Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mikesh89
Vet inte vad som är skrivit men finns ingen lag som säger att det måste va något tänt bak oavsett årsmodell . Fram är varselljus minimum krav , Sverige ville höja kraven men det går inte eftersom EU kom med den nye lagen för bara något år sedan .

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mikesh89 skrev:Vet inte vad som är skrivit men finns ingen lag som säger att det måste va något tänt bak oavsett årsmodell . Fram är varselljus minimum krav , Sverige ville höja kraven men det går inte eftersom EU kom med den nye lagen för bara något år sedan .
Transportstyrelsens författningssamling (TSFS). 67 § Varsellykta på bil av 1979 eller senare års modell, ska vara så ansluten till fordonets elektriska system att den inte kan lysa utan att föreskrivna lyktor baktill (utom skyltlykta, trots kraven i 3 kap. 68 § trafikförordningen (1998:1276)) och på sidan samtidigt lyser. Detta krav gäller inte varsellykta på bil som uppfyller kraven i avsnitt 6.19 i ECE-reglemente 48 (se 3 kap. 1 §)
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Jag skickade en fråga till transportstyrelsen och fick rätt lätt svar . Nya EU lagar gör att det inte behöver lysa bak så länge minimikrav är fram . Vilket då va varselljus fram .

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mikesh89 skrev:Jag skickade en fråga till transportstyrelsen och fick rätt lätt svar . Nya EU lagar gör att det inte behöver lysa bak så länge minimikrav är fram . Vilket då va varselljus fram .
WOHO, så väntan är över och det är bara att konvertera då....

Finns det någon länk till nya reglerna ? 6.19 verkar ju busenklet att uppfylla .....

Day-time running lamp (Regulation No. 87)14
6.19.1. Presence
Mandatory on motor vehicles. Prohibited on trailers.
14 The Contracting Parties not applying Regulation No. 87 may prohibit the presence of DRL (as
specified in paragraph 5.22.) on the basis of national regulations.
E/ECE/324/Rev.1/Add.47/Rev.12
E/ECE/TRANS/505/Rev.1/Add.47/Rev.12
66
6.19.2. Number
Two.
6.19.3. Arrangement
No special requirement.
6.19.4. Position
6.19.4.1. In width: the distance between the inner edges of the apparent surfaces in the
direction of the reference axes shall not be less than 600 mm.
This distance may be reduced to 400 mm where the overall width of the
vehicle is less than 1,300 mm.
6.19.4.2. In height: above the ground not less than 250 mm nor more than 1,500 mm.
6.19.4.3. In length: at the front of the vehicle. This requirement shall be deemed to be
satisfied if the light emitted does not cause discomfort to the driver either
directly or indirectly through the devices for indirect vision and/or other
reflecting surfaces of the vehicle.
6.19.5. Geometric visibility
Horizontal: outwards 20° and inwards 20°.
Vertical: upwards 10° and downwards 10°.
6.19.6. Orientation
Towards the front.
6.19.7. Electrical connections
6.19.7.1. The daytime running lamps shall be switched ON automatically when the
device which starts and/or stops the engine (propulsion system) is set in a
position which makes it possible for the engine (propulsion system) to
operate. However, the daytime running lamps may remain OFF while the
following conditions exist:
6.19.7.1.1. The automatic transmission control is in the park position; or
6.19.7.1.2. The parking brake is in the applied position; or
6.19.7.1.3. Prior to the vehicle being set in motion for the first time after each manual
activation of the propulsion system.
6.19.7.2. The daytime running lamps may be switched OFF manually when the vehicle
speed does not exceed 10 km/h provided they switch ON automatically when
the vehicle speed exceeds 10 km/h or when the vehicle has travelled more
than 100 m and they remain ON until deliberately switched off again.
6.19.7.3. The daytime running lamp shall switch OFF automatically when the device
which starts and/or stops the engine (propulsion system) is set in a position
which makes it impossible for the engine (propulsion system) to operate or
the front fog lamps or headlamps are switched ON, except when the latter are
used to give intermittent luminous warnings at short intervals.
15
15 New vehicle types which do not comply with this provision may continue to be approved until 18
months after the entry into force of Supplement 4 to the 03 series of amendments.
E/ECE/324/Rev.1/Add.47/Rev.12
E/ECE/TRANS/505/Rev.1/Add.47/Rev.12
67
6.19.7.4. The lamps referred to in paragraph 5.11. may be switched ON when the
daytime running lamps are switched ON, except if daytime running lamps are
operating according to paragraph 6.2.7.6.2., where at least the rear position
lamps shall be activated.
6.19.7.5. If the distance between the front direction-indicator lamp and the daytime
running lamp is equal or less than 40 mm, the electrical connections of the
daytime running lamp on the relevant side of the vehicle may be such that
either:
(a) It is switched OFF; or
(b) Its luminous intensity is reduced during the entire period (both ON
and OFF cycle) of activation of a front direction-indicator lamp.
6.19.7.6. If a direction-indicator lamp is reciprocally incorporated with a daytime
running lamp, the electrical connections of the daytime running lamp on the
relevant side of the vehicle shall be such that the daytime running lamp is
switched OFF during the entire period (both ON and OFF cycle) of activation
of the direction-indicator lamp.
6.19.8. Tell-tale
Closed-circuit tell-tale optional.
6.19.9. Other prescriptions
No prescription
Användarvisningsbild
av ER
Mikesh89 skrev:Vet inte vad som är skrivit men finns ingen lag som säger att det måste va något tänt bak oavsett årsmodell . Fram är varselljus minimum krav , Sverige ville höja kraven men det går inte eftersom EU kom med den nye lagen för bara något år sedan .

Jo det gör det. Enbart bilar typade med DRL, ej varselljus får ha släckt röv, fast det kommer ändras med nya regler på EU-nivå så det skall vara tänt i baken.
Vid eftermontering av DRL blir det alltid varselljus med KRAV på tända bakljus vilket gör att "controllers" och liknande samt nedsläckning av bilens belysning på "normalläget" för att den skall fungera inte är korrekt inkoppling när bakljus samt parkeringsljus inte lyser. Dessutom blir det olagligt med "dimmade" DRL ihop med halvljuset då det är varselljus och inte DRL i lagtexten för det blir aldrig parkeringsljus av det som på bilar som är typade med DRL så mycket av det som säljs till tex S/V/XC60 och gamla XC90 påbjuder olaglig inkoppling.
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Jag fick som svar från transportstyrelsen att det inte behövs lysa bak på dagtid . Ska skicka igen och be om aktuell länk .

För jag kan 0 om ljus lagar . Jag vet att dim o halv ej får lysa samtidigt . Så därför frågade jag. Men ska be om ett mer utförligt svar. :)

Användarvisningsbild
av ER
Spelar ingen roll vad som gäller NYA bilar typade med DRL. Vid eftermontering klassas dom som VARSELLJUS, dvs inte DRL och har helt andra krav på vad som ska och inte ska lysa och bakljus är en av dessa detaljer som SKA lysa då för 1-100% laglighet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ER skrev:Spelar ingen roll vad som gäller NYA bilar typade med DRL. Vid eftermontering klassas dom som VARSELLJUS, dvs inte DRL och har helt andra krav på vad som ska och inte ska lysa och bakljus är en av dessa detaljer som SKA lysa då för 1-100% laglighet.
Var finns den lagen? Jag har letat men inte hittat.

Det står ju så här.....

67 § Varsellykta på bil av 1979 eller senare års modell, ska vara så ansluten till fordonets elektriska system att den inte kan lysa utan att föreskrivna lyktor baktill (utom skyltlykta, trots kraven i 3 kap. 68 § trafikförordningen (1998:1276)) och på sidan samtidigt lyser. Detta krav gäller inte varsellykta på bil som uppfyller kraven i avsnitt 6.19 i ECE-reglemente 48 (se 3 kap. 1 §).

Det står ju specifik att DRL det heter "varsellykta" på svenska även de nya enligt ECE.

Var hittar man att det endast gäller nya bilar och inte andra fordon där man eftermonterar ? Det borde ju vara enkelt att montera lykta på en äldre bil så den " uppfyller kraven i avsnitt 6.19 i ECE-reglemente 48" ovan.

Det måste finnas något annat lagrum som reglerar detta på en högre nivå i så fall.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
DRL är samma som varselljus och vice versa!
DRL är förkortningen för Daytime Running Lights, vilket på svenska heter varselljus. Finns ingen åtskillnad mellan DRL och varselljus juridiskt eller tekniskt. Anledningen till förvirringen är okunniga besiktningsgubbar och andra som tror att DRL är något nytt påfund som dessutom måste innebära LED-lampor. Så är det inte!
Det enda nya i sammanhanget är lagstiftningen som tillåter bilar som uppfyller de tekniska kraven att köras med enbart främre varselljus tända. Men t.ex. min V70 av 2011 års modell kan inte programmeras så att den uppfyller de tekniska kraven, därför får den bara köras med varselljus tända tillsammans med baklyktor och sidomarkeringsljus tända.
Kan vi släppa just den biten nu? Lagtexterna är länkade och citerade här i tråden så det borde räcka för alla som är läskunniga.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
VolvoB20 skrev:Var hittar man att det endast gäller nya bilar och inte andra fordon där man eftermonterar ? Det borde ju vara enkelt att montera lykta på en äldre bil så den " uppfyller kraven i avsnitt 6.19 i ECE-reglemente 48" ovan.

Det måste finnas något annat lagrum som reglerar detta på en högre nivå i så fall.
Finns inget såvitt jag vet. Har letat men inte hittat någonting som säger att det endast är nya bilar, det enda är att installationen måste uppfylla de tekniska kraven i undantagsreglerna.
Bör vara busenkelt på äldre bilar att koppla så att varselljuset tänds automatiskt i läge "0" på ljusvredet.
På våra Volvos måste man ju programmera, och sådan programvara finns inte..
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Elpriset

Så här ser en "riktigt" 15kW […]

Polestar optimering v60 b4 diesel

Någon som har gjort en optimering och vill[…]

Japp ECM ligger nere från det att man st&a[…]