Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanEkstrand
Hej

Jag skall byta växellådsolja i min V70 D3 2011 med en TF-80 SC automatlåda.

Är det någon som gjort detta? Man skall tydligen tappa ur och fylla på i omgångar med att köra emellan. Det som jag då undrar när man skall kolla nivån före avslut kan man göra det utan diagnostik utrusning då men ej vet oljetemperaturen och hur skall man då göra. Vet ni om Bsr PPC3 kan läsa realvärden.

Med vänlig hälsning,
Jan
av Schmoyoho
Jag har något principiellt emot tappa-och-fylla-metoden. Vad man egentligen gör är ju att hälla ny, fin olja och blanda den med en mycket större koncentration gammal och sunkig olja. Rinse and repeat tills oljan man tappar ut ser bra ut. Eller är det likvärdigt med att spola lådan?

Kostar iallafall kring 3200-4000 kr att få gjort på verkstad. Om du fixar oljan själv så sparar du ju ändå en slant.
Användarvisningsbild
av apersson850
Spola lådan innebär att man låter det rinna igenom tills lådan är rensköljd, inte bara byta den olja som vill rinna ut när man öppnar pluggen/applicerar sugen, vilket som nu är tillämpbart i olika fall.
av Schmoyoho
Jo, men jag menar att tappa-och-fylla-metoden känns sunkig för att du blandar ut gammal olja med ny, men i praktiken kanske det är samma sak som vid en sköljning, alltså att det blir att du blandar ut den nya oljan med den gamla tills du sköljt allt.
av qsecofr
Jag tror att man lossar ett rör till typ oljekylet och pumpar ut oljan genom att starta motorn medan man fyller ny olja. Man gör detta tills ny olja kommer ut. Nu vet jag inte det exakta förfarandet men det är något liknande iaf.

Jag tror inte dessa lådor har en bottenplugg.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-[…]