Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Akvaristen
:?: Har en 945 -98 med ABS, ca 25 000 mil, ABS-givare bytt vid 14000 mil.

Ett fel som uppkom vid en längre tids körning högre farter till en början men nu uppkommer det redan vid 40-50 km/h

Vid start och låg fart: Bromsen knakar och brakar men fungerar bra såvitt jag kan märka. Ingen ABS-lampa lyser.

Jag accelererar till 40-50 km/h och då börjar ABS-lampan lysa men knakandet i bromsarna upphör och den blir helt tyst. Kan det vara ABS.en som då blir urkopplad?

Vad tror ni är fel? ABS-givare eller någon skiva som ABS-givaren läser av? Köper man nytt eller begagnat?
av NilsO
Ja, när lampan lyser är ABS urkopplat. Det är en säkerhetsfunktion att det stängs av när det upptäckts ett fel.

Det du beskriver är rätt typiskt när tandhjulen/kransarna fram är rostiga eller trasiga. Man kan ta bort bromsskivorna och titta efter hur tandhjulen ser ut, eventuellt göra rent.

Ofta byter man hela navet som en enhet. I princip är det möjligt att bara byta tandhjulet, de finns som separata reservdelar. Men de värms eller pressas på navet, och frågan är om det i praktiken går att få ytan där tillräckligt fin efter det gamla tandhjulet, när anledningen till bytet är att det gamla rostat sönder. Jag har inte provat det.

Om man har bort navet fram så brukar man passa på att byta bromssköld också.
av errim
abs3 - 1.jpg
abs3 - 1.jpg (392.37 KiB) Visad 723 gånger
abs2 - 1.jpg
abs2 - 1.jpg (824.99 KiB) Visad 716 gånger
abs1 - 1.jpg
abs1 - 1.jpg (1.14 MiB) Visad 715 gånger
Hej
Jag har nyligen bytt tandhjul på min 240 -91. Tror det är ganska lika på 940.
För att ta bort tandhjulet så skar jag ett snitt med vinkelslipen.
Gjorde rent anläggningsytan med fil och smärgelduk.
La tandhjulet i ugnen och därefter var det bara att knacka på tandhjulet på navet. se till att det blir jämt inknacket. Jag la på lite rostskyddsmedel så att det skulle glida på lätt och förhoppningsvis skydda mot rost.
MVH
Bengt
av NilsO
Ah – kul att någon faktiskt gjort det! Det ser ju likadant ut som på 740/940, jag vet inte om naven är identiska (det kanske faktiskt är samma nav, och tandhjul i förekommande fall, på sena 240 som på 940?). Fint med bilder också!
av errim
Tack, ja det är samma tandhjul på 200, 700 och 900 bilar, kollade just. Det går att köpa för 323kr ( går kanske att hitta billigare). Man borde spara en del på att inte behöva köpa hela navet.
Fick köpa abs-givare till 900 då den till 200 har utgått. De är samma bara ngt längre kabel till 900.
Mvh, Bengt
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Ah – kul att någon faktiskt gjort det! Det ser ju likadant ut som på 740/940, jag vet inte om naven är identiska (det kanske faktiskt är samma nav, och tandhjul i förekommande fall, på sena 240 som på 940?). Fint med bilder också!
Har för mig att från -88B är det samma som senare modeller (komplett nav, ej bytbara lager och utan saxpinne). Tidigare finns lite olika nav.

Var in på volvo och kollade. De skulle ha 25[…]

Lambdalampan lyser

Kolla grenrörpackning grenrör ner till […]

Välkommen ut i trafiken

Hon och en kompis har varit ute och kört i ef[…]

Hjälp att hitta delnummer

Har du letat i sprängskisserna på volvo[…]