Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Derank skrev:Hört talas om ironi mannen. ........
Hört talas om ironi som missuppfattas därför att den inte är särskilt träffande och/eller vänder sig till en alltför snäv krets av läsare? ;-)
andersuw skrev:
Derank skrev:Hört talas om ironi mannen. ........
Hört talas om ironi som missuppfattas därför att den inte är särskilt träffande och/eller vänder sig till en alltför snäv krets av läsare? ;-)
Eller om hur ironi slutar vara ironiskt när man går för långt eller driver en ironisk tes för länge?

Fast jag kan väl skriva under på vad jag antar derank syftade på. Körde en D4 AWD ett tiotal mil för några dagar sedan och jag lämnade s/s påslaget för det mesta, bara för att se vad alla gapar om typ. Jag hann nog inte täcka alla möjliga trafiksituationer men körde mestadels stadstrafik och hade systemet bara väntat till stillastående hade det varit klockrent. Flera gånger stannade den för tidigt t.ex när man krypkörde mot ett rödljus varpå motorn fick starta om innan den knappt hunnit stanna helt.

Om det nu kräver 15 sekunders stillastående för att ge någon effekt kan man ju tycka de skulle köra en mer kundvänlig approach och göra systemet mindre irriterande. Det blir ju istället noll besparing när alla slår av start/stopp de första de gör när de kliver in i bilen.
andersuw skrev:
andersuw skrev:Alltså så här funkar det egentligen:

När man själv startar bilen och kör iväg kommer den inte att autostoppa motorn förrän man passerat gränshastigheten på ca 10 km/h. Låt oss kalla detta läge där den inte autostoppar motorn när man stannar för läge 0.

När man passerat gränshastigheten kommer den att autostoppa motorn när man stannar nästa gång. Låt oss kalla detta läge där den autostoppar motorn när man stannar för läge 1.

När motorn autostoppat första gången borde den enligt såväl manualen som VIDA hamna i läge 0 igen, det vill säga inte autostoppa på nytt så länge gränshastigheten inte överskridits. Men så funkar det inte i praktiken. Istället blir den kvar i läge 1 tills den autostoppat ytterligare två gånger trots att gränshastigheten inte överskridits. Först därefter hamnar den i läge 0 och fortsatta autostopp uteblir så länge gränshastigheten inte överskrids.
Har nu även fått bekräftat av en mycket erfaren "verkare" hos min ÅF att det är så här S/S i själva verket fungerar på bilar av de senaste årsmodellerna. Varför Volvo valt att göra så har dock ingen av oss något riktigt bra svar på.

En ny sak som jag märkte först idag är att tomgångsvarvet går upp en aning när man växlar till sportläge (vilket jag nu ibland tillfälligt gör för att undvika oönskade autostopp). Har inte observerat det tidigare men är lite osäker på om det bara beror på bristande uppmärksamhet från min sida eller på att något ändrats i motorstyrningen. Fick nämligen idag en uppgradering av mjukvaran till ECM (art. nr 30785336) som enligt min PST främst rör EGR-funktionen (som ju är något som VEA-dieslarna haft problem med). Men den skulle möjligen också kunna innebära någon ändring på tomgånsvarvet i standardläge kontra sportläge. Andra får mer än gärna testa om de märker någon skillnad på tomgångsvarv mellan standarläge och sportläge (särskilt de som har VEA-diesel med åttastegade automatlådan). Syns inte mycket på varvräknaren men man känner tydligt att det vibrerar lite mer med sportläge i därför att varvet går upp en aning.
Både min D4 vea och min D2 höjer tomgången om jag väljer sportläget.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Tack! Då är det sannolikt så att detta med förhöjt tomgångsvarv i sportläge är något som funnits där hela tiden och att jag bara inte märkt det förrän nu.
Schmoyoho skrev:Om det nu kräver 15 sekunders stillastående för att ge någon effekt kan man ju tycka de skulle köra en mer kundvänlig approach och göra systemet mindre irriterande. Det blir ju istället noll besparing när alla slår av start/stopp de första de gör när de kliver in i bilen.
Ja det vore ju bättre om bilen kunde förutse sannolikheten för att stoppet skall vara minst 15 sekunder och rätta sig efter det, till exempel slå av när man står framför ett par järnvägsbommar men låta bli att göra det om man tvingas stanna bakom framförvarande bil vid ett rödljus som precis slagit om till grönt. Men jag misstänker att vi måste vänta några år till innan den artificiella intelligensen utvecklats så pass att något sådant blir möjligt. :wink:
Inte så avlägset egentligen. Det finns automatlådor som är kopplade till GPS för att exempelvis kunna växla ner innan en kurva (finns bla i Audi A8), då borde det inte vara jättesvårt att få bilen att förstå att det är ett rödljus eller järnvägsbom framför.
Intressant att det finns automatlådor som styrs på basis av GPS-data. Får kolla runt lite på nätet och se om jag hittar mer info om detta.
andersuw skrev:Intressant att det finns automatlådor som styrs på basis av GPS-data. Får kolla runt lite på nätet och se om jag hittar mer info om detta.
Exempelvis: https://www.engadget.com/2013/03/06/rol ... using-gps/
Tack! Undrar om de här systemen också klarar av att ge lagom mycket motorbroms i rejäla nedförsbackar. Det är ju något en vanlig automat inte klarar alls. I de delar av Sverige där jag vanligen kör är detta inget problem. Där finns knappast några backar där motorbroms verkligen behövs. Men på semestern nere på kontinenten blir det vanligen en hel del motorbromsande med automatlådan i manuellt läge. Såg därför till att få växlingspaddlar till min MY -15 med åttastegad automat. Många klick blir det ju om man skall ner från åttan till trean eller så. :roll: Men det vore förstås ännu bättre om bilen själv kunde fatta vad som var rätt växel i sådana lägen så man slapp paddla. ;-)
Motorbromsa automatiskt kunde redan 850 med automatlåda. Men tydligen uppskattades inte finessen, för den försvann igen.

Det här med understöd av växling och farthållare med GPS har man mixtrat med i flera år när det gäller tyngre bilar. Både Volvo och Scania har lösningar för detta. Lastbilar är ju mer känsliga även för "normala" backar, så behovet är förstås större där.

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-[…]