Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kraftlös och klen är såklart subjektiva känslor. Jag hoppas för allas skull att andra har en annan syn på saken men jag tycker att motorn låter och går som vilken fyrcylindrig diesel som helst med runt 200 hk. Det finns en mängd tester i Tyskland och Sverige som understryker att konkurrenternas sexcylindriga motorer går mjukare och låter bättre till samma förbrukning.

Jag undrar bara vad fördelen för mig som kund är. När jag bytte 2,5T till T4 i V70 fick jag en motor som drog 30% mindre, var nästan lika pigg men lät fulare. I 90-serien får man motorer som drar som en sexa men låter som en fyra. För mig helt avgörande. Kommer inte köpa en Volvo igen förrän konkurrenterna lagt ner 5/6/8 cylindrar alt. Volvo tar upp det igen.
Per
Finns en mängd tester jämfört med konkurrenterna. Inte en enda gång lyckas XC90 profilera sig genom bättre bränsleekonomi, däremot återkommer flera till motorn som inte håller måttet jämfört med konkurrenterna (bensin i vissa länder, diesel i andra, i båda fallen 4-cyl i Volvo men 6-cyl i konkurrenterna).

Men det kan såklart vara så att jag tilhör en utdöende art som bryr mig om antalet cylindrar... jag tror dock att de flesta väger i motorgång i helhetsbetyget av en bil...
PH

http://www.expressen.se/motor/audi-q7-m ... iktsmatch/

http://www.caranddriver.com/comparisons ... ecs-page-6

http://www.topgear.com/car-news/adventu ... iscovery#6

http://www.autotrader.com/car-reviews/2 ... ter-250743
perhall skrev:Kraftlös och klen är såklart subjektiva känslor. Jag hoppas för allas skull att andra har en annan syn på saken men jag tycker att motorn låter och går som vilken fyrcylindrig diesel som helst med runt 200 hk. Det finns en mängd tester i Tyskland och Sverige som understryker att konkurrenternas sexcylindriga motorer går mjukare och låter bättre till samma förbrukning.

Jag undrar bara vad fördelen för mig som kund är. När jag bytte 2,5T till T4 i V70 fick jag en motor som drog 30% mindre, var nästan lika pigg men lät fulare. I 90-serien får man motorer som drar som en sexa men låter som en fyra. För mig helt avgörande. Kommer inte köpa en Volvo igen förrän konkurrenterna lagt ner 5/6/8 cylindrar alt. Volvo tar upp det igen.
Per
Tja, det verkar ju finnas rätt olika intryck av hur motorn går och hur den låter. Men jag har ju allmänt sett lite svårt att förstå hur man kan beskriva en motor på 235 hk i en bil som gör sprinten 0-100 på runt sju sekunder som kraftlös och klen.

Om du nu tycker att den högre tändningsfrekvensen (3 gånger per varv istället för 2) är av avgörande betydelse bör du förstås skaffa dig en bil med sexcylindrig motor. För mig, som är nöjd med att Volvos VEA-dieslar inte gör särskilt mycket väsen av sig utan går tyst och kultiverat, går det bra utan.

Hur många droppar bränsle man kan spara genom att bygga en fyra istället för en sexa, allt annat lika, gör jag inte anspråk på att veta. Men säkert sparar Volvo en hel del pengar på att standardisera motoriseringen (och därmed också motorns "omgivning") på det sätt man beslutat göra med VEA.
Jag har funderat på samma som Perhall undras om volvo inte tappar en hel del kunder på att inte erbjuda även motorer med fler cylindrar.

Att volvo helt överget 5,6,8 cylindrar har inte det något med myndigheterna och utsläpp att göra? Typ att man måste hålla nere co utsläppet i snitt per bil för att inte straff skattas eller liknade? Det är vad jag trodde anledningen var.

På tal om ljud kan en 3 cyl motor låta betydligt roligare än en 4 cyl gör undras hur en 3 cyl med stor cylindervolym och turbo skulle låta och kännas att köra.

Spela in ljudet en gång när jag körde en Aygo väldigt sportigt körde sen denna ljudfil för diverse bil intresserade vänner fick alla möjliga exotiska bil märken till förslag som ljudet kom ifrån. Alla var lika förvånnade när dom sedan fick höra att det kom från en 3 cyl Aygo.

Off topic men såg att det nämndes om Porsche med 4 cyl tyvärr helt ointressant för mig har åkt en sån och tyckte hela iden med en Porsche försvann visst den var pigg men ljudet var helt fel för en Porsche. Samma som jänkarna med sina sport modeller där dom slänger i 4 och 6 cylidrigt när alla förväntar sig att det ska komma ett avgrundsdovt V8 muller och däcken ska slittas loss i vild burn out redan vid 1000 rpm. Så helt plötsligt pysser det bara om samma modell. Aldrig förstått varför inte bara bygga en annan bil då i stället.

Sjukt frestad på en 6 cyl xc70 får ju bli en begagnad i så fall men är ju totalt vansinne att köpa egentligen idag. Älskar dock motorgången på den 6an aå tyst och mjuk gång och den massiva kraften på låga varv.

Nya T6 4 cyl fick den kompressor och Turbo eller blev det bara Turbo i den? Skulle villja provköra den modellen och se hur dom går tanken på 320hk till vardags och förbrukning i småbilsklass är lokande om nu förbrukningen stämmer verkar vara si och så med det nu mer i alla fall på benainare.

Gillar Wv:s kompressor och Turbo matade motor dom använt i diverse modeller synd bara att dom inte kombinerat den motorn med automat. Därav lite nyfiken på hur volvos motor blev om dom nu byggde den med kompressor står inget om det i dom tekniska beskrivningar jag läst i appen. Men kanske inte skrivs ut?
Att D5 känns trött och hemsk i XC90 är en sak men det känns att det skulle vara avsevärt mycket bättre i V/S90.
En famliljebil som gör 0-100 på lite drygt 7 sek är svårt att kalla trött, däremot är det förvånansvärt långsamt med tanke på att det är en så ny bil och motor med det effektuttaget.

Volvos 4:a är en kanonfin motor så länge vi jämför med andra 4-cyl motorer. Den står sig däremot slätt mot tyskarnas 6-cyl och det tvivlar jag starkt på att någon kan motsäga. Det som är synd i Volvos fall är att de inte har något alternativ för t ex en 530/535d eller A6 3.0TDI, och alla som kört dessa bilar vet vilken enorm skillnad det är i körupplevelse jämfört med de mindre alternativen. Men för den stora massan däremot, dvs tjänstbilarna såsom 520/525d och A6 2.0TDI är det inga problem.
Nyligen kört både 4-cyl och 5-cyl V60 som hyrbil. Sama sträcka under liknande förhållande. Över 30% skillnad i förbrukning som inte bara kan skyllad på växellådan (6-steg vs 8-steg)....

Slutade på under 0.5l/mil med D4 4-cyl (0.495l/mil typ) och på precis under 0.7l/mil med 5-cyl d4.

Motorvägskörning ca 32 mil.. Stad/småvägar ca 4mil.

Nu gjorde säker växellådan sitt för upplevelsen, men jag trivdes betydligt bättre i den 4-cyl V60'n.

Öskar att jag hade en 4-cyl i hybriden istället för femman!

Saknade dock bottenvridet man har när man kör hybrid i båda! :)
Försäljningssiffrorna för XC90 talar väl sitt tydliga språk? Volvo klarar ju knappt av att leverera de bilar de har sålt. Även på USA-marknaden går försäljningen strålande så 6:or är inget absolut krav där även om en del kunder avstår köp när det bara finns fyror.

Anledningen till att Volvo bara kör 4:or är inte främst lägre förbrukning. Det handlar om utvecklingskostnader. Just nu har Volvo endast två grundmotorer. En bensinare och en diesel. Det innebär låga utvecklings- och tillverkningskostnader. Volvo satsar istället framåt på hybridisering och rena elbilar.
Lövet skrev:Hade bara gamla D5 haft en modern automatlåda hade den hållit bra i konkurrensen fortfarande.
Jag älskade verkligen JA37 Viggen men den lades också ned. :)
Volvo och Svensken är ju ett lite speciellt förhållande också. Volvo har ju kunnat stoppa ner typ lite vad som under huven och det har ändå sålt.
I vissa fall har icke in-house blivit lösningen på bränsletörsten och smärre succéer, man ser ju 1.6D och D2'or i varje hörn.
Jag förstår Volvos val med 4-cyl motorer. När beslutet fattades hade man en uppsjö motorfamiljer, 4, 5, 6 och 8-cyl blandat av egen härkomst och Ford och Yamaha. Dyrt och komplext i produktion-, konstruktions- och inköpsfas. Samtidigt kom snabbt ökande krav på minskad förbrukning och lägre utsläpp. Någonting behövde göras.
Nu har man rensat och städat och har en jättefin motorfamilj, och har samtidigt bäddat för en smidig övergång till hybrider.

men

Jag håller med trådskaparen här. V90 är en otroligt läcker bil på många sätt, men jag känner inte habegäret så starkt som jag ofta gjort för Volvos nya modeller. Åtminstone toppalternativen på bensin respektive diesel kunde väl fått ha varit 5-cyl varianter av VEA-motorerna, med ett mustigt härligt ljud. Med en femma hade man troligen ändå fått plats med de dubbla triangellänkarna fram, och en ny 5-cylindrig motor hade kunnat göras modulär med VEA-fyrorna. Förbrukningen hade knappt blivit högre.
Mercedes har nya raka sexor på gång. Det känns som Volvo ännu en gång missar premiumtoppen. Nu när design, vägegenskaper och interiör är bäst i klassen, missar man på för tråkiga motorval.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju ty[…]

Tack för ditt svar Erik Å Känns ka[…]

Xc60 skakar

Jag hade detta och bytte olja i haldex. Problemet […]

Har du ingen lastbalanserare till GARO boxen? Jag […]