Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har bytt avgassystem och katalysator från mitt Volvo s70 glt original till ett begagnat från en 855 glt.

Problemet är att båda mina gamla lambdasonder sitter långt fram på katten och 855's är en fram och en är bak på katten. Sedan ser kontakterna annorlunda ur. Men båda har fyra kablar.

Kan jag använda 855ans lambda. Klippa kablarna och skarva på mina kontakter så att dom passar?

S70 kablar: vit, blå, svart & svart
855 kablar: vit, vit, grå & svart.

Mätte resistans (Ω) på alla lambdasonder, vet inte om det spelar någon roll men mellan svart och svart fick jag 4 på ena och 6 på den andra. Tror någon av dom är kass. På 855ans mätte båda 3.

Kan jag klippa och skarva ihop dom och vilka färger skall matcha?

Mvh
Andreas
av rid54
Kan inte alla detaljerna för dina bilmodeller, men sonderna har en värmekrets (det är nog den du mäter upp till några ohm) och sedan en mätkrets. Mätkretsen kan inte på nåt enkelt sätt mätas när sonden är "lös", eftersom den egentligen är en sorts strömkälla i sig själv när den är aktiv (dvs uppvärmd och i sin rätta miljö). Om man kan växla mellan bilmodeller beror på om ECU använder sondsignalen på samma sätt. Värmningen kräver matning med 12 V.
För ungefär ett år sedan var det en debattör här som skrev om lambdasonder här på forumet. Han hade mycket att säga och speciellt sådant som berör din fråga här. Det gick bl.a ut på att just lambdasonder är inte utbytbara med någon annan sort. Där gäller enbart den modellen som blev monterad när bilen konstruerades.
Debattören har inte skrivit på länge, men han var en mycket kunnig och vederhäftig skribent. Sök på hans signatur: Pettson och inlägget är nog inte äldre än ett år? Rubriken bör ha varit byte av lambdasond eller något liknande. Lyckas du hitta rätt inlägg (vilket inte borde vara omöjligt) så har du "Kungsord" att rätta dig efter.
Lucif3r skrev:Du måste ha en sond med exakt samma nummer som orginalsonden. Du kan inte bara byta hej vilt och tro att det kommer fungera.
Okej tack, det var synd.. Trodde sonderna var lika och att det var annan utrustning som sköter de krångliga :)
Rådlös skrev:För ungefär ett år sedan var det en debattör här som skrev om lambdasonder här på forumet. Han hade mycket att säga och speciellt sådant som berör din fråga här. Det gick bl.a ut på att just lambdasonder är inte utbytbara med någon annan sort. Där gäller enbart den modellen som blev monterad när bilen konstruerades.
Debattören har inte skrivit på länge, men han var en mycket kunnig och vederhäftig skribent. Sök på hans signatur: Pettson och inlägget är nog inte äldre än ett år? Rubriken bör ha varit byte av lambdasond eller något liknande. Lyckas du hitta rätt inlägg (vilket inte borde vara omöjligt) så har du "Kungsord" att rätta dig efter.
Tusen tack, fick verkligen svar på frågan! Läste och blev klokare! (och fattigare :wink: )

Här är tråden om någon annan söker svar
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... nd#p968628

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]