Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tombe691
I förmiddags fungerade allt som möjligt på min V70-03. I eftermiddags gick det inte låsa upp med fjärrkontrollen, trodde först batteriet även om de brukar dö långsamt snarare än snabbt. När inte heller den andra fjärren gjorde någon nytta blev jag misstänksam på allvar. Försökte då öppna med nyckel, hände ingenting, bytte nyckel hände heller ingenting. Antar att det kärvat ihop eftersom man aldrig öppnar med nyckel. Efter flera minuters traglande gav låset till slut med sig. Kan med nyckel få alla "knappar" plus baklucka att låsa/låsa upp så motorerna verkar ok. Däremot ingen reaktion från fjärrkontrollerna. Vad är det som styr fjärrkontrollerna, kollade säkringarna under huven och brevid ratten, men allt ser ok ut. Har försökt kolla på forumet efter liknande problematik men inte hittat något som stämmer exakt, ber om ursäkt om jag missat något. Tacksam för alla tips.
av andersuw
Reagerar varken låset eller larmet på fjärrkontrollerna? I så fall är det sannolikt något fel på fjärrmottagaren, som sitter i UEM (Upper Electronic Module) i innerbackspegeln. Möjligen kan felkodsläsning ge närmare besked om vad det handlar om.
Användarvisningsbild
av tombe691
Har inget larm, bara centrallåset men ingen reaktion från någon av kontrollerna igår. Nyss däremot när jag skulle hämta en sak i bilen så tryckte jag av gammal vana på fjärrkontrollen. Då fungerade allt som vanligt, fattar inget. Men det är mot backspegeln man bör rikta fjärrkontrollen för att få störst chans, ifall det skulle vara batterierna som börjar tryta?

En gång ingen gång, men det är ju helt klart en varningssignal att något är på gång. Eftersom det bara finns ett nyckelhål är man ju helt utlämnad om varken fjärr eller nyckel fungerar.
av andersuw
Ja fjärrmottagaren sitter i innerbackspegeln så det är den man bör rikta in sig på om man är orolig för svag signal. Sedan lär du väl smörja upp din låscylinder så att den går lätt och fint i den händelse det krisar på nytt och du måste använda nyckeln för att låsa upp och låsa bilen ett tag. Det är vanligt att den cylindern beckar igen just därför att den normalt inte används.

En tänkbar förklaring till det hela kan vara att fjärrsignalen tillfälligt stördes ut av någon annan signal i omgivningen. Sådant händer. I vissa fall kan man rentav bära "störsändaren" med sig. På min "nya" bil, som har keyless, funkar t.ex. inte systemet om jag har mobilen i samma ficka som fjärrnyckeln.
av 2ägaren
Jag råkade ut för samma sak igår efter jobbet, kl halv 1 på natten. Väckte förmodligen hela gatan när jag sprang och provade olika dosor i panik :/ Idag kollade jag varenda säkring i bilen, bytte startbatteri "om än långsökt" Visade sig dock när jag körde 50M så fungerade det :D Så det var min grannes NEXA trådlösa ringklocka som störde ut låset i 50M på gatan. Helt sjukt!

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]

XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]