Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jk44
Hej!

Har planer på att montera dragkrok på min v70 2012. Har hittat "kit" med fast dragkrok och elsats från Alexo (http://www.dragkrokslagret.se/fast-drag ... o-668-0310). Erfarenheter?

Tänkte försöka mig på att montera det själv. Är det svårt? Det behövs väl inte sågas i bakskärmen? Någon som sitter på monteringsanvisningar eller någon bra video? Hur funkar det med elsatsen?, enligt dragkrokslagret behöver bilen inte omprogrammeras med deras elsats.

Tacksam för all hjälp!
Se Volvos manual vet ja för just montering av dragkrok eller vad som kan tänkas att monteras, man kan använda delar av de för att byta en lampa med mera

http://accessories.volvocars.com/sv-se

- Välj din bil
- Tjänster (uppe till vänster)
- Monteringsanvisningar
- Klicka på förstoringsglaset till höger om "Sök monteringsanvisningar"
- Skrolla ner till något som passar eller beta av en efter en, man kan
annars istället för förra punkten skriva t.ex. "Dragkrok"

XC70 förvisso men den visar rätt bra hur det ska göras

Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Jag hade hellre satsat på original TRM med kabelsats.
Finns relativt billigt på skrot.
Sedan tillkommer programmering hos Volvo, ca 500kr.

Då får du även TSA (Trailer Stabillity Assist), vilket samverkar med DSTC för att motverka att ekipaget kommer i självsvängning.

Sen är jag inte mycket för att klippa o klistra i bilens elsystem med diverse eltjuvar etc.
Vilket man brukar att få göra med eftermarknadsprodukter.
Jk44 skrev:Stämmer det att det är markerat för utskärningen på baksidan av stötfångaren? Hur gör man detta snyggt?
Läs manualen där står "Lokalisera aktuell markering", sen kan du ju skaffa en j-a vass kniv eller liknande samt som det står i manualen, grada av med en fin fil. Punkt 88 och framåt för fast drag utan nivåreglering, du hittar det nog :)
Hej Jk44.
Jag har själv monterat Alexo-drag fr Dragkrokslagret på min bil och jag vill starkt avråda andra från detta.
Dragkroken ser inte alls lik ut den som visas i videon som Micce1980 visat.
Dragbalken är riktigt svårmonterad. Det största hindret i montaget var att det var lösa muttrar som skulle hållas på plats i ett litet trångt utrymme. Det medföljer små dubbelhäftande tejpbitar som man skall klistra fast muttrarna med under montaget men dom är helt värdelösa eftersom dom släpper och man tappar muttrarna i balken i bilen! :shock: Volvos org-drag har svetsade muttrar på balken.
När kroken är på plats ser den helt ok ut på bilen och det är minimalt man behöver såga i stötfångarhöljet. (R-Design)
Tyvärr är den glädjen kortvarig eftersom korrosionskyddet är under all kritik.
Mitt drag är ca ett och ett halvt år och börjar redan rosta. Och tyvärr är solen tydligen aggresiv också, färgen bleknar.

Det var nog om kroken, nu över till den medföljande elsatsen. Riktikt dålig!
Som Stefan_KG skriver är det "klipp och klistra" och kvaliteten är ganska tveksam. Släpets positionsbelysning släcks ibland korta perioder vid broms och blink samtidigt.
Jag använde den bara elsatsen en kort period innan jag bytte till en beg org-TRM. Elsatsen kastade jag i kommunens återvinning för att minska risken att någon annan fick tag i den ock skulle montera på sin bil.

Min recension av Alexo-draget tyvärr inte så positivt, och då har jag ändå inte tagit med strulen med fellevereranser mm.

Min rekommendation är solklar! Mata spargrisen ett litet tag till och köp ett org-drag, nytt eller beg från någon skrot. Har du Returbilen eller liknande nära dig så tror jag inte ens priskillnaden blir så stor.

Trevlig helg!
RobertBroberg: För att förtydliga, videon var ett exempel på hur en dragkrok monteras

Returbilen eller en annan skrot är självklart om det finnes möjlighet, just org. kablage + mjukvara är "bra skit" :wink:
av Jk44
Om jag köper original, vilka delar för elen behövs. Finns både något som heter "drag, kablage" samt något som heter "trailermodul till kablage". Sehttp://webshop.bilia.se/tillbehor-volvo/volvo-v70-07/packa-lasta

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-[…]