Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rizzt
Det är väl bara typ motor optimeringar viktiga uppdateringar osv som de gör på vanlig service. Detta är ju inte en prioriterad uppdatering direkt. Och det får nog vi volvo ägare själva stå för.
Användarvisningsbild
av Rillee
Hur kan det ta så lång tid att ladda över mjukvara till bilen? Använder de ett gammalt modem?
Någon som hört hur lång tid framöver man har rätt till fria kartor? hörde med en säljare typ år 2015 som sa att de navigatorer som såldes DÅ med fria nedladdningsbara kartor gällde fram till 6 år efter bilmodell slutat tillverkas.
Vet nån om det stämmer? Har någon läst några villkor som medföljt vid installation/uppgradering?
Nedladdning med anslutning till OBD II går via Bluetooth. Begränsad bandbredd. Det är därför de använder USB-minne direkt i bilen till stora uppgraderingar.
Kartinstallationen är rätt stor. Det tog mig 8 timmar att hämta den via ADSL och runt två timmar att flytta den från datorn till det icke alltför lyxiga USB-minne som jag använde. Då skulle den bara kopieras, inte göras något med för övrigt.

För min bil har inget angivits om hur länge man kan få gratiskartor. Det fanns ju inte när jag köpte den, så det är inte så konstigt.
av Rizzt
Life Time MapCareTM kommer finnas tillgängligt minst fram till 2025.
På websidan där (jag tror) det citatet är hämtat från haltar det lite. Där står att informationen är relevant från årsmodell 2014, men finns ännu inget nämnt om att man numera kan uppdatera vissa äldre modeller till att kunna utnyttja samma service.
Men det är ju ganska nytt, så de kommer kanske att rätta till det.
av bolakjr
Finns lite info på denna sidan också.
http://www.volvoforums.org.uk/showthrea ... 401&page=6

Går det att se vilken version av Sensus och bluetooth man har just nu?
Hade precis inne bilen på service och klagade på hackig förbindelse vid uppspelning av musik med Bluetooth. (Sony Z5 compact)
Han skulle då se om det fanns någon uppdatering för det, låter som det skulle kunna vara denna IAM uppdatering?
Läste om någon tidigare i forumet som fått en nyare version av bluetooth.

/Christoffer
Användarvisningsbild
av apersson850
Man kan se vilken version man har på Bluetooth, navigatorns mjukvara och navigatorns kartdata. Något annat syns inte, åtminstone inte utan VIDA.
Min Bluetoothversion uppgraderades i samband med den här mjukvaran för kartinladdningen.
av andersuw
VOLVOLAST4EVER skrev:Någon som hört hur lång tid framöver man har rätt till fria kartor? hörde med en säljare typ år 2015 som sa att de navigatorer som såldes DÅ med fria nedladdningsbara kartor gällde fram till 6 år efter bilmodell slutat tillverkas.
Vet nån om det stämmer? Har någon läst några villkor som medföljt vid installation/uppgradering?
Volvo säger här att "Life Time Mapcare" kommer att finnas tillgängligt minst t.o.m. 2025.

http://support.volvocars.com/au/Pages/a ... 5101e41fbc

Med all sannolikhet kommer det att gå att uppgradera och göra det kostnadsfritt även efter dess. Det kommer ju fortfarande kartuppdateringar till bilar med det äldsta DVD-systemet som kom med MY -02. Och Volvo förstår säkert att det inte skulle bli särskilt populärt att börja ta betalt för kartuppdateringar till gamla bilar som tidigare fått det gratis.
av Assar63
Jag lämnade in bilen för en stund sedan och pratade med teknikern.
Min fråga var om jag nu fick möjlighet att uppdatera kartorna via USB varpå han lät lite förvånad och undrade om jag inte kunde det idag.
Det kunde vara intressant att se om någon kan uppdatera kartorna via USB utan den senaste Sensus-uppdateringen.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 26

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]