheter runt 100-110?
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kör resor på ca 165km rätt ofta. Laddar under dagen och kör samma sträcka hem.

Min förbrukning på dom resorna brukar hamna på ca 5l/100km.
Med fullt batteri kan man köra runt 120km/h på elen.. Fast om det blir extra tungt då med t.ex en skaplig backe så kan den gå över på diesel under stigningen.

När jag kör mina sånna resor brukar jag köra dom första ca 30km i pure-läget endast på el. Då i ca 110km/h. Sen slår jag över i hybrid-läge eller lägger manuell växel så att dieseln startar. När jag sen har ca 8-9km kvar brukar jag gå över i pure igen och köra upp det sista av batteriet innan jag är framma och kan ladda. På vintern får man dra bort 5-6km räckvidd på batteri på den resan.

När batteriet är helt slut drar den ca 0.6l/100km i 100-110km/h.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Service Peugeot 107 2007

Nu i eftermiddags har jag fått hem delarna […]

Kolla så "släpskon" nå[…]

Då har jag äntligen tagit tag i detta o[…]

Sova i V60 - någon?

Jag sover ett par nätter i min V50 (inte V60 […]